ارسال به دیگران پرینت

هوش مصنوعی | قدرت هوش مصنوعی

هوش مصنوعی باز جهان را شگفت زده کرد | کار عجیب هوش مصنوعی با روش غربالگری

مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، با بیان این‌که هوش مصنوعی روشی را برای غربال کردن حجم وسیعی از داده‌ها ارائه می‌کند که بسیار بیش از آن چیزی است که هر انسانی می‌تواند مدیریت کند، گفت: این موضوع برای کشف بینش‌ها، پیش‌بینی روندها و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها کمک بسیار موثری است.

هوش مصنوعی باز جهان را شگفت زده کرد | کار عجیب هوش مصنوعی با روش غربالگری

هوش مصنوعی با روش غربالگری حجم وسیعی از داده‌ها را بیش از توان هر انسانی مدیریت می‌کند

مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، با بیان این‌که هوش مصنوعی روشی را برای غربال کردن حجم وسیعی از داده‌ها ارائه می‌کند که بسیار بیش از آن چیزی است که هر انسانی می‌تواند مدیریت کند، گفت: این موضوع برای کشف بینش‌ها، پیش‌بینی روندها و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها کمک بسیار موثری است.

مهم‌ترین ابتکارات و نوآوری‌های یک دهه گذشته کدام‌ها بودند؟ | عصر جدید

مرتضی بخشایش، مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، در مراسم رونمایی از کتابِ «تجزیه و تحلیل منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی»، با حضور متخصصان و مدیران منابع انسانی کشور، اعضای هیأت علمی دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند با اشاره به تجارب خود به‌عنوان مدیر منابع انسانی در صنعت آب و برق اظهار کرد: یادگیری ماشینی باید وارد حوزه منابع انسانی می‌شد، زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی که پتانسیل ایجاد انقلابی در نحوه برخورد ما با چالش‌های کلیدی منابع انسانی در حوزه آموزش را دارد.   

مدیر کل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی و در هسته خود، ML شامل استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های آماری است و رایانه‌ها را قادر می‌کند وظایف را بدون دستورالعمل‌های صریح و به‌جای تکیه بر الگوها و استنتاج انجام دهند.  

وی، با بیان این‌که این ظرفیت برای تشخیص الگو و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده دقیقاً به همین دلیل است که ML برای منابع انسانی بسیار مرتبط و ارزشمند است، در ادامه خاطرنشان کرد: از این‌رو، هوش مصنوعی روشی را برای غربال کردن حجم وسیعی از داده‌ها ارائه می‌کند - بسیار بیشتر از آنچه که هر انسانی می‌تواند مدیریت کند – که برای کشف بینش‌ها، پیش‌بینی روندها و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها کمک فراوانی می‌کند.  

به گفته بخشایش، ترجمه روان و قابل فهم کتاب در کاربست آن توسط مدیران منابع انسانی بسیار موثر است. 

حکمرانی هوشمند از ضرورت‌های کلیدی کشور است که هوش مصنوعی به آن کمک بسیاری می‌کند

در ادامه مراسم، ابراهیم شیخ، عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، با بیان این‌که در سراسر کتاب، آشتی منابع انسانی و حوزه هوش مصنوعی با مثال‌های ساده و جذاب معرفی شده است، در ادامه افزود: حکمرانی هوشمند از ضرورت‌های کلیدی کشور در شرایط کنونی است و هوش مصنوعی به آن کمک بسیاری می‌کند.  

رئیس سابق هیأت مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج‌فارس گفت: استفاده از داده‌های برچسب‌گذاری شده برای آموزش الگوریتم‌هایی برای طبقه‌بندی داده‌ها یا پیش‌بینی نتایج، مانند شناسایی داوطلبان بالقوه یا پیش‌بینی جابه‌جایی کارکنان به کار می‌رود.

وی، روش کاوش الگوهای داده بدون برچسب‌های از پیش تعریف‌شده، را برای کشف خوشه‌های طبیعی در داده‌های کارکنان، مانند گروه‌بندی کارکنان بر اساس سطوح تعامل یا مجموعه مهارت ضروری دانست و گفت: این روش تکنیک‌هایی که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد تا زبان انسان را بفهمند و تفسیر کنند، از این‌رو برای تجزیه و تحلیل نظرسنجی‌ها، بازخوردها و ارتباطات کارکنان برای بینش در مورد احساسات، تعامل و فرهنگ به کار می‌رود.   

این عضو هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، ادامه داد: استفاده از داده‌های تاریخی و الگوریتم‌های ML برای پیش‌بینی نتایج آینده، به منابع انسانی برای پیش‌بینی نیازهای استخدام، شناسایی نامزدهای بالقوه رهبری، یا پیش‌بینی تأثیر سیاست‌های منابع انسانی بر رضایت کارکنان بسیار موثر است.

شیخ گفت: ادغام هوش مصنوعی در منابع انسانی نشان‌دهنده تغییر به سمت شیوه‌های منابع انسانی مبتنی بر داده، شخصی‌سازی شده و کارآمدتر است. با این حال، این تحول همچنین نیازمند یک رویکرد متعادل است که پیامدهای اخلاقی، اهمیت نظارت انسانی و توسعه مداوم فن‌آوری‌های هوش مصنوعی برای حمایت از نیازهای پویا نیروی کار را در نظر می‌گیرد.  

وی، ادامه داد: همانطور که فن‌آوری‌های هوش مصنوعی تکامل می‌یابند، کاربردهای آن‌ها در منابع انسانی نیز پیشرفت می‌کند و نویدبخش کارآیی، بینش و فرصت‌های حتی بیشتر برای افزایش تجربه کارمندان است.

کتابِ «تجزیه و تحلیل منابع انسانی با استفاده از هوش مصنوعی» سرشار از بینش‌های نظری و عملی است

علی داوری، دانشیار دانشگاه تهران، هم در خصوص اهمیت این کتاب کلیدی در حوزه منابع انسانی اظهار کرد: این کتاب سرشار از بینش‌های نظری و عملی است و به خوانندگان مسیر روشنی برای استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در شیوه‌های منابع انسانی ارائه می‌دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع پژوهشگاه میراث فرهنگی، افزود: هر فصل در بخش کاربردهای عملی به یک عملکرد منابع انسانی خاص، مانند استخدام، مشارکت کارکنان، مدیریت عملکرد، و استراتژی‌های حفظ اختصاص داده شده است که آن را نه تنها به‌عنوان کتاب عمل، بلکه کتاب درسی ضروری برای رشته‌های منابع انسانی تبدیل می‌کند. 

معاون اسبق اداری و مالی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تصریح کرد: مطالعات موردی در دنیای واقعی از شرکت‌هایی که با موفقیت ML را در عملیات منابع انسانی خود ادغام کرده‌اند، بسیار روشنگر است و چالش‌های پیش روی آن‌ها، راه‌حل‌هایی که اجرا کرده‌اند و نتایج تلاش‌های‌شان را برجسته می‌کنند.  

وی، یادآور شد: این کتاب نه تنها برای انتقال دانش بلکه برای الهام بخشیدن به عمل طراحی شده است و خوانندگان نه تنها مفاهیم کلیدی و کاربردهای ML در منابع انسانی را درک خواهند کرد، بلکه به ابزارها و اعتماد به نفس برای شروع پروژه‌های ML خود مجهز می‌شوند و تحول مبتنی بر داده‌ها را در سازمان‌هایشان ایجاد می‌کنند.  

این کتاب گواهی بر جامعه پر جنب و جوشی است که ما همه بخشی از آن هستیم

در ادامه مراسم، احسان چیت‌ساز، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، گفت: این کتاب گواهی بر جامعه پر جنب و جوشی است که ما همه بخشی از آن هستیم جامعه‌ای که به‌طور مداوم به‌دنبال نوآوری، بهبود و الهام بخشیدن به آینده منابع انسانی از طریق فن‌آوری و بینش‌های مبتنی بر داده است.  

مدیر کل فن‌آوری و نوآوری دانشگاه تهران، ادامه داد: اشتیاق من با تقاطع منابع انسانی و یادگیری ماشین از روزهای اولیه کارم آغاز شد. مانند بسیاری از شما، من هم در پیچ و خم پیچیده عملیات منابع انسانی، از جذب و حفظ استعداد گرفته تا مشارکت کارکنان و ارزیابی عملکرد، چالش‌های زیادی را تجربه کرده‌ام.  

وی تصریح کرد: در هر مرحله از راه، با محدودیت‌های روش‌های سنتی و پتانسیل‌های اغلب استفاده نشده در داده‌های‌مان مواجه می‌شدم. این درک نقطه عطفی بود که مرا به کاوش عمیق‌تر در یادگیری ماشین سوق داد.  

چیت‌ساز، خاطرنشان کرد: زمینه‌ای که در آن زمان به همان اندازه دلهره‌آور و جذاب به‌نظر می‌رسید. هر چه بیشتر یاد گرفتم، بیشتر به قدرت دگرگون‌کننده آن متقاعد شدم. من آینده‌ای را تصور می‌کردم که در آن منابع انسانی فقط یک عملکرد پشتیبانی نیست، بلکه یک نیروگاه استراتژیک است که با بینش‌های حاصل از یادگیری ماشین قادر به اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه‌تر، منصفانه‌تر و تاثیرگذارتر است.  

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه