ارسال به دیگران پرینت

غول نفتی عربستان

آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است

آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی، روز یکشنبه ۲۰اسفند گزارش داد که در سال گذشته میلادی ۱۲۱میلیارد دلار سود داشته است که به دلیل کاهش قیمت انرژی نسبت به رکورد سال ۲۰۲۲ کمتر است. آسوشیتدپرس می‌گوید، کاهش سود آرامکو نسبت به سال ۲۰۲۲، ریاض را برای هدف بزرگ عدم اتکا به درآمد‌های نفتی تحت فشار قرار خواهد داد.

آرامکو، غول نفتی عربستان، می‌گوید سود سالانه‌اش به ۱۲۱ میلیارد دلار کاهش یافته است
آرامکو، غول نفتی عربستان سعودی، روز یکشنبه ۲۰اسفند گزارش داد که در سال گذشته میلادی ۱۲۱میلیارد دلار سود داشته است که به دلیل کاهش قیمت انرژی نسبت به رکورد سال ۲۰۲۲ کمتر است.
 
آرامکو گفت در حالی که اعضای ائتلاف اوپک پلاس همچنان به کاهش تولید خود با هدف افزایش قیمت جهانی انرژی ادامه می‌دهند، سود سال گذشته برای دومین بار در تاریخ این شرکت به بالاترین سطح خود رسید.
 
آسوشیتدپرس می‌گوید، کاهش سود آرامکو نسبت به سال ۲۰۲۲، ریاض را برای هدف بزرگ عدم اتکا به درآمدهای نفتی تحت فشار قرار خواهد داد.
 
در سال ۲۰۲۲ سود آرامکو ۱۶۱ میلیارد دلار بود که احتمالاً بزرگترین سود گزارش شده توسط یک شرکت سهامی عام است.
 
این شرکت با اعلام سود سال ۲۰۲۳ خود در بازار سهام سعودی «تداول» گفت: «کاهش سود نسبت به سال قبل عمدتاً منعکس کننده تأثیر کاهش قیمت نفت خام و حجم کمتر فروخته شده و همچنین کاهش سود پالایشگاهی و مواد شیمیایی است.»
 
با این وجود سود سهام آرامکو در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، به بیش از ۳۱ میلیارد دلار افزایش یافت.
 
درآمد کلی آرامکو در سال گذشته ۴۴۰ میلیارد دلار گزارش شده بود که نسبت به ۵۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.
 
امین حسن ناصر، مدیرعامل آرامکو در بیانیه‌ای گفت: «به‌رغم پس‌زمینه‌ای از عوامل بازدارنده اقتصادی، پویایی و مهارت ما به وجوه نقدی در گردش و سطح بالای سودآوری کمک کرد.»
 
آرامکو که رسماً با نام شرکت نفت عربستان سعودی شناخته می‌شود، تولید خود را ۱۲.۸ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. به‌رغم برنامه‌ریزی های قبلی برای افزایش تولید، دولت عربستان به این شرکت دستور داده است که تولید خود را در همین سطح حفظ کند.
 
عربستان سعودی، یکی از رهبران اوپک، با روسیه و سایر کشورهای خارج از این گروه متحد شده است تولید خود را پایین نگه دارد تا قیمت جهانی نفت افزایش یابد.
 
ارزش بازار آرامکو ۲ تریلیون دلار است و به ترتیب پس از اپل، مایکروسافت و انویدیا (شرکت فناوری چند ملیتی آمریکایی) ، چهارمین شرکت با ارزش جهان است. سهام آرامکو روز یکشنبه در بازار سهام «تداول» با اندکی افزایش به ۸.۶۴ دلار در هر سهم معامله شد.
 
 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه