ارسال به دیگران پرینت

نان سبوس دار

خودت توی خونه نان سبوس دار درست کن | طرز تهیه نان سبوس دار + نکات خاص پخت نان

نان سبوس دار یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده، لذیذ و پرطرفدار است، که خیلی راحت درست می‌شود، این نان که بافتی سبک و لطیف دارد برای پذیرایی در وعده صبحانه مناسب است، علاوه بر آن نان سبوس‌دار را می‌توانید همراه با انواع دورچین به عنوان میان وعده سرو کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان سبوس دار در ادامه با سایت55آنلاین همراه باشید.

خودت توی خونه نان سبوس دار درست کن | طرز تهیه نان سبوس دار + نکات خاص پخت نان

 طرز تهیه نان سبوس دار + نکات خاص پخت نان

نان سبوس دار یکی از انواع نان‌های خوشمزه، ساده، لذیذ و پرطرفدار است، که خیلی راحت درست می‌شود، این نان که بافتی سبک و لطیف دارد برای پذیرایی در وعده صبحانه مناسب است، علاوه بر آن نان سبوس‌دار را می‌توانید همراه با انواع دورچین به عنوان میان وعده سرو کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه نان سبوس دار در ادامه با سایت55آنلاین همراه باشید.

خودت توی خونه نان باگت درست کن، خیلی راحته | طرز تهیه نان باگت حرفه ای با فر و بدون فر به روش نان فانتزی ها

مواد لازم برای خمیر اولیه مقدار مواد
آرد کامل گندم ۹۰ گرم
مخمر فوری ۱ گرم
آب ۹۰ گرم
مواد لازم برای خمیر اصلی مقدار مواد
آرد نول قوی ۲۱۰ گرم
بهبود دهنده ۳ گرم
آب ۱۵۰ گرم
نمک ۶ گرم
مخمر فوری ۴ گرم
دانه تخم کتان ۳ تا ۴ گرم

طرز تهیه نان سبوس

مرحله ۱: مخلوط کردن آرد گندم، مخمر و آرد

ابتدا مقداری آرد کامل گندم را داخل یک ظرف بریزید، سپس کمی مخمر فوری را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند، مقداری آب را به ترکیب مواد اضافه کنید، با لیسک هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، خمیر جمع شود و شکل بگیرد.

مرحله ۲: استراحت کردن خمیر در دمای محیط و بعد در یخچال

بعد خمیر تشکیل شده را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا در دمای محیط به مدت ۳ تا ۴ ساعت بماند و کاملاً حباب دار و اسفنجی شود، بعد از این مدت خمیر تشکیل شده را به مدت ۶ تا ۸ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و برای استفاده آماده شود.

مرحله ۳: مخلوط کردن آرد نول با بهبود دهنده و مخمر فوری

در هنگام درست کردن خمیر اصلی ابتدا آرد نول قوی را داخل یک ظرف بریزید، سپس بهبود دهنده را به آرد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند بعد از آن مقداری مخمر فوری را هم روی مواد خشک بریزید و با آنها ترکیب کنید تا بافت یک دستی تشکیل شود.

مرحله ۴: اضافه کردن نمک و خمیر اسفنجی به مواد خشک

سپس مقداری نمک به ترکیب مواد خشک اضافه کنید، هم بزنید تا با آنها ترکیب شود و بافت یکدستی تشکیل شود، بعد از آن خمیر اسفنجی شده را از داخل یخچال بیرون بیاورید، با قاشق خمیر را روی مواد خشک بریزید با لیسک هم بزنید تا همه مواد خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله ۵: اضافه کردن آب به مخلوط مواد و ورز دادن خمیر تشکیل شده

بعد از آن مقداری آب را به مخلوط مواد اضافه کنید هم بزنید، تا خوب با هم ترکیب شوند، خمیر جمع شود و شکل بگیرد، سپس خمیر را با دست حسابی ورز دهید تا بافت آن صاف و یکدست شود اگر خمیر تشکیل شده سفت بود کمی دیگر آب به آن اضافه کنید.

مرحله ۶: ورز دادن خمیر به مقدار مناسب

برای ورز دادن خمیر می‌توانید از دستگاه خمیرزن استفاده کنید و خمیر را تا وقتی که به بافت یک دستی برسد ورز دهید، خمیر باید به تست کششی خوبی برسد، یعنی وقتی که قسمتی از خمیر را بین دو دست باز می‌کنید خمیر کاملاً نازک و با ضخامت کم پهن شود ولی پاره نشود.

مرحله ۷: اضافه کردن تخم کتان به خمیر و ورز دادن آن

وقتی خمیر به تست کشش خوبی رسید و بافت آن کاملا یک دست و صاف شد بعد از آن برای غنی تر شدن خمیر به دلخواه و با سلیقه خودتان مقداری تخم کتان را به خمیر اضافه کنید، دوباره خمیر را با دستگاه یا با دست ورز دهید تا تخم کتان در همه قسمت‌های خمیر پخش شود.

مرحله ۸: چرب کردن ظرف و قرار دادن خمیر در آن

بعد از این که تخم کتان به طور یکسان در همه قسمت‌های خمیر پخش شد، سپس خمیر را چانه کنید به آن فرم دهید تا کاملاً گرد شود، بعد داخل یک ظرف را با روغن چرب کنید خمیر را داخل ظرف قرار دهید، سپس سطح خمیر را هم با روغن چرب کنید.

مرحله ۹: استراحت کردن خمیر در دمای محیط

بعد از آن روی ظرف را با نایلون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت در دمای محیط استراحت کند، حجم آن زیاد شود و پف کند، بعد از این زمان نایلون را از روی ظرف بردارید، سپس با فشار انگشت روی خمیر پف آن را بگیرید.

مرحله ۱۰: تقسیم کردن خمیر به دو چانه مساوی

سپس مقداری آرد روی خمیر بپاشید، خمیر را روی یک سطح صاف آرد پاشی شده قرار دهید بعد از آن با یک کاردک خمیر را به دو قسمت‌ مساوی تقسیم کنید، هر قسمت را با دست ورز دهید و چانه کنید، به آن فرم دهید و گرد کنید، سعی کنید چانه‌ها هم اندازه باشند.

مرحله ۱۱: استراحت کردن چانه‌های خمیر به مدت مناسب

سپس چانه‌ها را روی سطح صاف قرار دهید، نایلون روی آنها بیندازید و اجازه دهید تا خمیرها به اندازه ۱۰ دقیقه دیگر استراحت کنند، حجم آنها زیاد شود و کاملا پف کنند، سپس نایلون را از روی خمیرها بردارید، هر چانه را ورز دهید به طوری که سطح آن کاملا صاف باقی بماند.

مرحله ۱۲: فرم دادن به چانه‌های خمیر بعد از استراحت آن‌ها

هر چانه خمیر را کاملا گرد کنید، به شکلی که خمیر را از زیر بقچه پیچ کنید، خمیر را فرم دهید سپس داخل سینی فر، کاغذ روغنی قرار دهید یا ورقه نسوز را روی سطح صاف بگذارید، بعد چانه‌های خمیر را بعد از فرم دادن روی سینی فر یا ورقه نسوز با فاصله قرار دهید.

مرحله ۱۳: استراحت نهایی خمیرهای فرم گرفته و دو برابر شدن حجم آن‌ها

بعد روی چانه‌های خمیر یک پارچه نخی بیاندازید، اجازه دهید تا خمیرها در دمای محیط استراحت کنند و حجم آن‌ها ۲ تا ۲ و نیم برابر شود، برای این استراحت زمان خاصی را نمی‌شود در نظر گرفت باید دقت کنید هر وقت خمیرها ۲ برابر شدند روی خمیرها را بردارید.

مرحله ۱۴: ایجاد شیار روی خمیرها و اسپری کردن آب روی آن‌ها

سپس با یک تیغ تیز روی خمیرها دو شیار افقی با کمی فاصله یا دو شیار به شکل بعلاوه ایجاد کنید، با تیغ دو بار روی شیارها بکشید که بسته نشوند، سپس روی خمیرها مقداری آب اسپری کنید تا سطح خمیرها مرطوب شود و بعد از پخت بافت آن‌ها نرم بماند.

مرحله ۱۵: قرار دادن خمیرها در فر و تنظیم دمای فر

بعد سینی فر یا ورقه نسوز را داخل فر قرار دهید، دمای فر را روی ۲۵۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید، یک ظرف را با آب پر کنید و داخل فر قرار دهید تا در هنگام پخت نان‌ها آب بخار کند، بافت خمیرها بعد از پخت نرم و لطیف باشد و نان‌های سبوس دار خشک نشوند.

مرحله ۱۶: پختن خمیرها در فر با بخار و بدون بخار

سپس اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۷ دقیقه در فر با بخار بپزند، بعد از این زمان ظرف آب را از فر بیرون بیاورید و بعد اجازه دهید تا خمیرها به مدت ۱۰ دقیقه دیگر در فر بدون بخار بپزند و کاملا مغز پخت و طلایی رنگ شوند، سپس آن‌ها را از داخل فر بیرون بیاورید.

مرحله ۱۷: چیدن نان سبوس دار برش داده شده در ظرف مناسب و سرو آن

بعد از آن نان سبوس دار را داخل ظرف مناسب قرار دهید، سپس آن‌ را در اندازه‌های کوچک و مناسب برش بزنید، بعد چند برش از نان سبوس دار را در وعده صبحانه همراه با کره، مربا و عسل یا به عنوان عصرانه همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

 

منبع : نکته چی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه