ارسال به دیگران پرینت

آلودگی هوا | خسارت آلودگی هوا

خطر فرونشست‌ها در ۴ منطقه تهران جدی است | آلودگی هوا خسارت ۱۱.۳ میلیارد دلاری به بار آورد!

اگر باد شدید نباشد آلودگی هوا از تهران خارج نمی‌شود. این اسقاط خودروهای فرسوده گام موثری در کاهش آلودگی هوای شهرها به ویژه تهران بود اما این موضوع بزرگترین خسارت در آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است.

خطر فرونشست‌ها در ۴ منطقه تهران جدی است | آلودگی هوا خسارت ۱۱.۳ میلیارد دلاری به بار آورد!

 آلودگی هوا خسارت ۱۱.۳ میلیارد دلاری به بار آورد!

اگر باد شدید نباشد آلودگی هوا از تهران خارج نمی‌شود. این اسقاط خودروهای فرسوده گام موثری در کاهش آلودگی هوای شهرها به ویژه تهران بود اما این موضوع بزرگترین خسارت در آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است.

دیده بان ایران  پریسا هاشمی: مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران شرایط آلودگی هوا را تشریح کرده و به دیده‌بان ایران گفت: «تهران شرایط ویژه‌ای دارد. یکی بحث توپوگرافی پایتخت و حالت کاسه‌ای شکل است. اگر باد شدید نباشد آلودگی هوا از تهران خارج نمی‌شود. نکته دوم عدم اسقاط خودروهاست.»

او افزود: «در سال 1401 حدود بیش از یک میلیون خودرو در کشور تولید شده است. تا آخر آذرماه امسال نیز در حدود 700-800 هزار خودرو در کشور تولید شده است. اگر گواهی اسقاط خودرو حذف نمی‌شد حداقل در سال یک میلیون خودرو از چرخه خارج می‌شد. این اسقاط خودروهای فرسوده گام موثری در کاهش آلودگی هوای شهرها به ویژه تهران بود اما این موضوع بزرگترین خسارت در آلودگی هوا را به خود اختصاص داده است.»

آخرین وضعیت تعطیلی مدارس | مدارس فردا تعطیل است؟

پیرهادی تاکید کرد: «خودروهای تولید داخل از نظر تکنولوژی نسبت به خودروهای کشورهای توسعه یافته اروپایی استاندارد پیشرفته را ندارد. میزان استفاده بنزین در بعضی از خودروها 2 تا 2.5 برابر خودروهای ژاپنی و کشورهای اروپایی است. مصرف سوخت در طولانی مدت و با توجه به افزایش سن خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند. در حدود 6 میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد اما ظرفیت تولید خودرو در کشور اجازه نمی‌دهد که این خوودروها از رده خارج شوند.»

او با اشاره به این که دولت اعلام کرده که واردات خودرو نیاز به ارز دارد، گفت: «‌می‌شود با سرمایه‌گذاران خارجی رایزنی و تعامل کرد تا با ارز خارجی این واردات انجام شود. البته باید جذابیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران به وجود بیاورند تا مشکل این 6 میلیون خودرو را با ارز منشا خارجی حل شود. سرمایه‌گذار خارجی حاضرند خودروهای هیبریدی و برقی را وارد کشور کنند. اما باید مدیریت و تدبیر قوی وجود داشته باشد. مردم دعا کنند که خداوند به تمام تصمیم‌گیران تدبیر و درایت قوی بدهد.»

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران افزود: «اگر معضلات خودروهای فرسوده، موتورسیکلت‌ها و کامیون‌های دودزا رفع شود، سلامت مردم تامین می‌شود. طبق گزارش کمیسیون اصل 90 و دیوان محاسبات مبلغ قابل توجهی صرف خسارت ناشی از آلودگی هوا می‌شود. طبق گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس حدود 11.3 میلیارد دلار خسارت در حوزه آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. کمیته اضطرار آلودگی هوا برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان در شرایط افزایش آلودگی هوا، مدارس را تعطیل می‌کند که خسارت جدی به کشور وارد می‌کند. مرگ و میرها به دلیل آلودگی هوا نیز فاجعه است. آلودگی هوا هزینه‌های حوزه درمان را افزایش می‌دهد. اگر این مجموع این هزینه‌ها صرف پیشگیری از و رفع عوامل موثر در آلودگی هوا شود، قطعا موثرتر است تا این که بعد از آلودگی هوا اقداماتی انجام دهند.»

او در پاسخ به این سوال دیده‌بان که برخی از نمایندگان اعلام کردند مافیای خودرو اجازه واردات خودرو را نمی‌دهند. در مورد این موضوع بررسی داشتید؟ گفت: «قطعا باید در حوزه خودرو همه ابعاد را بررسی کرد. اما اگر مدیریت قاطع و تدبیر درستی صورت بگیرد، موضوع مافیا خیلی مطرح نمی‌شود. من مافیا را قبول ندارم. شاید افرادی باشد که واردات تحت تاثیر آنها قرار گیرند که اشتباه است. اگر افراد نمی‌توانند در برابر آنها بایستند که باید برکنار شوند. اگر نمی‌خواهد که با آنها مقابله کند، خیانت می‌کنند و باید حذف شوند. شاید طرف عامل آنهاست. باید افرادی در جایگاه‌ها قرار گیرند که بتوانند مشکلات مردم را حل کند. حتما مدیری که جرات حل مسائل را حل کند به درد کشور نمی‌خورد. اگر مدیری جرات حل مشکلات را ندارد نباید در آن جایگاه بماند. مدیران نباید بترسند.»

پیرهادی تاکید کرد: «جامعه خسارت‌های جدی مختلفی را به واسطه آلودگی هوا متحمل می‌شوند. محدودیت‌هایی در استان تهران به وجود آمده که مازوت‌سوزی انجام نشود. این کار خوبی است اما در شرایط ناترازی انرژی تولیدات متوقف می‌شود و موجب بیکاری عده‌ای می‌شود. متاسفانه جمعیت‌پذیری در تهران رو به افزایش است و مطالعات گذشته و امروز حاکی از آن است که تهران ظرفیت افزایش جمعیت را ندارد آنهم به واسطه محدودیت آب، ناترازی انرژی – در تابستان و زمستان – و...»

WhatsApp-Image-2020-02-03-at-08.28.38-e1611948206462

او با اشاره به این که افزایش جمعیت باعث شده که شرکت آبفا از آب‌های زیرزمینی استفاده کند، افزود: «تقریبا بیش از 50 درصد – نزدیک به 60 درصد – از آب‌های زیرزمینی برای تامین آب شرب استفاده می‌شود که به مرور باعث فرونشست می‌شود. در حال حاضر خطر فرونشست‌ها در برخی از مناطق تهران به ویژه منطقه 18، 19، 16 و 17 جدی است. اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود در دهه‌های آینده فرونشست‌ها یک اتفاق ناگوار برای تهران است.»

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به دیده بان ایران گفت: «حدود 88درصد آب‌ها صرف کشاورزی می‌شود و بسیاری از منابع آبی هدر می‌رود. در استان تهران استفاده از آب برای کشاورزی درصد کمی را به خود اختصاص داده اما در اطراف تهران بیشترین مصرف به کشاورزی اختصاص دارد. متاسفانه هنوز اهتمام جدی برای استفاده از کاهنده‌های آب وجود ندارد.»

پیرهادی تاکید کرد: «با توجه به میزان بارندگی کم در سال آینده دچار چالش جدی در حوزه آب خواهیم بود. این یک رویه است که موضوعات باید به بحران تبدیلی شوند تا مسئولان به آن بپردازند. معمولا اقدامی صورت نمی‌گیرد تا موضوع به بحران تبدیل یا گاها امنیتی شود تا مسئولان به فکر راه‌چاره بیفتند. ترک فعل‌هایی هم در سنوات گذشته رخ داده است. این شرایط به شدت با شهرداری و شورای شهر تهران تقاضای حفر چاه‌های با عمق زیاد جدید مطرح می‌شود. تاکنون شهرداری و شورای شهر با این موضوع مخالفت کرده است.»

منبع : دیده بان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه