ارسال به دیگران پرینت

پرداخت آنی کمک هزینه کفن و دفن

یک مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: این سازمان به دنبال پرداخت آنی کمک هزینه کفن و دفن است. در ایران سالانه حدود ۴۰۰‌هزار نفر می‌میرند که براساس آمار‌های وزارت بهداشت سکته قلبی اصلی‌ترین علت این مرگ‌هاست.

پرداخت آنی کمک هزینه کفن و دفن

۵۵آنلاین : یک مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: این سازمان به دنبال پرداخت آنی کمک هزینه کفن و دفن است. در ایران سالانه حدود ۴۰۰‌هزار نفر می‌میرند که براساس آمار‌های وزارت بهداشت سکته قلبی اصلی‌ترین علت این مرگ‌هاست. پس از سکته قلبی، عارضه‌های مغزی و حوادث رانندگی، از عمده دلایل مرگ‌ومیر در ایران هستند. هرچند مرگ پایان زندگی است، اما نباید تصور کرد پایان پول خرج کردن هم هست، چراکه پیدا کردن جای دفن، برگزاری مراسم ختم و... همه مواردی هستند که مخارجی را بر دست بازماندگان متوفیان می‌گذارند. در مواردی این هزینه‌ها بسیار بالا می‌رود و آن مربوط به زمانی است که بازماندگان علاقه به دفن متوفا در جای ویژه داشته باشند یا اینکه مراسم ویژه‌ای برای گرامیداشت او برگزار کنند. از مراسم لوکس خاکسپاری که بگذریم، سازمان تامین اجتماعی برای کمک به بازماندگان طرحی مبنی بر پرداخت یک ماه حقوق فرد فوت‌شده در صورت داشتن بیمه دارد؛ کمک‌هزینه‌ای که البته راحت به دست خانواده‌های داغدار نمی‌رسد و همچون بسیاری از موارد دیگر با بوروکراسی فراوان همراه است.

براساس آمار، نخستین علت مرگ در ایران بیماری‌های قلبی و عروقی با 13/44‌درصد است و پس از آن سرطان با 9/15‌درصد، حوادث غیرعمدی با 66/8‌درصد، بیماری‌های دستگاه تنفسی با 99/8‌درصد و بیماری‌های غدد، تغذیه و متابولیک با 92/5‌درصد از کل علل مرگ را به خود اختصاص می‌دهند. این در حالی است که در سنین زیر 70سال بالغ بر 91‌درصد علت مرگ‌ها تصادفات و حوادث جاده‌ای است که این آمار برای زیر 50سال 68‌درصد را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین تحقیقات ملی نشان می‌دهد فشار خون عامل نخست بروز مرگ‌ومیر در کشور است و بعد از آن چاقی در رده دوم عوامل خطر مرگ‌ومیر ایرانیان است. همچنین در گذشته بیماری‌های روانی سومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان اعلام می‌شد، اما براساس بررسی‌های انجام‌شده، بیماری‌های روانی جزو رتبه‌های نخست تا سوم علت مرگ‌ومیر ایرانیان نیست.

مردن خرج دارد

این‌روز‌ها فوت کردن هم یک مشکل اقتصادی محسوب می‌شود، طوری‌که هزینه‌ها از‌‌ همان ابتدا گریبانگیر خانواده متوفاست. اول کار باید مبلغی در حدود ۴۰۰‌هزار تومان بابت شست‌و‌شو، کفن‌ودفن و اقامه نماز میت پرداخت شود. بعد از آن نوبت به خرید خانه ابدی می‌رسد. هزینه‌ای که از یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان در قطعات جدید بهشت‌زهرای تهران شروع شده و تا چندین‌میلیون تومان در امامزاده صالح(ع) تهران نیز بالا می‌رود. به عبارتی باید گفت قیمتی که برای یک متر قبر پرداخت می‌شود، در مواردی چند برابر هر متر خانه در بهترین نقطه تهران است. این در حالی است که اگر علت فوت متوفا مشکوک باشد و نیاز به پزشکی قانونی باشد، ۱۵۰‌هزار تومان به‌اضافه هزینه آمبولانس به این هزینه‌ها اضافه می‌شود. هزینه‌های سرسام آور کفن تا دفن و دیگر مراسم متوفا، جیب بازماندگان را چنان خالی می‌کند که برخی افراد تصمیم می‌گیرند یواشکی فوت کنند! چندی‌پیش در این زمینه مدیرکل اسبق امور فنی بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، درباره پرداخت هزینه کفن‌ودفن به بازماندگان متوفا گفت: «هدف از پرداخت کمک هزینه کفن‌ودفن به خانواده بیمه‌شدگان متوفا، جبران قسمتی از هزینه‌هاست که با مبلغ مقطوع به بازماندگانی که عهده‌دار هزینه کفن‌ودفن می‌شوند، تعلق می‌گیرد.» سیروس نصیری با بیان اینکه افرادی که قبل از فوت فاقد ارتباط بیمه‌ای با سازمان باشند، مشمول دریافت کمک‌هزینه نمی‌شوند، تاکید کرد: «برقرار بودن ارتباط بیمه‌شده با کارفرمای کارگاه مشمول قانون تامین اجتماعی، شرط اصلی پرداخت کمک‌هزینه کفن‌ودفن به بازماندگان بیمه‌شده متوفاست. اگر بیمه‌شده قبل از فوت به دلیل بیماری و بارداری به صورت موقت ارتباط کاری با کارفرما نداشته باشد، مشمول دریافت کمک‌هزینه است.»

عقد قرارداد با آرامستان‌ها

روز گذشته، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه به بیمه‌شده متوفا یک ماه حقوق را به‌عنوان کمک‌هزینه کفن‌ودفن می‌پردازیم، اما روند اداری دریافت این کمک‌هزینه طولانی است، گفت: قصد داریم تا پایان سال با آرامستان‌های سراسر کشور قرارداد ببندیم تا اگر متوفا دفترچه بیمه معتبر داشت، در فاکتوری که برای بازماندگانش صادر می‌کنند تخفیف تامین اجتماعی درنظربگیرند. محمدحسن زدا با اشاره به اینکه 50برنامه عملیاتی در معاونت بیمه‌ای داریم که تلاش می‌کنیم بخش عمده‌ای از آنها تا پایان سال جاری اجرا شوند، افزود: ازجمله این برنامه‌ها، واریز آنلاین کمک‌هزینه ازدواج است. از ابتدای امسال به دنبال آن هستیم که خودمان به سراغ بیمه‌شده برویم و یک خدمت را به او ارائه کنیم، نه اینکه او برای دریافت هر خدمتی ناچار باشد به شعب تامین اجتماعی مراجعه کند و درگیر بوروکراسی اداری شود. او تاکید کرد: در چهار سال گذشته زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و زمان آن فرار رسیده است که طعم شیرین خدمات تامین اجتماعی را به مردم بچشانیم. همچنین معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه کمک‌هزینه ازدواج معادل یک ماه حقوق و از 930‌هزار تومان تا شش‌میلیون و 300‌هزار تومان متغیر است، اظهار کرد: دریافت این خدمت شرایطی دارد، برای مثال باید ازدواج رسمی و برای بار اول باشد و قبل از ازدواج 720روز سابقه بیمه‌پردازی داشته باشد که این هدیه نیز بلاعوض است. زدا ادامه داد: بیمه‌شده باید برای دریافت کمک‌هزینه ازدواج با مدارک به شعب مراجعه می‌کرد، اما برنامه داریم تا پایان سال این کمک‌هزینه به صورت آنلاین به حساب هدفمندی بیمه‌شده حائز‌شرایط واریز شود. به گزارش ایسنا، او با اشاره به اینکه به سیستم ثبت احوال متصل هستیم و وقایع ازدواج روزانه را دریافت می‌کنیم، گفت: به محض اینکه یک نفر ازدواج کند و شرایط لازم را داشته باشد، این هدیه را به او پرداخت می‌کنیم و در قالب پیامک به او اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

استقبال از بیمه کفن‌ودفن

یک کارشناس بیمه، درباره بیمه کفن‌ودفن به «آرمان» می‌گوید: برخی افراد در کشورهای پیشرفته بعد از مرگ فردی را برای انجام امور کفن‌ودفن ندارند و به این دلیل خود را بیمه می‌کنند. در ضمن در برخی مواقع افراد به دلیل گران بودن هزینه‌های کفن‌ودفن خود را بیمه می‌کنند. این در حالی است که در برخی کشورها شهرداری‌ها مسئولیت کفن‌ودفن افراد را برعهده دارد. علی صحرانورد می‌افزاید: در کشور ما برخی شرکت‌های بیمه‌گر همچون شرکت بیمه ایران برای کارمندان خود بیمه کفن‌و‌دفن ارائه می‌دهند. بر این اساس بعد از مرگ مبلغی را برای کفن‌ودفن به افراد پرداخت می‌کنند. به گفته او بیمه کفن‌ودفن در برخی سازمان‌ها به شکل موردی در آیین‌نامه استخدامی وجود دارد. این در حالی است که تاکنون بیمه کفن‌ودفن و نیازسنجی این مقوله در بین افراد جامعه چندان فرهنگسازی نشده است. به گفته او، جا افتادن فرهنگ استفاده از بیمه کفن‌ودفن باعث می‌شود شرکت‌های بیمه‌گر به این قضیه وارد شوند. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر هزینه‌های کفن‌ودفن افزایش یافته است، طبیعتا مردم از این بیمه استقبال می‌کنند. این کارشناس بیمه می‌گوید: چنین بیمه‌ای میزان هزینه‌ها را مشخص کرده و می‌تواند برای خانواده متوفا دغدغه‌های ناشی از پرداخت هزینه‌ها را کاهش دهد.

منبع : آرمان امروز
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه