ارسال به دیگران پرینت

پارک قیطریه | مسجد پارک قیطریه

معمار و رفیق و باجناق | نام معماران مسجد پارک قیطریه منتشر شد

در مورد آرشیتکت و طراح متنفذ بنای مسجد مشهور پارک قیطریه چه می دانیم؟

معمار و رفیق و باجناق | نام معماران مسجد پارک قیطریه منتشر شد

نام معماران مسجد پارک قیطریه منتشر شد

معمار و رفیق و باجناق

در مورد آرشیتکت و طراح متنفذ بنای مسجد مشهور پارک قیطریه چه می دانیم؟

 چهارشنبه هفته قبل در شبکه‌های اجتماعی نام معماران مسجد پارک قیطریه به همراه آلبومی از نقشه معماری این سازه منتشر شد. عبدالحمید نقره‌کار، دوست قدیمی محمود احمدی نژاد، باجناق میرحسین موسوی و استاد سابق دانشگاه علم و صنعت قرار است مسجد مورد نظر را در زیربنای بیش از سه هزار متر مربع (در زمینی به وسعت 850متر مربع ) بسازد. همان مسجدی که حالا به زمین جدال شهرداری زاکانی، وزارت میراث ضرغامی و ساکنان محله  قیطریه تبدیل شده است. تا اینجا چالش بر قطع درختان این پارک و ساختن مسجد بود، از این جا به بعد که نام نقره‌کار آمد، نگاه‌ها به سمت گروه معماران این پروژه هم متوجه  شده.

عبدالحمید نقره‌کار همسر مرحوم زهیدا محسنی، (خواهر زهرا رهنورد)است. ‌ یعنی او باجناق میرحسین موسوی است. این معمار در یک مصاحبه تعریف کرده قبل از اینکه باجناق موسوی شود، از سال 1342 با او دوست بوده.

ممکن است برایتان سوال شود که یار قدیمی محمود احمدی نژاد چه موضعی نسبت به باجناقش داشته؟ مصاحبه او با خبرگزاری تسنیم در سال 98 نشان می‌دهد که این دو از نظر سیاسی روابط حسنه‌ای نداشته‌اند. در این مصاحبه، نقره‌کار می‌گوید: « وقتی دیدم مهندس موسوی این بیانیه‌ را تکذیب هم نکرد متوجه شدم انسان تاچه‌حد می‌تواند قابلیت سقوط کردن و فریب خوردن داشته باشد.» اشاره او به بیانیه میرحسین موسوی درباره اعتراضات آبان‌ماه سال 1398 است. 

زهیدا، همسر او از مبارزین سیاسی پیش از انقلاب بود که چهار سال قبل به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. او تا مقطع دکتری در رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داده و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش، فعال فرهنگی و دانشجوی دکترای جامعه شناسی در تهران بود. این دو خانواده با وجود مرزبندی‌های سیاسی نقره‌کار و موسوی و زهرا رهنورد، ارتباط خانوادگی خود را تا قبل از حصر ادامه داده بودند.

در مرحله دوم می‌توان عبدالحمید نقره کار را در نسبت با محمود احمدی‌نژاد، معرفی کرد. دوستی و مراوده این دو به بیش از 40 سال قبل برمی‌گردد. آشنایی آنها قبل از انقلاب از مساجد نارمک (محل زندگی احمدی نژاد) شروع شده.

پیش از انقلاب نقره‌کار عضو مؤسس انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی بوده و یک بار او هم از سوی ساواک بازداشت شده. در حادثه انفجار ساختمان ریاست جمهوری در سال 1360 هم حضور داشته و مجروح می‌شود. او همچنین سابقه حضور در جبهه‌های جنگ را هم دارااست. دوباره برگردیم به روابط نقره‌کار با احمدی نژاد.

گفته می‌شود که نقره‌کار که 13 سال از احمدی نژاد بزرگ‌تر بوده، او حامی احمدی نژاد و  دوستانش نظیر صادق محصولی و سید مجتبی ثمره هاشمی در حین تحصیلاتشان در دانشگاه علم و صنعت بوده است . بعد از انقلاب این معاشرت‌ها با عضویت هر دوی آنها در انجمن‌های اسلامی، بسیج اساتید و همکاری در دانشگاه علم و صنعت ادامه داشته.

احمدی نژاد  سال 1391 جایزه نظریه پرداز برجسته معماری را به این دوست خود اهدا کرد. همچنین به علت همین دوستی هم بود که سال 1391 با درگذشت پدر زهرا رهنورد، محمود احمدی نژاد به منزل رهنوردها رفت. آن طور که آن زمان جهان نیوز نوشته است، همسر نقره‌کار (خواهر زهرا رهنورد) از بی‌خبری فرزندان موسوی و رهنورد از والدینشان در 120 روز گذشته خبر داده و به احمدی نژاد گلایه می‌کند. این دوستی اما دوامی نداشت. نقره‌کار سال 1399 یک نامه منتشر کرد و گفت مسیرش را از زمانی که احمدی نژاد به مشایی نزدیک شده جدا کرده. این نامه که با ادبیات تندی رئیس دولت اسبق را با کلمات «مسخ شده، خوارج، از خود شیفته و...» خطاب قرار داده بود همان زمانی منتشر شد که زمزمه حضور دوباره این فرد در انتخابات شنیده می‌شد.

*سومین نکته درباره روابط خانوادگی نقره‌کار این است که برخی از معماران جوان در روز گذشته نوشتند او برادر زن یکی از اعضای خانواده جواهرفروش معروف، مرحوم مظفریان است. برند طلا و جواهرفروشی که دهه‌ها قبل در بازار تهران شروع به کار کرده. با این حال صحت این موضوع مشخص نیست.

اینجا باید به یک مورد دیگر هم اشاره کنیم و آن پسر عبدالحمید نقره‌کار است. سلمان نقره کار متولد سال 1353  و به گفته برخی از صفحات اینترنتی طراح اصلی این مسجد بوده اما به صورت رسمی چنین چیزی اعلام نشده. او در دبیرستان کمال، مدرسه مذهبی شرق تهران، دیپلم خود را دریافت کرده و از دانشگاه علم و صنعت هم در رشته معماری ، مدرک فارغ‌التحصیلی دکتری گرفته.

اینطور که در رزومه او در دانشگاه محل تدریس (شهید رجایی) آمده این است که عنوان پایان نامه ارشد او طراحی محله 4 فاز 3 شهر جدید پردیس برمبنای  بهره‌گیری از رساله حقوق امام سجاد بوده. نقره‌کار کوچک مدیرعامل شرکت مهندسان مشاور آرمان نقش آیه است که گویا با پدر با هم تاسیس کرده‌اند. یک پیج اینستاگرامی منسوب به آن وجود دارد که چندین مطلب با مضمون معماری اسلامی منتشر کرده. عبدالحمید نقره کار اکنون از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت بازنشسته شده ولی سال قبل به عنوان یکی از اعضای تازه فرهنگستان هنر انتخاب شد و به نظر می‌رسد فعالیت خود را هنوز در حوزه معماری ادامه می‌دهد.

دانشگاه قم همین سال گذشته هم مراسم نکوداشتی برای نقره‌کار گرفته بود که در آن رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور داشت و از این استاد معماری تقدیر کرد.

منبع : ۷ صبح
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه