ارسال به دیگران پرینت

دمپخت عدس

ناهار دمپخت عدس درست کن، هم ساده است هم خیلی خوشمزه | طرز تهیه دمپخت عدس

دمپخت عدس یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ شیرازی است که خیلی راحت و به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود این غذای خوش طعم را می‌توانید بدون گوشت یا با گوشت درست کنید و از آن برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه دمپخت عدس در ادامه با سایت 55 آنلاین همراه باشید.

ناهار دمپخت عدس درست کن، هم ساده است هم خیلی خوشمزه | طرز تهیه دمپخت عدس

طرز تهیه دمپخت عدس

دمپخت عدس یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ شیرازی است که خیلی راحت و به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست می‌شود این غذای خوش طعم را می‌توانید بدون گوشت یا با گوشت درست کنید و از آن برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه دمپخت عدس در ادامه با سایت 55 آنلاین همراه باشید.

دمی گوجه فرنگی برای ناهار درست کن هم ساده است هم خوشمزه | طرز تهیه دمی گوجه فرنگی خوشمزه و ساده با سیب زمینی

مواد لازم مقدار مواد
کلم برگ متوسط ۱ عدد
پیاز بزرگ ۲ عدد
هویج ۴ عدد
گوشت به اندازه لازم
عدس ۱ و نیم پیمانه
برنج ۴ پیمانه
سبزی ریحان تازه ۳ دسته
ترخون ۲ دسته
شوید ۱ دسته
تره ۱ دسته
جعفری ۱ دسته
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
لیمو ترش کوچک برای کلم ۱ عدد
ریحان، شوید و نعنا تازه برای تزئین به مقدار لازم
لیمو ترش تازه برای تزئین چند برش

طرز تهیه دمپخت عدس

مرحله ۱: خرد کردن و ریختن کلم‌ها در ظرف

ابتدا کلم برگ سفید را در اندازه‌های کوچک خرد کنید، سپس کلم برگ‌ها را تمیز بشورید، داخل یک تابه یا قابلمه کلم برگ‌ها را بریزید، بعد از آن ظرف را روی حرارت ملایم قرار دهید، مقداری آب روی کلم برگ‌ها بریزید تا با هم بپزند و کلم‌ها نسوزند.

مرحله ۲: تفت دادن و پختن کلم‌ها

ابتدا کلم‌ها را کمی هم بزنید، تفت دهید تا بافت آن‌ها نرم شود سپس در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا کمی بپزند، در نهایت رنگ کلم برگ‌ها تغییر می‌کند و کاملاً نرم می‌شوند به طوری که حجم آن‌ها کم، تقریبا کمتر از نصف می‌شود و رنگ آن‌ها تیره تر می‌شود.

مرحله ۳: اضافه کردن زردچوبه و نمک به کلم‌ها

سپس در ظرف را بردارید، مقداری زردچوبه به کلم‌ها اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ زردچوبه باز شود و کلم‌ها طلایی شوند، بعد کمی هم نمک به آن‌ها اضافه کنید، دوباره با هم مخلوط کنید تا نمک به خورد کلم برگ‌ها برود و در نهایت طعم کلم‌ها تغییر کند.

مرحله ۴: اضافه کردن آب لیمو ترش به کلم‌ها

بعد یک لیمو ترش تازه را تمیز بشورید، از وسط نصف کنید مقداری از آب آن را بگیرید و به کلم برگ‌ها اضافه کنید، هم بزنید تا آب لیمو ترش به خورد کلم برگ‌ها برود و آن‌ها را خوش طعم‌تر کند، بعد از این که کلم‌ها پختند آن‌ها را از داخل قابلمه درآورید.

مرحله ۵: پوست کندن و خرد کردن پیاز

سپس کلم‌ها را در ظرف دیگری قرار دهید بعد یک پیاز را پوست بگیرید، بشورید و به شکل نگینی و ریز خرد کنید سپس در همان ظرفی که کلم‌ها را تفت داده بودید یا در یک تابه دیگر مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۶: تفت دادن پیاز و سیر

بعد پیازها را در تابه بریزید، تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند در هنگام تفت دادن پیازها مدام آن‌ها را هم بزنید تا نسوزند سپس سیر را پوست بگیرید، خیلی ریز خرد کنید و به پیازها اضافه کنید هم بزنید تا تفت داده شود و عطر آن‌ها در پیازها پخش شود.

مرحله ۷: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

سپس مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید کمی تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود و پیازها طلایی رنگ شود بعد از آن مقداری نمک و فلفل سیاه هم به پیاز داغ‌ها اضافه کنید، تفت دهید تا عطر فلفل سیاه پخش شود و به خورد مواد داخل تابه برود.

مرحله ۸: اضافه کردن گوشت‌ها و تفت دادن آن‌ها

بعد از آن تکه‌های گوشت را که از قبل به اندازه دلخواه برش داده‌اید اضافه کنید، حرارت را کمی زیاد کنید، گوشت‌ها را تفت دهید تا آب نیندازند، باید رنگ آن‌ها تغییر کند وقتی یک طرف گوشت‌ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ شود.

مرحله ۹: استفاده از گوشت چرخ کرده به جای برش‌های گوشت

همه قسمت‌های گوشت‌ها باید به یک اندازه تفت داده شوند و رنگ آن‌ها تغییر کند به جای گوشت‌های برش داده شده می‌توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید و گوشت را به شکل گلوله‌های هم اندازه فرم دهید، داخل تابه بریزید و همه قسمت‌های آن‌ها را تفت دهید.

مرحله ۱۰: اضافه کردن آب به مواد و پختن آن‌ها

به دلخواه و سلیقه خودتان می‌توانید برای درست کردن این غذا اصلاً از گوشت استفاده نکنید سپس مقداری آب روی مواد بگیرید تا کاملاً سطح همه مواد را بپوشاند در قابلمه را ببندید، اجازه دهید تا گوشت‌ها روی حرارت متوسط به مدت یک ساعت و نیم بپزند.

مرحله ۱۱: اضافه کردن برنج خیس خورده به مواد

بعد از این مدت که گوشت‌ها به حالت نیم پز درآمدند در قابلمه را باز کنید، مقداری برنج را که از شب قبل خیس کرده‌اید در آن بریزید، هم بزنید تا با هم مخلوط شوند دوباره در قابلمه را ببندید، اجازه دهید با هم بپزند سپس هویج‌ها را پوست بگیرید.

مرحله ۱۲: خرد کردن و اضافه کردن هویج‌ها

هویج‌ها را به شکل نگینی و در اندازه‌های کوچک خرد کنید، در قابلمه را بردارید و هویج‌ها را به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا هویج‌ها با مواد مخلوط شوند، در قابلمه را ببندید اجازه دهید تا هویج‌ها با بقیه مواد داخل قابلمه بپزند و آب مخلوط مواد کمی جمع شود.

مرحله ۱۳: اضافه کردن عدس‌های خیس خورده

وقتی که آب مخلوط جمع شد عدس‌ها را که از از شب قبل یا از چند ساعت قبل خیس کرده‌اید تا نفخ آن‌ها گرفته شود، به مواد اضافه کنید، خوب هم بزنید، بهتر است که حبوبات را حتماً از شب قبل خیس کنید تا هم نفخ آن‌ها گرفته شود و هم در زمان پخت زودتر بپزند.

مرحله ۱۴: اضافه کردن کلم‌های پخته به مواد و خرد کردن سبزی‌ها

بعد از این که عدس‌ها را اضافه کردید کلم‌های پخته شده را که کنار گذاشته بودید به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند سپس سبزی‌های ریحان، ترخون، شوید، جعفری و تره را که از قبل تمیز شسته‌اید و آب اضافی آن‌‌ها رفته است، خرد کنید.

مرحله ۱۵: اضافه کردن سبزی‌ها و روغن محلی

سبزی‌های خرد شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید، هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند، سپس مقداری روغن محلی روی مواد بریزید، هم بزنید بعد از این که همه مواد خوب با هم مخلوط شدند و آب آن‌ها کاملاً کشیده شد در قابلمه را ببندید.

مرحله ۱۶: پختن دمپخت عدس

اجازه دهید تا مخلوط مواد روی حرارت ملایم به مدت تقریباً یک ساعت بپزند و دم بکشند به طوری که عطر و طعم همه مواد به خورد هم برود، وقتی دمپخت عدس آماده شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا از حرارت اولیه آن کم شود.

مرحله ۱۷: تزئین دمپخت عدس و سرو این غذا

سپس دمپخت عدس را داخل ظرف مناسب بکشید، روی آن را با چند برگ نعنا، شوید، ریحان تازه تزئین کنید لیمو ترش تازه را هم در کنار ظرف قرار دهید، بعد این غذای خوش طعم و پرطرفدار را همراه با سالاد ترشی انواع ترشی و مخلفات برای پذیرایی سرو کنید.

 

منبع : پانامگ
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۷۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • زینب ارسالی در

      سلام، وقتی عدس نپخته ذو با برنج مخلوط کنی، تا عدس بپزه برنج شفته میشه.

    • زهراغلامی ارسالی در

      آقااجازه،میشه دمی عدس رو ناهاردرست نکنیم شام درست کنیم 🤔🤔

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه