ارسال به دیگران پرینت

گفتگو | گفتگوی سید جمال هادیان طبائی زواره

گفتگوی محمد مهاجری با سید جمال هادیان طبائی زواره | ما مقصریم+ویدئو

سید جمال هادیان طبائی زواره از آن دسته آدم‏هایی است که شیفته فرهنگ ایران است. سالهاست که در حوزه فرهنگ پژوهش می‏ کند و می نویسد و بیش از 15 جلد کتاب و ده‏ها یاداشت تحلیلی و انتقادی از او منتشر شده است.

گفتگوی محمد مهاجری با سید جمال هادیان طبائی زواره | ما مقصریم+ویدئو

سید جمال هادیان طبائی زواره از آن دسته آدم‏هایی است که شیفته فرهنگ ایران است. سالهاست که در حوزه فرهنگ پژوهش می‏ کند و می نویسد و بیش از 15 جلد کتاب و ده‏ها یاداشت تحلیلی و انتقادی از او منتشر شده است. کارهای نو و ابتکاری او در حوزه فرهنگ و هنر و ارتباطات مورد استناد بسیاری از محققان است. حالا چکیده ای از گفتگو با طبائی را ارائه میدهیم.

  • در سوال اول به یکی از چالش‎های مهم کشور می‎پردازیم. بر اساس اعلام رصدخانه مهاجرت در سال گذشته وارد مرحلۀ مهاجرت توده‎وار شده‎ایم. به این معنا که در گروه پزشکان، پرستاران، فناوران و سایر گروه‏های تخصصی شاهد موجی از مهاجرت هستیم. به نظر شما یک دفعه چه اتفاقی افتاد که سرعت مهاجرت افزایش یافت و جوانان تحصیلکرده مصمم شدند ترک وطن کنند و برای تحصیل، کار یا زندگی رفتن را بر ماندن ترجیح دادند؟

 دلایل مهاجرت واضح است. معمولآً دو عامل عمده موجب مهاجرت نخبگان می‎شود: اول نا امیدی از بهبود وضع موجود که البته برای برای همۀ مردم صدق می‌کند. در این میان شرایط مهاجرت برای نخبگان، جوانان، صاحبان ایده، دانش، مهارت و سرمایه مهیاتر است. کار به جایی رسیده که برخی از خانواده‎ها به مهاجرت فرزندان دبیرستانی و ابتدایی خویش رضایت داده‎اند چون از آینده و امنیت آنها با ادامه وضعیت فعلی نگرانند.دلیل دوم اختصاصی‎تر است. برای مثال به محض اینکه چند جوان با استعداد بنیان کسب‎و‌کار نویی را راه می‌اندازند و موفق می‎شوند سروکله نهادها و سازمان‎های انحصارطلب و تمامیت‌خواه پیدا و سهم‌خواهی شروع می‌شود. این زیاده‎خواهی تا جایی پیش می‎رود که بانیان کسب‏ و‎کارهای نو خسته و درمانده رفتن را بر ماندن ترجیح می‌دهند. البته عوامل دیگری نیز صاحبان کسب و کار را به مهاجرت ترغیب می‎کند.

  •  سوال دوم :ضعیف شهری رنج می‎برد. آلودگی هوا، ترافیک، فروش تراکم، معضلات حاشیه نشینی، فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری ضعیف، بی‎نظمی و شلختگی! برای تغییر وضعیت فعلی تهران چه پیشنهادی دارید؟

  من سابقه کار در شورای شهر و شهرداری را دارم و مداوم با خبرنگاران حوزه شهری در ارتباطم. در هیچ دوره‏ای وضعیت مدیریت شهری در تهران اینقدر فشل، ناتوان و ناکارآمد نبوده است. حداقل انتظار مردم از مدیریت شهری این است که شهر را تمیز ببینند و از حمل و نقل راحت استفاده کنند اما هر صبح که از خانه بیرون می‏آیید با شهری شلخته، کثیف و نازیبا روبرو می‏شوید. 

خدمات شهری فشل است. مردم در ناوگان محدود و مستعمل خطوط بی آرتی و مترو له و لورده می‎شوند. موش همه شهر را گرفته اما شهرداری مشغول تبلیغات بی‏ خاصیتی است که پشیزی برای رفاه و بهداشت و آسایش مردم ارزش ندارد. در تامین اتوبوس و واگن مترو ناتوانید اما دنبال تراموا هستید؟! عجیب است! می‎خواهید با چهارتا اتوبوس و تاکسی برقی آلودگی هوا را برطرف کنید؟! خنده‌آور است! امروز در شهرداری شاهد همان وضعیتی هستیم که «در چشمان مردم نگاه می‎کند و دروغ می‎گوید» و به جای برطرف کردن مشکلات مردم دنبال شوهای تبلیغاتی است. تهران را «ام القرای جهان اسلام» و «کلان شهر الگوی شهرهای اسلامی» می‎داند! شعاری احساسی، بی‎اساس و حرف بی‎ربطی که با واقعیت مطابقت ندارد!؟ «شنبه‎های ناامیدی و افتضاح» و «شهردار من» چه دردی از مردم دعوا کرده است؟ بالون‌های قرمز پر از گاز شهری بر فراز پروژه‎های عمرانی چه خاصیتی داشته است جز اینکه موجب سوختن تعدادی کودک تهرانی شد که هنوز قادر به مدرسه رفتن نیستند؟

  • سوال سوم:به نظر شما راه عبور از وضعیت نابسامان و بن‌بست فرساینده فعلی کشور چیست؟ چگونه کشورهای کوچک  با وسعت و جمعیت اندک و منابع محدودتر گوی سبقت را از ما ربوده‎اند و ما هنوز اندر خم یک کوچه‎ایم؟ 

ما نمی‎توانیم خودمان را تافته جدا بافته از جامعه جهانی بدانیم. دنیا در حال پیشرفت است و منتظر ما نمی‎ماند. برخی از کشورها قله‎های توسعه متوازن را فتح کرده‎اند! برخی در مسیر توسعه قرار دارند و برخی مثل ما در توهم حرکت ریل پیشرفت هستنند! بی‌تردید ما با این رفتارها و راهبردها در مسیر توسعه پایدار قرار نداریم.

  • سوال بعدی:ما در زمینه‎های مختلف پیشرفت‎های فوق‎العاده ‌ای داشته‌ ایم که قابل انکار نیست. به نظر شما اینها مظاهر توسعه و قدرت نیستند؟ 

البته که ابتکار و پیشرفت در همه زمینه‎ها، به ویژه در زمینه‌های نظامی پسندیده و واجب و لازم است و قدرت بازدارندگی کشور را افزونتر می‎کند اما دست برتر در دنیای امروز از آن ملت‌ها و دولت‎هایی است که قدرت نرم را تقویت کرده‎اند. ملتی موفق است و از مسیر سنگلاخ به سلامت عبور می‎کند که الزام تقویت قدرت نرم را درک کند. قدرت نرم در توسعۀ انسانی، دانش و فناوری، ثروت‎آفرینی، اقتصاد پایدار، حفاظت از محیط زیست، توسعه ورزش، گردشگری،  ارتباطات و تعامل بین‎المللی نهفته است. هر چه ابزارهای قدرت نرم قویتر باشد اعتبار کشور در صحنه جهانی افزونتر می‌شود و امنیت و ثروت و رفاه و آسایش بیشتری برای مردم همراه می‎اورد.

  • سوال بعد:نظر شما درباره وضعیت کشور ما در منطقه و عرصه جهانی در مقطع حساس کنونی چیست؟ 

عبارت‎هایی چون «موقعیت حساس کنونی» یا «پیچ تاریخی» را ما ساخته‎ایم. اینها عبارت‎های شعاری است که کاربرد موقت دارد و ما را از توجه به مسائل ساختاری و استراتژیک مهم در مسیر توسعه باز می‎دارد. اصولاً تاریخ، محوری است که از ازل آغاز و تا ابد ادامه دارد و همه مقاطع و تک‎تک لحظه‎های آن با ارزش و حساس است بسته به اینکه ملت‎ها و دولت‌ها چقدر در استفاده از این لحظه‌‎ها توفیق داشته باشند. هیچ قوم و ملتی هم به دیگری برتری ندارد. همه منتظر ظهور مصلح آخرالزمان هستند و غایت این جهانند.

منبع : کانال سید جمال هادیان طبائی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه