ارسال به دیگران پرینت

وزنه بردار | وزنه برداری ایران

مصدومیت چه بلایی سر وزنه برداری آورد | سرونوشت مصدومیت وزنه برداری

مصدومیت حریف سرسختی بود که پدیده وزنه‌برداری ایران و جهان را از پرواز پاریس پیاده کرد.

مصدومیت چه بلایی سر وزنه برداری آورد | سرونوشت مصدومیت وزنه برداری

پدیده وزنه‌برداری، بازیگر نقش اول فیلم بدشانسی ورزش

مصدومیت حریف سرسختی بود که پدیده وزنه‌برداری ایران و جهان را از پرواز پاریس پیاده کرد.

اهداف و برنامه های مرتبط با دانشگاه و نخبگان علمی، جوانان و ورزش | مهندس حمیدرضا اصفهانی، کاندیدای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

 نام سیدرسول معتمدی با کسب عناوین قهرمانی جهان و آسیا در وزنه‌برداری گره خورده است؛ پدیده‌ای که در ابتدای سال ۱۴۰۰ موفق به کسب عنوان قهرمانی قاره کهن شد و در ادامه بالاتر از تمام مدعیان مدال طلای قهرمانی جهان را در دسته ۱۰۲ کیلوگرم از آن خود کرد.

معتمدی که با ۲ قهرمانی پیاپی در آسیا و جهان به چهره شناخته شده وزن ۱۰۲ کیلوگرم تبدیل شده بود در ادامه به مدال طلای بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در قونیه و مدال طلای قهرمانی آسیا در بحرین رسید.

برنامه ملی‌پوش اصفهانی ایران حضور در پیکارهای جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا بود اما روزهای سخت معتمدی از راه فرا رسید؛ جایی که سرنوشت سیدرسول را در مسیر سهراب مرادی قرار داد. معتمدی که مانند مرادی از شهر سده لنجان به ورزش جهان معرفی شده بود به خاطر مصدومیت، رقابت‌های جهانی ۲۰۲۲ کلمبیا (نخستین گزینشی المپیک) را از دست داد و امیدوار به رقابت‌های قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا در جینجو کره‌جنوبی بود.

تیم پزشکی فدراسیون تلاش زیادی برای رساندن وی به رقابت‌های قهرمانی آسیا در کره‌جنوبی انجام داد اما، نتوانست در این مسابقات حضور پیدا کند.

تیم ملی ایران به جینجو سفر کرد اما نبود معتمدی به خوبی در ترکیب این تیم مشهود بود. در رقابت‌های دسته ۱۰۲ کیلوگرم رضا دهدار نماینده ایران نتوانست رقابت جدی را با مدعیان داشته باشد و در نهایت به عنوان ششمی رضایت داد. البته دهدار پیش از این رقابت‌ها توانسته بود با ثبت مجموع ۳۹۰ کیلوگرم در جهانی کلمبیا وارد لانگ لیست گزینشی المپیک شود. البته این رکورد تضمین کننده مدال او در المپیک نیست زیرا رکورد او با نفر نخست این لیست در حدود ۱۴ کیلوگرم فاصله دارد.

دهدار اکنون به عنوان نفر نهایی این وزن برای حضور در جام جهانی تایلند انتخاب شده و باید یک ارتقا رکورد جدی داشته باشد تا بدون اما و اگر راهی پاریس شود.

غیبت معتمدی در مسابقات قهرمانی آسیا در جینجو موجب نگرانی کارشناسان این رشته شد اما فدراسیون با اعزام وی به رقابت‌های جایزه بزرگ کوبا عملا وی را وارد چرخه گزینشی المپیک کرد. معتمدی در کوبا وزنه نزد. معتمدی در رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ ریاض حضور داشت و بعد از حدود یکسال به روی تخته رقابت رفت اما رکورد مجموع وی با نفرات نخست وزن ۱۰۲ کیلوگرم  وزنه برداری فاصله زیادی داشت. معتمدی در عربستان با مهار وزنه ۱۵۷ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۰۱ کیلوگرم دوضرب و ثبت مجموع ۳۵۸ کیلوگرم به کار خود پایان داد و در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو نیز حضور نداشت.

در ادامه و اعزام معتمدی به رقابت‌های وزنه‌برداری قطر کاپ برای قهرمان سابق جهان کارساز نشد زیرا وی در قطر تنها وزن کشی کرد و تست دوپینگ داد. همه منتظر قدرتنمایی معتمدی در رقابت‌های قهرمانی ۲۰۲۴ آسیا در تاشکند بودند اما لیست نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی خالی از قهرمانان بود تا معتمدی به صورت رسمی المپیک پاریس را از دست بدهد. عدم اعزام معتمدی به تاشکند و خط خوردن وی از لیست اعزام به جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند پایانی بر حضور او در آوردگاه بزرگ المپیک بود.

حضور در المپیک پاریس در حالی به یکی از حسرت‌های قهرمان دوست داشتنی ایران تبدیل شد که معتمدی می‌توانست در قلب اروپا بزرگانی مانند فارس الباخ قطری و اکبر ژورائف ازبکستانی را به چالش بکشد اما رویای وی قربانی رقابت تیم‌های ذوب‌آهن و سایپا در لیگ سال ۱۴۰۱ شد. معتمدی در لیگ ۱۴۰۲ نیز با پیراهن ذوب‌آهن به روی تخته رفت. او در حرکت یکضرب با رکورد ۱۶۰ کیلوگرم و در دوضرب هم رکورد ۱۹۵ کیلوگرم را از خود بر جای گذاشت تا در مجموع با حدنصاب ۳۵۵ کیلوگرم در جایگاه دومی دست پیدا کند. معتمدی در آن مسابقات در دسته ۱۰۹ کیلوگرم وزنه زد.

حضور مادر معتمدی در سالن مسابقات وزنه‌برداری و عکس یادگاری وی در روی تخته رقابت یکی از زیباترین صحنه‌های فینال لیگ وزنه‌برداری بود که با تشویق و تحسین افراد حاضر در سالن روبرو شد.

میرمصطفی جوادی و رضا دهدار، اولین گروه اعزامی تیم ملی برای حضور در آخرین مرحله گزینشی المپیک پاریس هم اکنون در پوکت تایلند، محل برگزاری جام جهانی وزنه‌برداری حضور دارند.

تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان برای کسب ۳ سهمیه المپیک با حضور ۴ وزنه‌بردار در این رقابت‌ها شرکت می‌کند. علی داوودی و آیت شریفی دیگر نفراتی هستند که شب گذشته راهی تایلند شدند.

طبق برنامه میرمصطفی جوادی روز شنبه ۱۸ فروردین (ساعت ۱۵ و ۳۰)، رضا دهدار دوشنبه ۲۰ فروردین (ساعت ۱۵ و ۳۰)، آیت شریفی پنجشنبه ۲۳ فروردین (ساعت ۱۰) و علی داوودی پنجشنبه ۲۳ فروردین (ساعت ۱۲ و ۳۰) به روی تخته می‌روند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه