ارسال به دیگران پرینت

حرف های الحوثی | الحوثی‌ و فرمان هایش

الحوثی‌ در سخنرانی اش چه گفت؟ | برنامه الحوثی برای صهیونست ها

سخنان اخیر رهبر انصارالله یمن ابعاد مختلفی داشت که یکی از مهمترین آن ها هراس رژیم صهیونیستی از اقدامات نظامی مقاومت یمن علیه منافع تل آویو بود‌.

الحوثی‌ در سخنرانی اش چه گفت؟ | برنامه الحوثی برای صهیونست ها

الحوثی: برای ضربه شدیدتر علیه دشمن برنامه داریم

سخنان اخیر رهبر انصارالله یمن ابعاد مختلفی داشت که یکی از مهمترین آن ها هراس رژیم صهیونیستی از اقدامات نظامی مقاومت یمن علیه منافع تل آویو بود‌.

رسانه روس: حوثی‌ها با موفقیت یک موشک هایپرسونیک آزمایش کردند

عبدالملک الحوثی رهبرانصار الله یمن روز سه شنبه ۲۳ آبان در سخنانی ضمن اشاره به حمایت همه‌جانبه ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه، از مواضع ۵۷ کشور عربی و اسلامی در خصوص مساله مهم غزه انتقاد کرد. در این نوشتار ابعاد مهم سخنان عبدالملک الحوثی مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

۱. انتقاد شدید از نشست ریاض

بعد نخست سخنان عبدالملک الحوثی انتقاد تند از نشست اخیر در عربستان بود، نشستی که در قالب سازمان همکاری اسلامی برگزار شد و ۵۷ کشور عربی و اسلامی از هرگونه اقدام عملی درباره مساله مهم غزه اجتناب و صرفاً به صدور یک بیانیه اکتفا کردند. عبدالملک الحوثی در این خصوص این جمله مهم را بیان کرد: «اجلاسی که می‌گوید نماینده همه مسلمانان است تنها یک بیانیه صادر کرد بدون اینکه موضع عملی برای حمایت از غزه اتخاذ کند. آیا این قدرت بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان است؟»

پرسش مهم و اساسی این است که چرا رهبران مقاومت ازجمله سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن انتقادهای تندی را متوجه کشورهای عربی و اسلامی در موضوع فلسطین می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته مهم اشاره کرد:

نکته نخست این است که آنچه به رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر جرأت بیشتری برای جنایت گسترده‌تر علیه مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی داده، تصمیم برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با این رژیم جنایت‌کار است. این کشورها با ورود به روند عادی‌سازی روابط عملاً نشان دادند که موضوع فلسطین نقطه مرکزی و دال مرکزی سیاست خارجی کشورهای عربی محسوب نمی‌شود و همین موضوع نیز سبب شد که رژیم صهیونیستی به این جمع‌بندی برسد در صورت جنایت گسترده‌تر علیه فلسطین اساساً کشورهای عربی موضع قاطعی را اتخاذ نخواهند کرد و این رژیم نیز هزینه چندانی را در حوزه سیاست خارجی خود در قبال کشورهای عربی پرداخت نخواهد کرد. این موضوع برای رژیم صهیونیستی حائز اهمیت است چراکه این رژیم در منطقه غرب آسیا قرار دارد و تا پیش از عادی‌سازی روابط همچنان از معضل مهم و راهبردی «تنهایی استراتژیک» در این منطقه رنج می‌برد.

نکته دوم مربوط به سیاست کشورهای عربی و اسلامی در خلال جنگ اخیر غزه است. انفعال کشورهای عربی و اسلامی در قبال جنایت اخیر رژیم صهیونیستی سبب شده است که این رژیم از «خشونت گسترده» به سمت «نسل‌کشی» مردم غزه حرکت کند که به مراتب جنایتی وخیم‌تر و شدیدتر از خشونت است. نوع عملکرد کشورهای عربی اسلامی به رژیم صهیونیستی برای حرکت به سمت نسل‌کشی در غزه فرصت داده است. رژیم صهیونیستی به این جمع‌بندی رسید حتی نسل‌کشی مردم غزه هزینه‌ای برای آن در حوزه روابط با کشورهای عربی و برخی کشورهای اسلامی در پی نخواهد داشت.

از سوی دیگر برخی از کشورهای عربی تلویحاً این پیام را به رژیم صهیونیستی و حامیانش منتقل کردند که مشکلی با از بین بردن حماس توسط این رژیم ندارند موضوعی که در چند نوبت توسط رهبران حماس نیز مطرح شد و عبدالملک الحوثی نیز در سخنان روز گذشته خود به این مورد اشاره کرد و گفت: «برخی کشورهای عربی می‌خواهند غزه از کنترل رزمندگان مقاومت فلسطین خارج شده و به سیطره مستقیم صهیونیست‌ها یا تشکیلات خودگردان فلسطین دربیاید تشکیلاتی که قادر به کنترل کرانه باختری هم نیست چه برسد به غزه.

نکته سوم این است که اگرچه کشورهای عربی اسلامی تاکنون موضع منفعلانه‌ای در قبال جنایت رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه اتخاذ کردند، اما هنوز زمان برای یک اقدام عملی علیه این رژیم وجود دارد. کشورهایی که عادی‌سازی روابط را انجام دادند به همراه ترکیه که احیای روابط را با رژیم انجام داده است می‌توانند با قطع روابط سیاسی خود این رژیم را تحت فشار قرار داده و هزینه تداوم جنایات علیه مردم غزه را برای این رژیم افزایش دهند.

علاوه بر این امکان تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی برای دولت‌ها و امت اسلامی وجود دارد و این اقدام می‌تواند هزینه‌های اقتصادی تداوم جنایات علیه مردم غزه را نیز برای رژیم صهیونیستی افزایش دهد در حالی که این رژیم هم‌اکنون نیز در اثر چهل روز جنگ با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده و مقاومت مردم و رزمندگان فلسطینی هزینه‌های هنگفتی به اقتصاد رژیم تحمیل کرده است. با این حال، در نشست ریاض هیچ تصمیمی در این خصوص اخذ نشده و صرفاً به یک بیانیه اکتفا شده است.

۲. اقدام عملی مردم یمن در پرتو هویت ایمانی

بعد دوم سخنان رهبر انصارالله یمن درباره ملت یمن بود. واقعیت امر این است که یکی از کشورهایی که به صورت عملی و عملیاتی از مردم غزه در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی دفاع کرده، کشور یمن است. یمنی‌ها هشت سال با عربستان سعودی در حال جنگ بودند و هنوز هم به طور رسمی این جنگ خاتمه پیدا نکرده است. صدمات شدیدی در جنگ نامتقارن با عربستان سعودی متحمل شدند. صدها هزار یمنی شهید و مجروح شدند و زیرساخت‌های یمن بر اثر این جنگ از بین رفته است و حدود چهار و نیم میلیون نفر در اثر این جنگ آواره شدند، اما با این حال یمنی‌ها برای دفاع از ملت مظلوم غزه در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی اقدام علمی انجام دادند.

اظهارنظر رسمی رهبر انصارالله به منزله تأکید مجدد بر ورود یمن به جنگ با صهیونیست‌ها است. یمنی‌ها با حملات موشکی علیه رژیم صهیونیستی تلاش کردند که بخشی از تمرکز و توجه رژیم صهیونیستی را به سمت جبهه یمن متمرکز کنند. از سوی دیگر، حمله‌های موشکی یمنی‌ها سبب شد کشتی‌های اسرائیلی به صورت قاچاقی در باب المندب و دریای سرخ حرکت کنند که این حاکی از ترس صهیونیست‌ها از هر گونه اقدام نظامی مقاومت است. رهبر انصارالله یمن در این زمینه گفت: «حرکت قاچاقی کشتی‌های صهیونیستی دلیل بر ترس آنهاست و این رژیم که پرچم خود را در سفارتخانه‌های کشورهای عربی برافراشته می‌کند جرأت ندارد پرچمش را روی کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند قرار دهد. ما از هدف قرار دادن این کشتی‌ها هیچ ابایی نداریم.»

مساله بعدی هم این است که مردم یمن با حضور گسترده ده‌ها هزار نفری در شهرهای مختلف این کشور ازجمله در صنعا مخالفت خود را با جنایت‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند. رهبر انصار الله یمن به موضوع مهم و اساسی اشاره می‌کند که میان ملت یمن و ملت غزه پیوند و همبستگی وجود دارد و اگر گذرگاه زمینی برای رفتن مردم یمن به غزه وجود داشته باشد صدها هزار یمنی حاضرند به سمت غزه حرکت بکنند. این در واقع یک حمایت قاطع و اساسی از مردم غزه در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. آنچه سبب می‌شود مردم یمن چنین روحیه داشته باشند، هویت ایمانی آنها است.

۳. آمریکا و کشورهای اروپایی شریک جنایت صهیونیست‌ها هستند

بعد سوم سخنان رهبر انصارالله یمن مربوط به الگوی رفتاری آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در قبال جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود. از دید الحوثی، آمریکایی‌ها به سه شکل از صهیونیست‌ها در این جنگ حمایت کرده‌اند. از یک سو حمایت عملی و آشکار از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه انجام داده‌اند و شریک این جنایت‌ها محسوب می‌شوند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها کشورهای عربی و اسلامی را نیز تحت فشار قرار داده‌اند تا از هرگونه کمک عملی به مردم غزه خودداری کنند. در همین حال آمریکایی‌ها در خلال چهل روز جنگ حمایت مادی و تسلیحاتی نیز از رژیم صهیونیستی به عمل آوردند. این عملکرد آمریکا و کشورهای اروپایی در مقابل فاجعه‌ای که در غزه توسط رژیم صهیونیستی رخ داد به تعبیر رهبر انصار الله یمن «حقیقت کثیف جوامع غربی را فاش و دروغ بودن ادعاهای آن‌ها در زمینه حقوق و آزادی و … را ثابت کرد.»

جمع‌بندی

غزه امروز بیش از هر رویکردی به موضع «مسئولانه» و «ایمانی» کشورهای عربی و اسلامی در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی نیاز دارد. تنها این رویکرد است که می‌تواند این جنایت‌ها را متوقف کند و مردم مظلوم غزه را از نسل‌کشی رژیم جنایت‌کار صهیونیستی برهاند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه