ارسال به دیگران پرینت

عدس پلو | ادویه عدس پلو

اگه میخوای عدس پلوت خوشمزه تر بشه این ادویه هارو بزن! | ادویه‌های پرطرفدار برای عدس پلو

عدس پلو غذایی کلاسیک و باستانی است که در فرهنگ‌های مختلف، با دستورالعمل‌های متفاوتی تهیه می‌شود. ترکیبات اصلی عدس پلو، عدس و برنج است که در کنار ادویه یا چاشنی‌های مختلف پخته و به همراه ماست و سالاد سرو می‌شود.

اگه میخوای عدس پلوت خوشمزه تر بشه این ادویه هارو بزن! | ادویه‌های پرطرفدار برای عدس پلو

ادویه‌های پرطرفدار برای عدس پلو

عدس پلو  غذایی کلاسیک و باستانی است که در فرهنگ‌های مختلف، با دستورالعمل‌های متفاوتی تهیه می‌شود. ترکیبات اصلی عدس پلو، عدس و برنج است که در کنار ادویه یا چاشنی‌های مختلف پخته و به همراه ماست و سالاد سرو می‌شود.

درواقع استفاده از همین ادویه‌هاست که کمک می‌کند، طعم هر غذا نسبت به دیگری متفاوت‌تر شود؛ این نکته مهمی است که باید هنگام پخت در نظر بگیریم. در این مطلب قصد داریم به معرفی چند ادویه جذاب و پرطرفدار برای  طرز تهیه عدس پلو  بپردازیم که برای خوشمزه‌تر شدن این غذا می‌توانید روی آنها حساب کنید.

ادویه‌های پرطرفدار برای طرز تهیه عدس پلو

عدس‌پلو به دلیل داشتن فیبر، ویتامین‌ها و مواد مغذی، برای سلامتی بسیار مفید است. با وجود تمام این مواد، عدس‌پلو بدون استفاده از ادویه‌ها، بی‌رنگ و بی‌مزه است و طعم سردی دارد. استفاده از ادویه‌های مناسب می‌تواند طعم، عطر و رنگ بهتری را به این غذا ببخشد و آن را از غذایی معمولی، به غذایی لذیذ و خوشمزه تبدیل کند. ادویه‌ها باعث می‌شوند عدس‌پلو جذابیت بیشتری داشته باشد و همین امر، برنامه غذایی شما را کمی متفاوت‌تر از گذشته خواهد کرد. در میان این طعم‌دهنده‌ها می‌توانیم به دارچین، گشنیز، زعفران، زیره، هل، گل سرخ و… اشاره کنیم.

دارچین

اولین ادویه در لیست ما «دارچین» است که یکی از خوشمزه‌ترین و معطرترین انواع ادویه است و برای درست کردن عدس‌پلو، بهترین انتخاب به‌شمار می‌آید. دارچین طبعی گرم و خواصی دارد که آن را برای سلامت بدن مفید کرده است. می‌توانید از دارچین در لابه‌لای عدس‌پلو یا موادی که قرار است موقع سرو روی برنج بریزید، استفاده کنید.

امروز ناهار عدس پلو شکم پر درست کن | بیا یادت بدم درستش کنی!

تخم گشنیز

«تخم گشنیز» به منزلۀ یکی از  ادویه‌های مخصوص عدس پلو ، نقش مهمی را در ایجاد طعم و عطر خاص این غذا دارد. می‌توانید با پودر کردن تخم گشنیز یا استفاده از سبزی آن، عطر و طعمش را به غذا منتقل کنید. سبزی را به برنج و پودر تخم گشنیز را به مایه عدس‌پلو اضافه کنید.

زعفران

استفاده از زعفران در پخت عدس پلو  هم می‌تواند طعم و عطر غذا را بهتر کند. این ادویه را می‌توانید به همراه زردچوبه، به مایه عدس‌پلو اضافه کنید. این کار علاوه بر رنگ خوبی که به آن می‌بخشد، طعمش را هم بهتر خواهد کرد. برای آنکه زعفران تاثیر خود را روی غذا بگذارد، باید در استفاده از آن دست و دلباز باشید.

زیره

ادویه دیگری که می‌توانید در عدس‌پلو از آن استفاده کنید، «زیره» است. زیره طبع سرد غذا را از بین می‌برد و برای بسیاری از بیماری‌ها نیز مفید است؛ البته به دلیل وجود ترکیباتی مانند آهن، پتاسیم، روی و ویتامین‌های A، B6، C، E و K این ویژگی را دارد. مصرف زیره در عدس‌پلو به جز ترکیب جذاب و بافت دلچسبی که دارد، عطر غذا را هم دلپذیرتر می‌کند.

هل

«هِل» ادویه‌ای پرطرفدار است که در پخت بسیاری از غذاها مانند عدس‌پلو از آن استفاده می‌شود. وجود هل کمک می‌کند تا هم رایحه و هم طعم آن مورد علاقه همه افراد باشد. اضافه کردن حتی چند دانه‌ کوچک از آن هم می‌تواند در عطر و طعم غذا تاثیر زیادی را داشته باشد. البته باید در نظر داشته باشید که در مصرف این ادویه زیاده‌روی نکنید.

گل سرخ

در صورتی که به عطر گلاب علاقه دارید، می‌توانید از «گل سرخ» یا «محمدی» هم برای ادویه در عدس‌پلو استفاده کنید. این گیاه همانی است که برای درست کردن گلاب به کار برده می‌شود. گل سرخ یا محمدی، طعم بی‌نظیری را به عدس‌پلو می‌بخشد و معمولا برای  درست کردن غذای نذری  هم از آن استفاده می‌شود.

طرز تهیه یک ادویه عدس پلوی جذاب در منزل

ادویه‌های بالا را می‌توانید بسته به ذائقه خود کم و زیاد کنید یا آنها را به‌طور کامل حذف کنید؛ اما اگر می‌خواهید ادویه‌ای آماده در منزل خود داشته باشید و در هنگام طبخ غذا از آن استفاده کنید، مواد زیر با نسبت‌هایی که در جدول زیر گفته‌شده است، بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. می‌توانید با در نظر گرفتن این نسبت‌ها، مقدار زیادی ادویه را آماده و در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا هر بار نیاز به ترکیب کردن دوباره آنها نداشته باشید:

نوع ادویه مقدار مورد نیاز
دارچین ۱ قاشق غذاخوری
پودر زیره ۲/۱ قاشق غذاخوری
پودر گل سرخ ۲/۱ قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز ۲/۱ قاشق چای‌خوری
پودر هل نصف قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده به میزان دلخواه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

نکاتی مهم برای اضافه کردن ادویه به عدس پلو

برای تهیه عدس‌پلو مزه‌دار علاوه بر انتخاب ادویه‌های مختلف، باید نکات دیگری را هم در نظر بگیرید. در این میان می‌توانیم به آماده‌سازی ادویه‌ها قبل از اضافه کردن آنها به غذا اشاره کنیم. برای اینکه طعم ادویه‌ها بیشتر از قبل شود، بهتر است آن را از قبل، در روغن یا کره تفت دهید.

روش دیگر سرخ کردن پیاز خلالی‌شده به همراه ادویه‌ها در مقداری کره و سپس اضافه کردن آنها به لایه‌های برنج و عدس است. به‌علاوه اضافه کردن سبزیجات تازه مانند شوید، در پایان پخت عدس‌پلو نیز طعمی متفاوت و جدید را در آن ایجاد می‌کند. ضمن این‌که بهتر است ادویه‌ها را در صورت امکان، در ابتدا یا اواسط پخت، به عدس‌پلو اضافه کنید تا عطر و طعم آنها کاملا با مواد استفاده‌شده در پخت غذا ترکیب شود.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه