ارسال به دیگران پرینت

اقتصاد | اقتصاد ایران

آمریکا برای حذف ایران از ترانزیت و کریدورهای منطقه‌ای، دنبال ایجاد مسیرهای جایگزین هستند / باید در حمل و نقل به بخش خصوصی میدان بدهیم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش بخش خصوصی بر توسعه حمل‌ونقل بیان کرد: در مصوبات بودجه 1403 با تلاش نمایندگان، وزارت راه و شهرسازی مکلف شد با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از اعتبارات در نظر گرفته‌شده، نوسازی ناوگان ریلی اعم از لوکوموتیو، واگن و کشنده و همچنین ناوگان ریلی را تهیه کند.

آمریکا برای حذف ایران از ترانزیت و کریدورهای منطقه‌ای، دنبال ایجاد مسیرهای جایگزین هستند / باید  در حمل و نقل به بخش خصوصی میدان بدهیم

آمریکا و اسراییل برای حذف ایران از ترانزیت و کریدورهای منطقه‌ای، دنبال ایجاد مسیرهای جایگزین هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش بخش خصوصی بر توسعه حمل‌ونقل بیان کرد: در مصوبات بودجه 1403 با تلاش نمایندگان، وزارت راه و شهرسازی مکلف شد با مشارکت بخش خصوصی و استفاده از  اعتبارات در نظر گرفته‌شده، نوسازی ناوگان ریلی اعم از لوکوموتیو، واگن و کشنده و همچنین ناوگان ریلی را تهیه کند.

ناتو در آستانه عصری هولناک/ پوتین چه خوابی بری اروپا دید

اقبال شاکری در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی با بیان اینکه ایران در سطح منطقه و بین‌الملل دارای موقعیت لجستیکی است، گفت: باید در شکل‌گیری نظم جهانی نقش خود را به‌خوبی و به‌موقع ایفا کنیم و با ذکاوت و هوشمندی در بهره‌برداری از این موقعیت و فرصت استثنایی بکوشیم.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل یکی از محورهای مهم و اساسی توسعه پایدار و متوازن بوده و با حوزهای اقتصاد، امنیت واقتصاد و عدالت اجتماعی، محیط زیست، سلامت و کیفیت زندگی، مصرف انرژی، و حتی حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی ارتباط تنگاتنگ دارد. ازاین رو، توجه به حوزه حمل و نقل در پیشرفت و آبادانی کشور و تحقق حکمرانی خوب امری مهم به‌شمار می‌آید. مقام معظم رهبری همواره در سیاست‌های کلان ابلاغی، بر اهمیت موقعیت‌ ترانزیتی‌ کشور، به‌خصوص توسعه‌ و اصلاح‌ شبکه حمل‌ونقل‌ و دستیابی‌ به‌ سهم‌ بیشتر از بازار حمل‌ونقل‌ بین‌المللی تاکید داشته‌اند و این عرصه را یکی از موتورهای پیشران کشور معرفی کردند.

 عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: کریدور شمال به جنوب ایران (اتصال آسیای میانه و هند، قفقاز، روسیه، دریای سیاه و اروپا)، کریدور تراسیکا (اتصال قفقاز، دریای سیاه، دریای خزر و آسیای میانه، اروپا و آسیای میانه)، کریدور شرق به غرب یا همان جاده قدیم ابریشم (اتصال چین و آسیای میانه، ایران، قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه)، کریدور جنوبی آسیا (اتصال آسیای جنوب شرقی، هند، ایران، ترکیه، عراق، اروپا و دریای مدیترانه) و کریدور جنوبی آلتید (اتصال مرز شمالی ایران و کشور ترکمنستان به ترکیه، بلغارستان و اروپا)، حاکی از این موقعیت شگرف است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر کشور متخاصم آمریکا و رژیم منحوس اسرائیل از تحقق این امور و تقویت قدرت و جایگاه ایران در مبادلات اقتصادی جدید جهانی که حتما متاثر از این ارتباطات اقتصادی بین کشورهای دیگر و بخصوص ایران، چین، روسیه و پاکستان و هند خواهد شد، نگرانند و به روش‌های مختلف و حتی دادن امتیاز به کشورهای دیگر به‌دنبال ایجاد مسیر های جایگزین برای این راه‌های اقتصادی و بهینه هستند.

شاکری توضیح داد: از این روش‌ها می‌توان به تفاهماتی که برای ایجاد کریدور حمل‌ونقل ریلی و کشتیرانی بین کشورهای ایالات متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات و اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۲۰ با عنوان دالان اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا یا کریدور آی‌مِک (IMEC) در حال انجام است اشاره کرد که از کشورهای امارات، عربستان سعودی، اردن، سرزمین اشغالی فلسطین و کشور یونان می‌گذرد. البته یکی از دلایل دخالت‌های آمریکا در منطقه و تحریکات رژیم اشغالگر اسرائیل در سطح منطقه در راستای زمینه‌سازی برای شکل‌گیری این مسیر تجاری است.  وی بیان کرد: در برنامه‌ریزی میان‌مدت کشور، در تنظیم و تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور در مجلس شوای اسلامی تلاش شد ضمن تمرکز بر موضوعات کلان و راهبردی که غفلت از آنها موجب خسران و عدم نفع برای کشور در این برهه زمان حساس را موجب می‌شد، برخی چالش‌های کلان مرتفع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از صحنه‌های فاخر حضوری بخش خصوصی، صحنه ریلی است. به این علت که بخش خصوصی می‌تواند این موضوع را کنترل کند و نقاط غیرقابل کنترل آن بسیار کم است. همه جای دینا بخش خصوصی ابتدا سراغ بخش ریلی می‌رود و بعد سراغ آزادراه و پل می‌رود، چون فناوری و کارآفرینی را اینجا می‌تواند پیاده‌سازی کند

منبع : اقتصادآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه