ارسال به دیگران پرینت

قلب | بیماری قلبی

این آزمایش ساده شما رو از مرگ نجات میده | کاهش خطر رخ دادن بیماری قلبی

نکات اصلی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی در صفحه 55 آنلاین بخوانید.

این آزمایش ساده شما رو از مرگ نجات میده | کاهش خطر رخ دادن بیماری قلبی

 نکات اصلی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

ترک سیگار

کنترل فشار خون

کنترل قند خون

رژیم غذایی سالم

ورزش منظم

کاهش وزن

کاهش استرس 

غذاهایی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می‌دهند

ترک سیگار

سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اصلی برای بیماری قلبی است. دود سیگار می تواند باعث آسیب به شریان ها و افزایش خطر تشکیل پلاک شود. پلاک می تواند شریان ها را مسدود کند و جریان خون را به قلب محدود کند. ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی انجام دهید.

کنترل فشار خون

فشار خون بالا می تواند به شریان ها آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که فشار خون سیستولیک (عدد بالا) زیر ۱۲۰ و فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) زیر ۸۰ باشد. اگر فشار خون بالایی دارید، پزشک شما ممکن است دارو تجویز کند تا آن را کاهش دهد.

کنترل قند خون

دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. اگر دیابت دارید، باید سطح قند خون خود را تحت کنترل داشته باشید. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که قند خون ناشتا زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. اگر سطح قند خون شما بالا است، پزشک شما ممکن است دارو تجویز کند تا آن را کاهش دهد.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم برای قلب شامل غذاهای فرآوری نشده مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات است. محدود کردن چربی های اشباع و ترانس موجود در غذاهای فرآوری شده و سرخ شده نیز بسیار مهم است. رژیم غذایی مانند رژیم مدیترانه ای با منابع پروتئینی سالم و کربوهیدرات های نسبتا کم، بهترین است.

ورزش منظم

فعالیت بدنی برای حفظ و بهبود سلامت قلب و عروق حیاتی است. نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ نشان داده ورزش منظم به طور قابل توجهی با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل و حوادث عروقی مکرر در بیماران مبتلا به بیماری قلبی مرتبط است. ورزش منظم با شدت متوسط، فشار خون و سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و همچنین قند خون را تنظیم کرده و به کنترل وزن سالم کمک می کند. انجمن قلب آمریکا اکنون ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته را توصیه می کند. این ورزش ها شامل تمرینات هوازی و تمرینات تحمل وزن مانند استفاده از دمبل سبک وزن است. پیاده روی و شنا نیز گزینه های خوبی هستند. اکثر اشکال ورزش فواید سلامت قلب را ارائه می دهند، بنابراین مهمترین چیز این است که ورزش مناسب را پیدا کنید که از آن لذت ببرید و بتوانید به آن پایبند باشید.

کاهش وزن

چاقی یک عامل خطر قوی برای بیماری قلبی است زیرا سایر عوامل خطر سلامت قلب را افزایش می دهد. دکتر ووهیت ووپولوری در این باره توضیح می دهد: «فشار خون بالا و کلسترول بد (LDL) بالا دست به دست هم می دهند و هر دو معمولا به همراه دیابت نوع ۲ در بیماران چاق دیده می شوند. در تحقیقات قبلی این مساله اثبات شد که به ازای هر ۵ واحد افزایش در شاخص توده بدنی (BMI)، ۲۹ درصد خطر بیماری عروق کرونر قلب (CHD) افزایش می یابد که پس از تنظیم وزن و به تبع آن فشار خون و سطح کلسترول، این میزان به ۱۶ درصد کاهش می یابد.

کاهش استرس

استرس محصول جانبی طبیعی دنیای شلوغی است که ما در آن زندگی می کنیم، اما استرس بیش از حد می‌تواند بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر منفی بگذارد و به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد. تحقیقی در سال ۲۰۱۷، استرس عاطفی را به عنوان پیش‌بینی‌کننده رویدادهای بیماری‌های قلبی و عروقی شناسایی کرد. دکتر ووپولوری توضیح می‌دهد: سبک‌های زندگی با استرس زیاد، چه ناشی از عوامل شغلی، شخصی یا اجتماعی و اقتصادی باشد می‌تواند فشار خون، التهاب و همچنین خطر آریتمی قلبی را افزایش دهند. به گفته این متخصص، ریشه کن کردن استرس به طور کامل دشوار است، اما می توانید راه‌هایی برای مدیریت بهتر آن پیدا کنید.

با پیروی از این راهکارها، می توانید خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش داده و سلامت قلب خود را بهبود ببخشید.

 

منبع : اقتصادآنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه