ارسال به دیگران پرینت

گیاهان دارویی | پرورش گیاهان دارویی

این 7 گیاه دارویی رو خودت در منزل پرورش بده | فواید درمانی گیاهان دارویی

جینسنگ جنوبی یک گیاه دارویی در چین باستان است که فواید درمانی بسیاری از جمله کاهش چربی خون، تنظیم فشار خون، پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی، تنظیم قند خون، کمک به خواب بهتر، جلوگیری از پیری و بهبود ایمنی را ارائه میدهد.

این 7 گیاه دارویی رو خودت در منزل پرورش بده | فواید درمانی گیاهان دارویی

فواید درمانی گیاهان دارویی

جینسنگ جنوبی یک گیاه دارویی در چین باستان است که فواید درمانی بسیاری از جمله کاهش چربی خون، تنظیم فشار خون، پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی، تنظیم قند خون، کمک به خواب بهتر، جلوگیری از پیری و بهبود ایمنی را ارائه میدهد. 

گیاهان از ابتدای تاریخ به عنوان بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسان ها محسوب می شوند که علاوه بر تغذیه در درمان بسیاری از بیماری ها نیز تاثیرگذار بوده اند. وجود گیاهان دارویی در طبیعت یکی از نعمت های بزرگ الهی است که به درمان بسیاری از بیماری ها و حفظ سلامت انسان ها کمک می کنند. جالب است بدانید که شما می توانید بسیاری از گیاهان دارویی را در منزل خود پرورش داده و از فواید آنها بهره مند شوید.

1- آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی آبدار شبیه کاکتوس با برگ های سبز و بلند است که علاوه بر زیبایی خواص درمانی فراوانی نیز دارد. در واقع جادوی واقعی این گیاه مواد ژلاتینی آن هستند که درون برگ های آن پنهان شده اند. این گیاه یکی از پرمصرف ترین داروهای گیاهی برای درمان انواع مشکلات پوستی است. از درمان سوختگی و بریدگی، ترمیم خراش، درمان اگزما و تبخال گرفته تا تسکین التهابات ناشی از پسوریازیس و آکنه التهابی همه از خواص شگفت انگیز این گیاه شگفت انگیز هستند. آلوئه ورا یک گیاه آپارتمانی مقاوم با برگ های درخشان است که با انواع آب و هوا سازگار بوده و تقریباً در هر مکانی قابل رشد است. شما می توانید این گیاه را در تابستان در پاسیو یا بالکن بکارید و در ماه های سرد به داخل منزل بیاورید. آلوئه ورا تحمل نور زیاد را ندارد و به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد.

گیاه

2- جینسنگ جنوبی

جینسنگ جنوبی یک گیاه دارویی در چین باستان است که فواید درمانی بسیاری از جمله کاهش چربی خون، تنظیم فشار خون، پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی، تنظیم قند خون، کمک به خواب بهتر، جلوگیری از پیری و بهبود ایمنی را ارائه میدهد. از برگ و ساقه این گیاه می توان به عنوان دارو استفاده کرد. جینسنگ جنوبی یک گیاه آپارتمانی آویزی با برگ های ستاره ای شکل و زیبا است که برای رشد به خاک مرطوب و غنی و نور عیر مستقیم خورشید نیاز دارد. در صورتی که این گیاه بیش از اندازه نور خورشید دریافت کند، نازک و زرد خواهد شد. ایوان، پاسیو یا طاقچه با نور غیر مستقیم خورشید، مکان مناسبی برای نگهداری این گیاه است.

گیاه

3- اسطوخودوس

اسطوخودوس یا گل‌ لاوندر گیاهی با گل های کوچک خوشه‌ای به رنگ آبی یا قرمز سیر تا بنفش است که علاوه بر مصارف درمانی، رایحه بسیار خوبی نیز دارد و نگهداری از آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی به کاهش استرس و اضطراب، کاهش فشار خون، تنظیم ضربان قلب، ایجاد حس آرامش و بهبود انواع زخم و اگزما کمک می کند. گیاه اسطوخودوس بیش از 40 گونه مختلف دارد و در مناطق مختلف جهان کشت می شود. این گیاه برای رشد مناسب به تابش مستقیم نور خورشید و خاک غنی با زهکشی بالا نیاز دارد و در برابر کم آبی نیز مقاوم است.

گیاه

4- ریحان مقدس

ریحان مقدس یا تولسی یک واریته جمع و جور و بسیار زیبا از ریحان با گل های بنفش زیبا و طعم بسیار خوب است که علاوه بر مصرف دارویی، می توان از آن به عنوان چاشنی نیز استفاده کرد. این گیاه در گلدان بخوبی رشد می کند و از جمله خواص دارویی آن می توان به درمان سردردهای میگرنی و عصبی، از بین بردن چین و چروک پوست، درمان تب و بیماری های زنان اشاره کرد. ریحان مقدس برای رشد به آفتاب کامل، خاک غنی، مرطوب با زهکشی خوب نیاز دارد و نمی تواند خشکی را تحمل کند.

گیاه

5- رزماری

رزماری یک درختچه همیشه‌ سبز از خانواده نعنایان است که گلبرگ ها و روغن آن سال های زیادی است در حوزه سلامت کاربرد دارد. این گیاه فواید بسیاری برای پوست و مو و سلامتی دارد که از جمله آنها می توان به درمان آکنه، جلوگیری از پیری، رفع آثار زخم، قطع ریزش مو، تقویت رشد مو، جلوگیری از سفید شدن موها، بهبود هضم، بهبود سیستم عصبی، تقویت حافظه و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد. برای کاشت گیاه رزماری می‌توانید یا بذر این گیاه را تهیه کنید و در گلدان بکارید، یا اینکه قلمه را از گیاه مادر جدا کرده و آن را در گلدان زیبایی پرورش دهید. این گیاه برای رشد به نور کامل و مستقیم خورشید، خاک سبک با زهکشی مناسب و محیط گرم با رطوبت متوسط نیاز دارد.

گیاه

6- به لیمو

 به لیمو گیاهی چندساله، گلدار و معطر است که برگ های آن عطری شبیه لیمو دارند و از آنها به صورت پودر در تهیه دمنوش یا به عنوان چاشنی استفاده می شود. این گیاه خواص درمانی زیادی دارد که از جمله آنها می توان به درمان سوء هاضمه، درمان نفخ، تقویت معده، دردهای عصبی و استرس، سرگیجه، سردرد و میگرن و علائم سرماخوردگی اشاره کرد. این گیاه برای رشد به خاک حاصلخیر و با زهکشی خوب و آفتاب کامل نیاز دارد و در برابر خشکی بسیار مقاوم است.

گیاه

7- مریم‌گلی

مریم گلی گیاهی از خانواده نعناعیان با گل های زیبا، رایحه و عطری خوش‌بو است که به دلیل دارا بودن ویتامین های مختلف مانند A، B و C و مواد معدنی در درمان بسیاری از بیماری های از جمله سرفه، بیماری های اعصاب، حافظه، عفونت، دیابت، عفونت رحم و لاغری موثر است. این گیاه سال های سال است که به عنوان یک گیاه دارویی و چاشنی مورد استفاده قرار می گیرد. مریم گلی برای رشد به رطوبت کافی، محیط پرنور و خاک سبک با زهکشی مناسب نیاز دارد. این گیاه در برابر سرما حساس است و برای رشد به حداقل دمای 15 درجه سانتی گراد نیاز دارد. 

گیاه

منبع : راهنماتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه