ارسال به دیگران پرینت

مکان های دیدنی ارومیه | معرفی مکان های دیدنی ارومیه

با مکان های گردشگری ارومیه آشنا بشید | رفتی ارومیه حتما به این روستاها هم سر بزن | معرفی مکان های دیدنی ارومیه +تصویر

ارومیه در هر فصل، متناسب با همان فصل، سرد یا گرم می‌شود، اما گرمای آن جانسوز نیست.روستای تمتمان در ارومیه جاذبه‌ای گردشگری است که قدمت چندهزارساله آن را به یاد می‌آورد.یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه روستای شلمکان است.

با مکان های گردشگری ارومیه آشنا بشید | رفتی ارومیه حتما به این روستاها هم سر بزن | معرفی مکان های دیدنی ارومیه +تصویر

معرفی مکان های دیدنی ارومیه 

ارومیه در هر فصل، متناسب با همان فصل، سرد یا گرم می‌شود، اما گرمای آن جانسوز نیست.روستای تمتمان در ارومیه جاذبه‌ای گردشگری است که قدمت چندهزارساله آن را به یاد می‌آورد.یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه روستای شلمکان است.

عموما شهرهای مرزی در هر کشوری، فرازونشیب‌های فراوانی را تجربه کرده‌اند. ارومیه در مرکزیت استان آدربایجان غربی نیز از این قاعده مستثنی نیست. نکته این است که ارومیه قدمتی بسیار زیاد دارد. این قدمت ان اندازه است که می‌گویند به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد و دلیل آن پیدا شدن آثار مدفون شده در خاک بوده است. اما همین قدمت زیاد باعث شده است که این شهر زیبا و اطرافش پر باشد از جاذبه‌های طبیعی که هر یک به دلیل خاص به وجود آمده‌اند و ریشه در تاریخ کهن آن دارند. ارومیه در هر فصل، متناسب با همان فصل، سرد یا گرم می‌شود، اما گرمای آن جانسوز نیست.

1

1. روستای تمتمان در ارومیه

روستای تمتمان در ارومیه جاذبه‌ای گردشگری است که قدمت چندهزارساله آن را به یاد می‌آورد. طبق بررسی باستان شناسان در این روستا غاری وجود دارد به نام غار تمتمان که نشان می‌دهد افرادی نزدیک به 10 هزار سال پیش در این منطقه ساکن شده بودند. درواقع، این غار نه تنها در ایران، بلکه در جهان غاری دیرینه به عنوان غاری مسکونی به حساب می‌آید. نکته‌ای که باعث می‌شود روستای تمتمان و غار آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار بگیرد، نقش و نگارهای روی دیوارهای غار است که شمایلی از بز، اسب و گاو را نشان می‌دهد و هرکدام به شیوه‌ای تاریخی روایتگر رویداد، مراسم یا دوره‌ای خاص از سکونت در این غار به حساب می‌آید.

برای رفتن به روستای تمتمان در ارومیه باید به 15 کیلومتری شمال ارومیه بروید و از تابلوهای راهنما به این روستا برسید.

1

2. روستای شملکان در ارومیه

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه روستای شلمکان است و اما زیباترین و موردتوجه‌ترین جاذبه آن آبشار شلمکان است که چشم‌نوازی خاصی به این روستای می‌بخشد. به جز آبشار زیبای شلمکان باید به جاده زیبایی که ما را به این روستا می‌رساند، صخره‌های زیبا، رودخانه، گیاهان و درخت‌هایی خاص و قلعه‎ای جذاب در نزدیکی آبشار شملکان اشاره کنیم. قلعه کاظم داشی ارومیه که در روستای شملکان وجود دارد، همواره مورد توجه گردشگران، تاریخ‌دانان و باستان‌شناسان قرار گرفته و همین مساله باعث شده که سالانه افرادی زیادی به سمت این روستای ارومیه کشیده شوند.

برای رفتن به روستای شملکان در ارومیه به سمت جاده بند حرکت کرده سپس از طریق تابلو راهنما این روستای زیبا را بیابید.

1

3. روستای هفت آباد در ارومیه

وقتی روستایی در دامنه یک کوه آتشفشانی خاموش قرار گرفته باشد، احتمال می‌رود که همان حوالی چشمه‌ها و جاذبه‌های طبیعی خاصی ببینیم. روستای هفت آباد در ارومیه چنین ویژگی‌ای دارد. در دل این روستا سه چشمه آب گرم وجود دارد که از دل زمین بیرون می‌ریزد و همچون فواره‌های مصنوعی کوتاه قامتی با روح و روان ما بازی می‌کند. دو چشمه دیگر که به وضوح دیده نمی‌شود در دل رودخانه‌ای پر آب قرار گرفته‌اند. دشت اطراف این رودخانه و چشمه؛ پوشش گیاهی و حضور پرندگان خوش آوا همگی باعث شده که روستای هفت آباد تبدیل به یک روستای گردشگری جذاب برای ما باشد.

برای رفتن به روستای هفت آباد در ارومیه به بخش سیلوانا رفته سپس این روستا را بیابید.

1

4. روستای دیزج در ارومیه

یکی از زیباترین روستاهای ارومیه، روستای دیزج مرگور است که با پوشش گیاهی خاص و آبشار سوله دوکل شناخته می‌شود. شاید شنیدن این نام برای شما عجیب باشد، اما بهتر است بدانید که این واژه و معنای آن ارتباط مستقیمی با شکل ظاهر این آبشار دارند. سول به معنای آبشار و دوکل به معنا مهی است که از ورای آب برمی‌خزد. به راستی وقتی این آبشار را نگاه می‌کند دقیقا چنین تصویر زیبایی می‌بینیم. جالب است بدانید که این روستا پر است از کوچه باغ‌هایی که در آن گلابی، هلو و سیب می‌کارند که به زیبایی این روستا افزوده است.

برای رفتن به روستای دیزج در ارومیه باید به بخش جنوبی ارومیه و منطقه زیوه رفته سپس از طریق تابلوهای راهنما به روستای مرگور یا دیزج مرگور برسید.

1

5. روستای مارمیشو در ارومیه

و اما، زیباترین روستای ارومیه، یعنی روستای مارمیشو که طبیعت زیبای کشور ترکیه را با طبیعت منحصربه‌فرد کشور ایران پیوند می‌زند، روستای مارمیشو است. این روستا یک جذابیت خاص طبیعی دارد و آن دریاچه مارمیشو است. این دریاچه از آب رودخانه نازلوچای به وجود آمده است و اطراف آن طبیعتی بکر به وجود آمده است. جالب است بدانید که این دریاچه به نوعی در مرز ترکیه و ایران قرار دارد و در پس مفهوم خود می‌تواند بی مرز بودن طبیعت خداوند را نشان دهد و اتحاد بشریت که به این زیبایی حضور پیدا کرده است.

برای رفتن به روستای مارمیشو در ارومیه باید به 45 کیلومتری غرب آن بروید و خود را به دره‌ای برسانید که مرز بین ایران و ترکیه است.

منبع : راهنماتو
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۲۵ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ثریابندهستم ازارومیه روستای بند ارسالی در

      باسلام اولادرروستای شملکان هیچ رودخانه ایی وجودنداره دوماقلعه کاظم داش درروستای گورچین قلعه واقع شده وباروستای شملکان بیش ازپنجاه کیلومتر شایدهم بیشترفاصله داره وسوماآبشارهم درملک روستای بندقرارداره وهیچ ربطی به شملکان نداره لطفا اطلاعات غلط ننویسید

    • احمد ارسالی در

      باتشکر از اینکه قلب آذربایجان ، اورمیه را معرفی میکنید اما خواهش میکنم اورمیه را صحيح بنویسید .

    • سمکۆ ارسالی در

      با تشکر از خانم شعبانی پور ،
      متاسفانه اشتباهاتی در مقاله موجود است .
      " ارومی " رنگین کمان اقوام و ادیان و مذاهب .
      پاینده ایران .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه