ارسال به دیگران پرینت

حریم خصوصی و عمومیبه زبان ساده!

برخی از شهروندان گلایه می‌کنند چرا عده‌ای با نصب دوربین مداربسته در معابر عمومی، حریم شهروندان را نقض می‌کنند.

حریم خصوصی و عمومیبه زبان ساده!

۵۵آنلاین :

یکی از مسایلی که اخیرا باعث بحث و نظرهایی در میان مردم شده، مسئله نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی، مشاع و خصوصی است.

در این باره، برخی مخاطبان سرویس مشکلات مردم، کامنت گذاشته اند و نظراتی را مطرح کرده اند.

مخاطبی به نام امین در این باره نوشته: سلام .ما هنوز نتونستیم بفهمیم نصب دوربین داخل کوچه و مزاحمت برای همسایه ها جرم هست یا نه .وقتی به اداره اماکن شهرستان شهرضا واقع در استان اصفهان مراجعه میکنیم در جواب میگویند باید تمام همسایه ها شاکی بشن تا بیایم جمع کنیم آخه من نمیدونم چه قانونی وجود داره که کسی میاد تو کوچه به بهانه امنیت خونه خودش به حریم شخصی مردم تجاوز میکنه جالب این هست که دوربین کل کوچه رو ساپورت میکنه و دوربین باید در خود مالک و اون هم ورودی رو تحت کنترل بگیره نه خونه همسایه و ...ممنونم خواهشا پیگیری فرمایید.

در پاسخ باید گفت دو نکته درباره نصب دوربین های مداربسته باید مدنظر قرار گیرد.

نکته اول درباره تفاوت نقش دوربین های مدار بسته در کاهش جرم و جرایم و پیشگیری از وقوع تخلفات است. ناگفته پیداست دوربین های مداربسته ای که آشکارا در اماکن عمومی نصب شده اند، نقش به سزایی در پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات دارند و مجرمان احتمالی را با این خطر روبرو می سازند که ممکن است مورد شناسایی قرار گیرند.

ولی درباره اینکه آیا نصب دوربین مداربسته در حریم های خصوصی و عمومی چه تفاوتی دارد، باید گفت نصب دوربین مداربسته در محیط های عمومی در حال حاضر دارای هیچ گونه منع قانونی نیست. منع قانونی این مکان ها تنها در صورتی به وجود می آید که این محیط در اطراف مکان های حساس مانند پادگان ها، پایگاه های هوایی و ... باشد.

همچنین باید در نظر داشت که اگر فیلم های ضبط شده توسط این دوربین ها در راستای قانون و برای پیشگیری از وقوع جرم یا تعقیب قانونی مجرمان باشد، موجب حفظ امنیت و آرامش است اما در صورتی که به وسیله ای برای کنترل شهروندان و ایجاد محیط پلیسی و امنیتی تبدیل شود، مسلما امری خطرناک و نقض آشکار حقوق شهروندی خواهد بود.

درباره مسئله ای که در کامنت بالا مورد اشاره قرار گرفته هم باید گفت در صورتی که دوربین مداربسته، کل کوچه را رصد می کند، نمی توان اطلاق مزاحمت برای آن داشت ولی اگر دوربین مداربسته فوق روی ورودی خانه یکی از همسایه ها تنظیم شده و کنترل و سرک کشی در امور منزل همسایه و ثبت ورود و خروج اشخاص از آن باشد، آن همسایه می تواند به صورت مجزا در دادسرا شکایت کند و به عنوان اینکه دوربین مداربسته، حریم خصوصی ورود و خروج اشخاص به خانه مردم را رصد می کند، قابل تعقیب است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه