ارسال به دیگران پرینت

صبحانه | نهار | شام | زندگی سالم | سلامتی

با نخوردن صبحانه این بلاها سرتان می‌آید | از خوردن صبحانه غافل نشو!

اگر خودتان هم اعتقاد نداشته باشید که صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روزانه است، احتمالاً درباره‌ی اهمیت آن زیاد شنیده‌اید؛ اما این توصیه فقط یک پیشنهاد ساده سنتی نیست که مادرها هر روز صبح برای بچه‌هایشان تکرار کنند، بلکه نتایج تحقیقات هم اهمیت صبحانه را در یک برنامه‌ی غذایی سالم تأیید می‌کند.

با نخوردن صبحانه این بلاها سرتان می‌آید | از خوردن صبحانه غافل نشو!

تأثیر صبحانه در رژیم غذایی و اثرات حذف آن به‌خصوص زمانی روشن می‌شود که اضافه‌وزن داشته باشید و بخواهید به تناسب‌اندام برسید یا چربی‌های شکم و پهلویتان را سربه‌نیست کنید؛ اما چطور یک وعده‌ی غذایی می‌تواند این‌قدر مهم شود یا چه رازی در صبحانه نهفته است که با خوردنش می‌توانید لاغر شوید و گرسنگی و هوس‌های غذایی را دور بزنید؟ یا شاید بهتر باشد برای پی بردن به اهمیت صبحانه بدانیم که اگر این وعده‌ی غذایی را از رژیم غذایی‌مان در طول روز حذف کنیم، چه بلایی سر بدنمان می‌آید.

اینطوری همه عاشق صبحونه می‌شن! | طرز تهیه پنکیک پفکی +ویدئو

دکتر «نیکول کلنسی» (NICOLE    CLANCY) از جمله کسانی است که در مورد اهمیت صبحانه و تأثیرات مثبت و منفی نخوردن آن بر بدن مطالعه کرده است. او می‌گوید ازیک‌طرف تحقیقات بی‌شماری وجود دارد که نشان می‌دهد با صبحانه خوردن می‌شود وزن کم کرد، بدخلقی‌های سر صبح را کنترل کرد و به بهره‌وری بیشتری در محل کار رسید و از آن طرف پژوهش‌هایی هم وجود دارد که نشان داده است افرادی که صبحانه نمی‌خورند، وقتی رژیم می‌گیرند، درست به اندازه‌ی آن‌هایی وزن کم می‌کنند که عادتشان به صبحانه خوردن هرگز ترک نمی‌شود. کلانکی برای اینکه از این دوراهی خارج شود، دست به آزمایش جالبی زده و چند هفته صبحانه نخورده تا ببیند با این کار چه تغییراتی در بدنش اتفاق می‌افتد و وزنش چطور بالا و پایین می‌رود. او نتیجه این آزمایش را در وب‌سایت «prevention» منتشر کرده است.

۱.صبحانه نخورید، گرسنه می‌مانید

اینکه بگوییم با صبحانه نخوردن گرسنه می‌مانیم، حق مطلب را ادا نکرده‌ایم! واقعیت این است که با حذف اولین وعده غذایی، بدنتان در طول روز «به‌شدت» گرسنه می‌شود و این مسئله، هم روی توانایی‌هایتان برای درس خواندن، کار کردن و... تأثیر می‌گذارد و هم روی خلق‌وخویتان تا دیگر کسی جرئت نزدیک شدن به شما یا مخالفت کردن با نظراتتان را نداشته باشد! قاروقور کردن معده، سردرد، بداخلاقی و بی‌صبری از نتایج مستقیم حذف صبحانه است.

حالا تصور کنید که در این شرایط قرار باشد، رژیم لاغری هم بگیرید، باقی وعده‌های روزتان را هم محدود و ورزش هم بکنید.

مطالعات نشان داده افرادی که صبحانه نمی‌خورند، معمولاً توان چندانی برای ورزش کردن ندارند و حتی اگر به قصد دویدن هم از خانه خارج شوند، نه می‌توانند با شدت مناسبی ورزش کنند و نه در طولانی‌مدت می‌توانند به فعالیت بدنی‌شان ادامه دهند و در آخر، مجبور هستند با بدنی که کم آورده، پا کِشان به خانه برگردند.

۲.صبحانه نخورید، مغزتان خوب کار نمی‌کند

بدون خوردن صبحانه که انرژی و سوخت کافی را برای بدن تأمین می‌کند، مغز خوب کار نمی‌کند و در یک حالت نیمه‌خواب باقی می‌ماند. طبیعی است که در این حالت، فردی که صبحانه نخورده، نه به اندازه‌ی قبل بهره‌وری دارد و نه می‌تواند اوضاع را مدیریت کند و سروسامان دهد. یکی دیگر از مشکلات اساسی صبحانه نخوردن، این است که حافظه را کم می‌کند، ‌ طوری که ممکن است یادتان برود پرونده‌های مهم را همراه خودتان به جلسه ببرید، بیست دقیقه طول بکشد تا آن‌ها را پیدا کنید و در آخر خروجی بزرگراه را رد کنید و یک ساعت دیر به جلسه برسید! اگر باور نمی‌کنید، بهتر است بدانید که این دقیقاً اتفاقی بود که بعد از دو هفته صبحانه نخوردن برای خود من افتاد.

۳.صبحانه نخورید، در وعده‌ی ناهار حسابی پرخوری می‌کنید

در طول رژیم‌های کاهش وزن معمولاً به افراد پیشنهاد می‌شود که ناهاری سرشار از سبزی‌های تازه و پروتئین‌ به‌خصوص از نوع گیاهی آن بخورند اما وقتی فرد صبحانه نمی‌خورد، با رسیدن وقت ناهار آن‌قدر خسته و گرسنه است که هیچ جایی برای فکر کردن باقی نمی‌ماند و هر چه را جلوی دستش باشد، می‌خورد تا از شر این احساس شدید گرسنگی خلاص شود. حالا ممکن است همچنان ظرف سالادش را همراه داشته باشد ولی با ریختن پنیر بیشتر، اضافه کردن سس، ناخنک زدن به نان‌های روی میز یا غذای اطرافیان از خجالت شکمش دربیاید.
یکی دیگر از نتایج قابل پیش‌بینی حذف صبحانه، افزایش تعداد میان‌وعده‌ها بعد از خوردن ناهار است، جوری که فرد احساس می‌کند دهانش دائماً باید بجنبد.

همچنین نخوردن صبحانه با افزایش مصرف کافئین در روز همراه است تا فرد بتواند سرپا بماند و به کارش ادامه دهد.
از طرف دیگر خوردن انواع و اقسام اسنک‌ها در وعده‌ی بعدازظهر باعث می‌شود جایی برای شام خوردن نداشته باشید و سروته قضیه را با یک تکه میوه یا شکلات هم بیاورید. در این صورت زمان ناشتایی‌تان تا روز بعد به‌شدت طولانی و ریسک پرخوری در وعده‌ی ناهار بیشتر می‌شود. به‌این‌ترتیب هر روز بیشتر از روز قبل از هدفی که برای لاغر شدن داشته‌اید فاصله می‌گیرید.

۴.صبحانه نخورید، خوب نمی‌خوابید

با وجود اینکه صبحانه نخوردن و زیاده‌روی کردن در وعده‌ی ناهار و بعدازظهر باعث می‌شود شامتان کوچک و کم‌حجم شود، بااین‌حال چرخه‌ی خوابتان به هم می‌خورد و ممکن است دیرتر از قبل به خواب بروید. به نظر می‌رسد این مسئله مربوط به دریافت اضافه‌ی شکر و کافئین در طی روز به‌منظور جبران صبحانه‌ای باشد که از برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان حذف شده است.

۵.صبحانه نخورید، وزن کم نمی‌کنید

با حذف صبحانه ممکن است دیگر وزن اضافه نکنید (که این مسئله به‌خودی‌خود خبر خوبی برای افراد چاق است) اما واقعیت این است که اگر صبحانه را در طول رژیم کاهش وزن قطع کنید، بدنتان به همان سرعت قبل وزن کم نمی‌کند و حتی ممکن است روند لاغری‌تان متوقف شود.

 

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه