ارسال به دیگران پرینت

ویتامین D | کمبود ویتامین D

بلایی که کمبود ویتامین D بر سر بدن به وجود می‌آورد! | ریزش مو و کُند شدن رشد موها یکی از عوارض کمبود ویتامین D است!

وقتی بدن به اندازه ی کافی ویتامین D دریافت نکند، این امر می تواند روی موها تأثیر بگذارد.کمبود ویتامین D همچنین با برخی مشکلات دیگر مانند طاسی منطقه ای هم مرتبط است، مشکلی که باعث ریزش موهای کف و گاهی نیز ریش، به شکل تکه ای می شود.

بلایی که کمبود ویتامین D بر سر بدن به وجود می‌آورد! | ریزش مو و کُند شدن رشد موها یکی از عوارض کمبود ویتامین D است!

بلایی که کمبود ویتامین D بر سر بدن به وجود می‌آورد!

وقتی بدن به اندازه ی کافی ویتامین D دریافت نکند، این امر می تواند روی موها تأثیر بگذارد.کمبود ویتامین D همچنین با برخی مشکلات دیگر مانند طاسی منطقه ای هم مرتبط است، مشکلی که باعث ریزش موهای کف و گاهی نیز ریش، به شکل تکه ای می شود.

ویتامین D از نقشی چشمگیرتر از آنچه ممکن است تصور کنید در سلامت ما برخوردار است. جدا از ارتباط شناخته شده ی این ویتامین با سلامت استخوان ها، تحقیقات بیشتر از اهمیت چند جانبه ی آن برای سلامت بدن پرده برداشته است.

۱- ریزش مو و کُند شدن رشد موها

وقتی بدن به اندازه ی کافی ویتامین D دریافت نکند، این امر می تواند روی موها تأثیر بگذارد. سلول هایی که در چرخه ی طبیعی رشد موها نقش دارند و به آن ها کراتینوسیت گفته می شود، برای انجام وظیفه ی خود با مشکل رو به رو می شوند.

کمبود ویتامین باعث می شود در این چرخه، مرحله ی رشد موها کوتاه تر و مرحله ی موسوم به استراحت طولانی تر می شود. به علاوه، لایه ی زیر پوست که تکیه گاه تارهای مو است و به آن لایه ی درم گفته می شود، ضعیف تر می شود و احتمال زیر موها افزایش می یابد.

کمبود ویتامین D همچنین با برخی مشکلات دیگر مانند طاسی منطقه ای هم مرتبط است، مشکلی که باعث ریزش موهای کف و گاهی نیز ریش، به شکل تکه ای می شود.

مصرف ویتامین دی سرطان سینه زنان را کاهش می‌دهد

۲- خشکی و خارش پوست

ویتامین D اهمیت زیادی برای سلامتی، به ویژه برای پوست دارد. پوست از سلول هایی به نام کراتینوسیت برخوردار است که لایه ی بیرونی پوست به اپیدرم را تشکیل می دهند.

این کراتینوسیت ها به این دلیل ویژه هستند که تنها سلول های بدن هستند که می توانند پیش ماده ای به نام ۷-دهیدروکلسترول را تبدیل به نوعی ویتامین D کنند که بدن قادر به استفاده از آن است.

ویتامین D آثار زیادی بر روی پوست دارد؛ به بهبود عملکرد آن کمک می کند، به رشد سلول های پوستی کمک می کند و به سیستم ایمنی درون پوست که همپون محافظی در برابر میکروب های مضر است، کمک می کند.

برخی پژوهش ها نشان داده کمبود ویتامین D با بروز مشکلات پوستی ای همچون اگزما و پسوریازیس مرتبط است، دو مشکلی که می توانند باعث خشکی پوست شوند. مصرف مکمل های ویتامین D تأثیر زیادی در بهبود نشانه های مشکلات پوستی ای همچون اگزما دارد و باعث کاهش خشکی و خارش پوست می شود.

پژوهش ها همچنین می گوید میان ویتامین D و میزان رطوبت پوست ارتباط وجود دارد. بنابراین متعادل نگه داشتن سطح ویتامین D بدن می تواند برای سلامت پوست مفید باشد.

۳- سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها

اگر بدن تان کمبود ویتامین D داشته باشد، این امر ممکن است منجر به کاهش سطح کلسیم خون شود.. با وقوع این اتفاق، ممکن است حس هایی مانند سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها را تجربه کنید. این حس می تواند سیگنالی باشد که تعادل سطح مواد معدنی بدن برهم خورده است. مصرف به اندازه ی ویتامین D نه تنها برای سلامت استخوانی ضروری است، بلکه برای متعادل نگه داشتن سطح کلسیم هم اهمیت دارد و مانع از بروز حس های ناخوشایندی مانند سوزن سوزن شدن می شود.

۴- مشکلات عضلانی

پژوهش ها می گوید کمبود ویتامین D می تواند احتمال از میان رفتن قدرت عضلانی با بالا رفتن سن را افزایش دهد. این امر از آن جهت اهمیت دارد که از میان رفتن قدرت عضلانی با بالا رفتن سن، ریسک افتادن را بالا می برد. به همین دلیل مصرف ویتامین D به اندازه ی کافی برای حفظ قدرت بدنی و جلوگیری از سوانح ضروری است.

۵- رنگ پریدگی پوست و سیاهی زیر چشم

کمبود ویتامین D می تواند به شکل کدری پوست خودش را نشان دهد. وقتی بدن کمبود ویتامین D داشته باشد، پوست ممکن است رنگی نسبتاً خاکستری پیدا کند و دیگر مانند گذشته، حالت پُری نداشته باشد. به علاوه، ممکن است متوجه تیره تر شدن سیاهی زیر چشم هایتان شوید.

دلیلش این است که ویتامین D نقشی اساسی در تولید مجدد سلول های پوستی دارد. این ویتامین، به نوسازی سلول های پوستی و حفظ سلامت آن ها کمک می کند. با کمبود ویتامین D، پوست توانایی طبیعی خود برای تجدید سلول های پوستی را از دست می دهد، امری که منجر به بروز تغییرات چشمگیر در ظاهر می شود. به همین دلیل، متعادل نگه داشتن سطح ویتامین D بدن نه تنها برای سلامت کلی آن ضروری است، بلکه نقش چشمگیری هم در حفظ شادابی و سلامت پوست دارد.

۶- تغییرات خواب و افسردگی

کمبود ویتامین D با احساس اندوه و مختل شدن خواب هم مرتبط است. ویتامین D بر روی مواد شیمیایی درون مغز، مانند سروتونین و ملاتونین که به بهبود روحیه و خواب کمک می کنند، تأثیر می گذارد. حتی برخی پژوهش ها می گوید ویتامین D در تولید ملاتونین توسط بدن نقش دارد، هورمونی که ریتم شبانه روزی بدن را حفظ می کند و کمک می کند خواب بهتری داشته باشد. بنابراین مصرف به اندازه ی ویتامین D می تواند برای روحیه و خواب مفید مفید باشد.

۷- دردهای استخوانی و کمر درد

ویتامین D به این دلیل برای استخوان ها مفید است که به بدن در جذب کلسیم کمک می کند. به همین دلیل، اگر کمبود ویتامین D داشته باشید، ممکن است در استخوان ها و کمرتان احساس درد کنید.

همچنین پژوهش ها نشان داده افراد مبتلا به التهاب مفاصل، دردهای عضلانی و دردهای بدنی، معمولاً از ویتامین D کمتری نسبت به سایرین برخوردارند.

به علاوه، تحقیقات نشان داده میان کمبود ویتامین D و افزایش شدت کمر درد ارتباط وجود دارد.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه