ارسال به دیگران پرینت

داور زن | اولین داور زن

اولین داور زن دربی کیست؟ | بیوگرافی مهسا قربانی اولین داور زن دربی

از روز گذشته زمزمه هایی درباره ی انتخاب داور زن مطرح بود تا اینکه امروز با اعلام خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، خبر قضاوت یک داور زن در دربی پایتخت رسماً تایید شد.

اولین داور زن دربی کیست؟ | بیوگرافی مهسا قربانی اولین داور زن دربی

اولین داور زن دربی کیست؟ 

از روز گذشته زمزمه هایی درباره ی انتخاب داور زن مطرح بود تا اینکه امروز با اعلام خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، خبر قضاوت یک داور زن در دربی پایتخت رسماً تایید شد. افشاریان امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مهسا قربانی یکی از داوران اتاق VAR در دربی خواهد بود. این نخستین باری است که یک داور زن در بالاترین سطح و حساس‌ ترین دیدار فصل فوتبال مردان ایران به قضاوت می پردازد.

مهسا قربانی اولین داور زن دربی کیست؟

مهسا قربانی داور

داور زن دربی تهران، متولد سال ۱۳۶۸ است و در خانواده‌ای به دنیا آمده که هیچ گرایشی به فوتبال نداشتند. مهسا قربانی فوتبال را در سال ۱۳۸۵ با دروازه‌بانی در تیم منطقه چهار تهران آغاز کرد دو سال بعد، در سال ۱۳۸۷، در کلاس‌های داوری شرکت کرد و از سال ۱۳۸۸ داوری در لیگ ایران را تجربه کرد.

فدراسیون جهانی فوتبال خواستار قضاوت داوران خانم در مسابقات مردان شد

طبق بیوگرافی مهسا قربانی، او دانش‌آموختهٔ مقطع کارشناسی ارشد رشتهٔ مدیریت بازاریابی ورزشی است. او در مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان ایران داوری می‌کند و از سال ۲۰۱۷ داور بین‌المللی فیفا است.

مهسا قربانی داور

نخستین تجربه‌های داوری مهسا قربانی در آسیا، رقابت‌ها در سطح زیر ۱۴ سال بود. او پنج سال متوالی به این مسابقات دعوت شد و تا سال ۲۰۱۶ در کلاس‌های چشم‌انداز فوتبال آسیا شرکت می‌کرد. بعد تبدیل به داور بین‌المللی ایران شد؛ دختر جوانی که می‌توانست حالا رقابت‌های رسمی آسیا را داوری کند. قوانین فیفا می‌گویند داوران بین‌المللی بعد از موفقیت در رقابت‌های قاره‌ای، می‌توانند به‌عنوان «داور الیت» برای رقابت‌های جهانی انتخاب شوند.

در کارنامه قضاوت‌های داور زن دربی تهران و بیوگرافی مهسا قربانی می‌توان قضاوت در مسابقات مقدماتی و اصلی جام ملت‌ها آسیا و رقابت‌های جوانان آسیا را دید. او تقریبا مهم‌ترین مسابقه نیمه‌نهایی جوانان آسیا بین ژاپن و کره را سوت زد. بعد به مرحله نهایی رقابت‌های شرق آسیا دعوت شد و کنفدراسیون آسیا حساس‌ترین بازی سال زنان، یعنی مسابقه کره شمالی و کره جنوبی را به او تحویل داد.

مهسا قربانی داور

او در کلاس‌های داوری کنفدراسیون آسیا شرکت می‌کرد و به مالدیو دعوت شد. کنفدراسیون آسیا از او خواست یک بازی لیگ دو مالدیو را قضاوت کند.

مهسا قربانی داور زن دربی تهران از تجربه‌اش در این خصوص گفته است:

وقتی بازی لیگ دو آقایان را به من دادند، هیجان‌زده بودم. نگاه‌های تبعیض‌آمیز اول بازی را هرگز فراموش نمی‌کنم. اما چند دقیقه که گذشت، همه‌چیز طبیعی شد. نگاه من به بازیکنان از بالا به پایین بود. بارها قاطعانه برخورد کردم. خیلی زود فهمیدند این جا یک قاضی است که سوت می‌زند، نه یک زن یا یک مرد.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه