ارسال به دیگران پرینت

تمایل به خودکشی | تشخیص تمایل به خودکشی

تشخیص تمایل به خودکشی با بررسی ترکیبات خون افراد! | محققان:با هدایت متابولیسم جلوی خودکشی را خواهیم گرفت!

برخی نشانگرهای زیستی مانند اسید لاکتیک و فاکتور رشد فیبروبلاست 21 (FGF21) که با استرس میتوکندری مرتبط هستند، در افرادی که تمایل به خودکشی داشته‌اند، افزایش یافته است.

تشخیص تمایل به خودکشی با بررسی ترکیبات خون افراد! | محققان:با هدایت متابولیسم جلوی خودکشی را خواهیم گرفت!

تشخیص تمایل به خودکشی با بررسی ترکیبات خون افراد! 

برخی نشانگرهای زیستی مانند اسید لاکتیک و فاکتور رشد فیبروبلاست 21 (FGF21) که با استرس میتوکندری مرتبط هستند، در افرادی که تمایل به خودکشی  داشته‌اند، افزایش یافته است.

براساس گزارش‌های منتشرشده، هرچند تجزیه‌و‌تحلیل محققان درحال‌حاضر کاملاً قابل اطمینان نیست، اما در آزمایشی با حضور 200 شرکت‌کننده که نیمی از آن‌ها دچار اختلال افسردگی و افکار خودکشی بوده‌اند، دقت تشخیص این روش حدود 90 درصد بوده است. نکته قابل‌توجه اینکه این نتیجه فقط با توجه به چند نشانگر تولید انرژی در سلول‌های بدن به‌دست آمده: پنج متابولیت در خون شرکت‌کنندگان زن و پنج متابولیت کمی متفاوت در مردان.

تغییرات نشانگرهای زیستی افراد دچار افکار خودکشی

به گفته محققان، شرکت‌کنندگان مبتلا به اختلال افسردگی مقاوم به درمان کمبود قابل‌توجهی در متابولیت‌های خود داشته‌اند. ازجمله این کمبودها می‌توان به کارنیتین (که در تولید انرژی سلولی نقش دارد)، CoQ10 (که درزمینه تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند)، اسید فولیک (تنظیم‌کننده بیان ژن)، سیترولین (که به حذف سمومی مانند آمونیاک کمک می‌کند)، ویتامین D و لوتئین (که دارای خواص ضدالتهابی است) اشاره کرد.

«رابرت ناویوکس»، پزشک-دانشمند دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو توضیح می‌دهد:

«این نتایج به ما می‌گوید که ممکن است بتوانیم کارهایی انجام دهیم تا متابولیسم را در جهت درستی هدایت کنیم و به بیماران کمک کنیم تا از خودکشی آن‌ها جلوگیری شود.»

علاوه‌براین، برخی نشانگرهای زیستی مانند اسید لاکتیک و فاکتور رشد فیبروبلاست 21 (FGF21) که با استرس میتوکندری مرتبط هستند، در افرادی که افکار خودکشی داشته‌اند، افزایش یافته است.

با توجه به اینکه درمان‌های بالینی افسردگی برای تمام افراد موفقیت‌آمیز نخواهد بود، بسیاری از دانشمندان اکنون با امید پیداکردن روش‌های درمان جدید درحال مطالعه نشانگرهای خون هستند. بااین‌حال، نحوه تشخیص اینکه هریک از اجزای سلول حاوی چه پیامی است، کار دشواری محسوب می‌شود. در این مطالعه، محققان فقط 448 متابولیت را اندازه‌گیری کرده‌اند تا تعداد انگشت‌شماری از افرادی که دچار افسردگی و افکار خودکشی بوده‌اند، پیدا کنند.

در این مرحله، هنوز باید تحقیقات بیشتری روی تشخص افکار خودکشی براساس نشانگرهای خونی انجام شود و نویسندگان این مطالعه امیدوار هستند که یافته‌های آن‌ها روزی به نجات جان انسان‌ها کمک کند.

منبع : دیجیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه