ارسال به دیگران پرینت

زگیل تناسلی | واکسن زگیل تناسلی

چه کسانی باید واکسن زگیل تناسلی بزنند؟

واکسن زگیل تناسلی که به آن گارداسیل نیز می گویند به منظور جلوگیر از ابتلا به بیماری HPV تزریق می شود. این واکسن دوز های گوناگونی داشته و بسته به سن و شرایط بدنی هر فرد در دوز های مختلف تزریق می شود.

چه کسانی باید واکسن زگیل تناسلی بزنند؟

چه کسانی باید واکسن زگیل تناسلی بزنند؟

واکسن زگیل تناسلی که به آن گارداسیل نیز می گویند به منظور جلوگیر از ابتلا به بیماری HPV تزریق می شود. این واکسن دوز های گوناگونی داشته و بسته به سن و شرایط بدنی هر فرد در دوز های مختلف تزریق می شود.

زگیل تناسلی از بیماری های شایع ناحیه تناسلی بوده که هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با واکسن زگیل تناسلی و عوارض جانبی تزریق با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی از جمله بیماری های شایع میان مردان و زنان بوده و خود را به صورت زائده های گوشتی کوچک در قسمت ناحیه تناسلی و کشاله ران ها نمایان کرده و می تواند از فردی به فرد دیگر، از طریق رابطه جنسی و... شیوع پیدا کند. برای جلوگیری از

این امر پیشنهاد می شود قبل از ابتلا به این بیماری واکسن گارداسیل را از سایت معتبر لیماطب تهیه کرده و دوز های مختلف واکسن را در فواصل زمانی معین دریافت کرده تا علاوه بر زگیل تناسلی از دیگر بیماری های  HIV در امان بمانید.

برخی از سویه های زگیل تناسلی نیاز به درمان خاصی نداشته اما برخی دیگر نیاز به درمان جدی و مصرف دارو دارند. البته ناگفته نماند که برخی از افراد مبتلا به زگیل تناسلی هیچ علائمی ندارند و فقط 10% از افراد مبتلا این علائم را از خود نشان می دهند.

images_1711788688_6607d2901265a.jpg

زگیل تناسلی در کدام قسمت های بدن ایجاد می شود؟

این زگیل ها در نواحی مرطوب بدن به شکل زائده های گوشتی مانند گل کلم نمایان می شوند و اکثرا به رنگ پوست مانند صورتی و قهوه ای هستند. زگیل های تناسلی معمولا در ناحیه:

  •         آلت تناسلی و بیضه
  •         لب، دهان، گلو و یا زبان
  •         کشاله ران
  •         فضای داخلی واژن، دهانه رحم و فرج

علائم زگیل تناسلی چیست؟

همانطور که گفته شد برخی از افراد مبتلا به زگیل تناسلی هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند اما علائم آن در 10% باقی افراد به شرح زیر است.

  •         دیده شدن برجستگی هایی شبیه به گل کلم
  •         احساس درد هنگام نزدیکی
  •         خونریزی هنگام نزدیکی
  •         خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  •         تغییر رنگ ناحیه تناسلی
  •         وجود توده های کوچک در ناحیه تناسلی

images_1711788695_6607d2979f661.jpg

واکسن زگیل تناسلی چیست؟

واکسن گارداسیل یا واکسن زگیل تناسلی دارویی برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و دیگر سویه های بیماری HPV است. این ویروس اگر درمان نشود یا اگر از روش های پیشگیری استفاده نشود ممکن است بیماری هایی از جمله سرطان رحم، سرطان مقعد،

سرطان دهان و گلو را به همراه داشته باشد. از همین رو متخصصین تزریق این واکسن را به خصوص در سنین نوجوانی پیشنهاد کرده و تمامی افراد واجد شرایط می توانند دوز های این واکسن را دریافت کنند. این ویروس به دو دسته کم خطر و پرخطر تقسیم می شود و نوع پر خطر آن باعث ابتلای بانوان به سرطان دهانه رحم می شود.

چه کسانی باید واکسن زگیل تناسلی بزنند؟

برخی از افراد دارای شرایط دریافت واکسن گارداسیل یا همان واکسن زگیل تناسلی نبوده اما برخی از افراد که دارای رفتار های جنسی پرخطر، شرکای زیاد جنسی، کسانی که به دلیل شغل خود در معرض ابتلا به زگیل تناسلی هستند، افرادی که شریک جنسی آنها مبتلا به این بیماری بوده، ارتباط مردان و زنان با همجنس خود و کسانی که به زگیل تناسلی مبتلا شده اند از جمله کسانی هستند که باید واکسن گارداسیل را دریافت کنند.

چه کسانی نباید واکسن زگیل تناسلی بزنند؟

افراد به دلیل تفاوت در سیستم ایمنی و عملکرد بدنی آن ها به تزریق واکسن گارداسیل یک مدل واکنش نشان نمی دهند و برخی از افراد واجد شرایط دریافت این واکسن هستند. واکسن زگیل تناسلی را نمی توان در دوران بارداری تزریق کرد و اگر دوز های قبلی آن را قبل از بارداری دریافت کرده اید بهتر است دریافت دوز های بعدی را به بعد از زایمان و در دوران شیردهی موکول کنید. درکنار این افراد، کسانی که به انواع مخمر ها حساسیت دارند نیز نمی توانند واکسن گارداسیل را تزریق کنند. اگر شما به هر یک از نمونه های واکسن گارداسیل حساسیت نشان دهید دارای شرایط دریافت دوز های واکسن گارداسیل نیستید.

images_1711788713_6607d2a92f056.jpg

تزریق واکسن زگیل تناسلی چه عوارض جانبی دارد؟

عوارض واکسن زگیل تناسلی تهدید کننده نبوده و گذرا هستند. اما برخی از افراد به دلیل واکنش های شدیدی که به دوز های این واکسن نشان دادند نمی توانند آن را دریافت کنند. در زیر به برخی از عوارض جانبی و خفیف واکسن زگیل تناسلی پرداخته ایم.

  •         سرگیجه و حالت تهوع
  •         قرمزی و تورم در محل تزریق
  •         خارش محل تزریق
  •         تب
  •         اسهال
  •         اختلال در تنفس
  •         احساس خستگی

سخن آخر

در این مطلب به نقد و بررسی واکسن گارداسیل یا همان واکسن زگیل تناسلی پرداخته و توضیحاتی در رابطه با آن دادیم. برای مبتلا نشدن به زگیل تناسلی که یکی از سویه های بیماری HPV است، می تواند با مشورت گرفتن از یک متخصص آن را از داروخانه ها، مراکز بهداشت و درمانگاه ها خریداری کرده و تزریق کرد. تزریق واکسن زگیل تناسلی عوارض جدی و تهدید کننده ای نداشته و فقط دارای یک سری عوارض جانبی مانند خستگی، تب و حالت تهوع است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه