ارسال به دیگران پرینت

چیتاها باید زنده بمانند

یوریس هاتچیسون، پسری 10 ساله و فعال محیط زیست است. والدین او از وقتی که به یاد دارند، یوریس عاشق چیتاها بود. همین عشق باعث شد تا او زندگی‌اش را صرف مطالعه درباره آنها کند. وقتی فهمید این حیوان دوست داشتنی در خطر انقراض قرار دارد، تصمیم گرفت برای نجات آنها دست به‌کار شود.

چیتاها باید زنده بمانند

۵۵آنلاین :

مادر او درباره پسرش به خبرنگار محلی می‌گوید: «از زمانی که ما و دوستان و آشنایان به یاد می‌آوریم، چیتا حیوان مورد علاقه او بود. واقعاً دلیلش را نمی‌دانم، اما عشق به این حیوان را همیشه در چشم‌های او می‌دیدم. در شش سالگی، کتابی درباره چیتاها خواند که او را به فکر فرو برد. وقتی از او پرسیدم چه اتفاقی افتاده و به چی فکر می‌کنی؟ جواب داد: چیتاها در خطر انقراض قرار دارند. این یعنی چی؟ برایش توضیح دادم که تعداد آنها در سراسر جهان آنقدر کم شده که ممکنه است طی چند دهه آینده از بین بروند. او به حدی غمگین شد که من تعجب کردم. او گفت: مامان، من نمی‌خواهم این اتفاق بیفتد. چیتاها باید زنده بمانند. برای همین دست به کار شد. هیچ وقت فکر نمی‌کردم تا این حد جدی باشد.»

سؤال بعدی که او از مادرش پرسید این بود که چگونه می‌توان جلوی این اتفاق را گرفت. «وقتی این جدیت را در او دیدم، تصمیم گرفتم کمکش کنم. ما چند سازمان و انجمن در آفریقا پیدا کردیم که روی حفاظت از چیتاها متمرکز شده بودند. مرحله بعدی جمع‌آوری پول بود.» این پسر عاشق برای رسیدن به پول کافی کارهای مختلفی را در دستور کار قرار داد. او آبمیوه، گل‌های مختلف و تی شرت فروخت. او مسابقات و میهمانی‌های اسکیت راه انداخت و فروش اجناس دست دوم را برنامه‌ریزی کرد. یوریس در نهایت توانست 14 هزار دلار پول جمع کند و آن را برای خرید گلوبندهای GPS به سازمان حفاظت از حیات وحش در نامیبیا تحویل داد تا تعداد چیتاهای تحت حفاظت بالاتر برود. این سازمان پناهگاهی برای نگهداری از این حیوان دارد؛ یوریس و مادرش سه تابستان گذشته را به آفریقا سفر کردند و به‌عنوان نیروی داوطلب در این پناهگاه فعالیت کردند. یوریس به‌عنوان جوانترین عضو گروه، غذا می‌پزد، محوطه را تمیز می‌کند و اقلام مورد نیاز چیتاهایی را که آنجا زندگی می‌کنند آماده می‌کند. این چیتاها معمولاً توسط آدم‌ها و حیوانات دیگر آسیب دیده‌اند و دوره درمانی‌شان را در این پناهگاه می‌گذرانند تا دوباره سالم شده و به حیات وحش برگردند. مسئولان این پناهگاه تلاش می‌کنند آگاهی عمومی کشاورزان منطقه را افزایش داده و از آنها بخواهند به چیتاها تیراندازی نکنند. یوریس به خاطر فعالیت‌های قابل توجهی که در این رابطه انجام داد جایزه گلوریا بارون را که برای قهرمانان جوان است دریافت کرد. او به خبرنگاران می‌گوید: «من یاد گرفته‌ام که هر آدمی می‌تواند تغییر ایجاد کند، حتی اگر یک بچه کوچک باشد. کافی است آدم بخواهد، آن وقت چیزی در این جهان نمی‌تواند مانع او برای رسیدن به هدفش شود. لطفاً مراقب چیتاها باشید.»

منبع : ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه