ارسال به دیگران پرینت

وام ازدواج | افزایش وام ازدواج

با شروع سال جدید افزایش نرخ وام ازدواج داریم؟ | جزئیات پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

وحید یامین پور در واکنش به افزایش مبلغ وام ازدواج گفت: این افزایش باید جامع و با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود باشد.بالابردن سقف وام ازدواج به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.

با شروع سال جدید افزایش نرخ وام ازدواج داریم؟ | جزئیات پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

با شروع سال جدید افزایش نرخ وام ازدواج داریم؟ 

وحید یامین پور در واکنش به افزایش مبلغ وام ازدواج گفت: این افزایش باید جامع و با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود باشد.بالابردن سقف وام ازدواج به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.

پرداخت وام ازدواج ابزاری برای تسهیل و تقبل بخشی از هزینه‌های زوج‌های جوان است که از سال‌ها پیش آغاز شده و اکنون تبدیل به یکی از اولویت‌های اصلی مجلس، دولت و بانک مرکزی شده است؛ تا جایی که در سال جاری مبلغ وام ازدواج برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان و برای سایر متقاضیان معادل ۳۰۰ میلیون تومان شده که این ارقام به ترتیب ۵۹ درصد و ۶۷ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۲ است.

بانک مرکزی هم بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را اوایل فروردین ماه به شبکه بانکی ابلاغ کرد که بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده، با دوره بازپرداخت ده ساله است.

پرداخت وام ازدواج فقط با یک ضامن | جزئیات تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

افزایش مبلغ وام برای زوجین جوان در سال ۱۴۰۳ گرچه خبر خوشحال کننده‌ای است اما برخی معتقدند با افزایش آن ساز و کارها برای گرفتن این تسهیلات دشوار خواهد شد و از طرفی پرداخت قسط آن سخت‌تر از همیشه می‌شود. زوج‌ها در صورت گرفتن وام ۳۰۰ میلیونی ازدواج در سال ۱۴۰۳ هر کدام باید ماهانه مبلغ دو میلیون و ۷۲۷ هزار تومان بپردازند که این مبلغ برای زوج‌هایی که همزمان اقدام به گرفتن وام ازدواج می‌کنند سنگین می‌شود.

وحید یامین پور، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، در واکنش به افزایش مبلغ وام ازدواج گفت: این افزایش باید جامع و با در نظر گرفتن محدودیت‌های موجود باشد. سیاست‌های کنترل نقدینگی و محدودیت سپرده‌های مردمی در بانک‌ها تعیین کننده است و بالابردن سقف وام ازدواج به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند؛ کما اینکه بانکها با بالا رفتن مبلغ در تضمینات سخت گیری‌های بیشتری می‌کنند و این مشکلات زوجها را چند برابر می‌کند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: سال ۱۴۰۲ هم با صف متقاضیان وام ازدواج روبه رو بودیم. کمیسیون تلفیق وام ازدواج را هفتاد درصد افزایش داده اما سوال اینجاست که آیا سپرده‌های بانک‌ها آن قدری هست که بتواند این مبلغ را تامین کند؟ کمیسیون تلفیق مقدار سقف وام را اعلام کرد. اگر این سقف زیر سیصد هزار میلیارد باشد، عده زیادی در صف وام خواهند ماند.

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در نشست کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مصوبه این کمیسیون درباره افزایش میزان وام ازدواج خواستار این شد تعیین تکلیف و تعیین میزان وام ازدواج به شورای پول و اعتبار سپرده شود چون بانک‌ها قادر به پرداخت این تسهیلات نیستند.

تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی نیز حاکی از آن است که سیستم بانکی کشور در سال گذشته معادل ۱۵۷ هزار و ۶۰۵ میلیارد تومان وام ازدواج به بیش از ۷۷۱ هزار متقاضی پرداخت کرده است. در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴۹ هزار نفر متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام بودند که نسبت به پایان آذر ماه (با تعداد ۲۸۰ هزار متقاضی در صف انتظار) کاهش قابل توجهی داشته است.

منبع : اقتصادآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه