ارسال به دیگران پرینت

قیمت طلا | پیش‌بینی قیمت طلا

پیش‌بینی قیمت طلا | چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟

قیمت طلا در بازار ایران از دو عامل اصلی انس جهانی و نرخ ارز اثر می‌پذیرد.بنابراین این دو عامل یعنی انس و دلار اصلی‌ترین شاخص‌های تغییر قیمت‌ها در بازار طلا است. البته این رقم برای قیمت طلای ۱۷ عیار است.

پیش‌بینی قیمت طلا | چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟

پیش‌بینی قیمت طلا

قیمت طلا در بازار ایران از دو عامل اصلی انس جهانی و نرخ ارز اثر می‌پذیرد.بنابراین این دو عامل یعنی انس و دلار اصلی‌ترین شاخص‌های تغییر قیمت‌ها در بازار طلا است. البته این رقم برای قیمت طلای ۱۷ عیار است.

باتوجه قرار گرفتن در آخرین ماه سال و نزدیکی به روزهای عید بسیاری از مردم به دنبال خرید طلا و جواهر در این روزها هستند؛ اما نوسان بازار شاید باعث شده در خرید طلا کمی احتیاط به خرج دهند. پیش‌بینی قیمت طلا این روزها کمی سخت است با تغییراتی که انس جهانی و بازار ارز دارد قیمت طلا و سکه نیز تغییر می‌کند. 

پیش‌بینی قیمت طلا ۸ اسفند ماه

قیمت طلا و سکه امروز ۷ اسفند ماه روند افزایشی داشت، عبادلله محمدولی عضو اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گویی با اقتصاد آنلاین پیش بینی کرد قیمت طلا روند افزایشی داشته باشد. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش معاملات با توجه به نزدیکی به عید نوروز قیمت طلا و سکه کمی بالاتر از نرخ‌های کنونی قرار بگیرد. 

قیمت طلا و سکه امروز ۸ بهمن اعلام شد | قیمت طلا چقدره؟

البته نادربذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر عرضه سکه توسط بانک مرکزی در روز ۱۳ اسفند را عاملی برای کنترل قیمت‌ها در بازار شب عید عنوان کرده است. 

چه عواملی بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد؟

قیمت طلا در بازار ایران از دو عامل اصلی انس جهانی و نرخ ارز اثر می‌پذیرد. هر مثقال طلای آب شده بر اساس قیمت یک انس طلا ضرب در قیمت روز یک دلار تقسیم بر عدد  ۹.۵۷۴۲ به دست می‌آید. بنابراین این دو عامل یعنی انس و دلار اصلی‌ترین شاخص‌های تغییر قیمت‌ها در بازار طلا است. البته این رقم برای قیمت طلای ۱۷ عیار است.

عامل سومی نیز در بازار طلا وجود دارد که می‌تواند در قیمت‌ها اثرگذار باشد و آن تقاضا است؛ هر زمان که تقاضا از عرضه بیشتر باشد احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد همچنان که در بازار سکه مشاهده می‌شود هر قطعه سکه تمام بهار آزادی بیش از ۵ میلیون تومان حباب دارد یعنی قیمت واقعی طلای سکه از قیمت فروش آن کمتر است به این دلیل که عرضه نتوانسته تقاضا را پوشش دهد؛ اما در اینجا قیمت طلا ثابت است یعنی اگر بخواهید طلای آب شده خریداری کنید با همان فرمول بالا محاسبه خواهد شد. 

روش‌های پیش‌بینی قیمت طلا

بر اساس عواملی که ذکر شد برای پیش‌بینی قیمت طلا از یک طرف باید روند انس جهانی را در نظر گرفت؛ اتفاقاتی نظیر تغییرات نرخ بهره بانک‌های مرکزی به ویژه فدرال رزرو آمریکا و رخدادهای سیاسی و اقتصادی جهانی می‌تواند بر روی قیمت انس اثرگذار باشد. 

از طرف دیگر قیمت تغییرات قیمت دلار نیز اثر آنی در بازار سکه و طلا دارد؛ در هفته‌های اخیر با صعود قیمت دلار، سکه نیز تا بالای ۳۴ میلیون تومان رسید اما با حرکت نزولی دلار قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت. 

بنابراین برای پیش‌بینی قیمت طلا و سکه بررسی روند این ۲ عامل نقش اساسی خواهد داشت. 

بهترین زمان برای خرید طلا چه زمانی است؟

زمانی که بازار طلا روند با ثباتی را طی می‌کند بهترین زمان خرید طلا و سکه است، در همین رابطه نادربذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در یک گفت و گو با اقتصاد آنلاین با بیان اینکه زمانی که قیمت‌ها در طول یک ماه ثبات دارند مردم می‌توانند به راحتی مبادلات خود را انجام دهند. 

اما باید توجه داشت ورود به بازار طلا برای خرید در زمان‌هایی که قیمت‌ها التهاب دارد کار درستی نیست؛ اگر به روند یک ماه اخیر بازار هم نگاه کنیم روز ۱۴ بهمن ماه قیمت هر گرم طلا تا مرز ۳ میلیون تومان نیز رسید اما امروز طلا ۱۳۰ هزار تومان در هر گرم ارزان‌تر از آن زمان است. 

چگونه طلا بخریم؟

برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید طلای آب شده یا سرمایه‌گذاری در صندوق طلا.

برای خرید زیورآلات طلا بهتر است به واحدهای صنفی مجوز دار مراجعه کنید و از خرید طلا به صورت اینترنتی یا اشخاص پرهیز کنید. 

نکته مهم در خرید طلا توجه به نو بودن یا دست دوم بودن آن است. طلای دست دوم به دلیل استفاده مکرر ممکن است دارای خش‌های باشد به ویژه مصنوعاتی مانند گردنبند یا دست بند خط و خش هایی در قفل دارند. 

قیمت محصولات طلا بر اساس ۵ آیتم محاسبه می‌شود؛ وزن طلا، اجرت ساخت، درصد سود و قیمت گرم طلا همچنین مالیات. برای خرید طلا باید بدانید که سود فروشنده ۷ درصد است اجرت ساخت طلا نیز بر اساس محصولی که خریداری می‌کنید متفاوت است در بازار طلا می‌تواند زیورآلاتی پیدا کنید که اجرت ساخت آنها ۱۵۰ هزار تومان باشد. 

در خرید طلا توجه داشته باشید که می‌توانید برای اجرت و سود فروشنده چانه زنی کنید و با هم به توافق برسید. 

نکته مهم در خرید طلا مالیات آن است؛ مالیات طلا تنها ۹ درصد است که فقط از اجرت، حق‌العمل و سود این کالا دریافت می‌شود بنابرین اصل طلا مشمول مالیات نمی‌شود.

آیا سرمایه گذاری در طلا امن است؟

خرید طلا همواره یکی از امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌های بازار بوده است؛ هر چند در یک سال اخیر نوسان بازار طلا خریداران را کمی نگران کرده است؛ اما طلا باتوجه به اینکه در سریع‌ترین زمان ممکن قابلیت نقدشوندگی دارد می‌تواند سرمایه‌گذاری جذابی باشد. 

منبع : اقتصادآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه