ارسال به دیگران پرینت

جریمه تخلفات رانندگی | افزایش جریمه تخلفات رانندگی

پلیس راهور : افزایش بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی جرایم رانندگی | آیا میزان جریمه تخلفات رانندگی افزایش می‌یابد؟

سردار تیمور حسینی با بیان اینکه میزان جریمه تخلفات رانندگی در ایران بازدارنده نیست گفت: پلیس راهور پیشنهاد داده است جرایم رانندگی چند برابر شود و این افزایش بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد پیش‌بینی می‌شود.

پلیس راهور : افزایش بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی جرایم رانندگی | آیا میزان جریمه تخلفات رانندگی افزایش می‌یابد؟

آیا میزان جریمه تخلفات رانندگی افزایش می‌یابد؟

سردار تیمور حسینی با بیان اینکه میزان جریمه تخلفات رانندگی در ایران بازدارنده نیست گفت: پلیس راهور پیشنهاد داده است جرایم رانندگی چند برابر شود و این افزایش بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد پیش‌بینی می‌شود.

سردار سیدتیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا با حضور در رادیو فرهنگ به افزایش جریمه های تخلفات رانندگی اشاره کرد و افزود: سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، تجاوز به چپ، حرکات مارپیچ و رانندگی در حالت مستی از تخلفات رانندگی حادثه ساز هستند که پیشنهاد افزایش این جرایم از طریق وزارت دادگستری داده شده و این موضوع قرار است در هیئت دولت مطرح شود. 

مشروح گفتگو به این شرح است؛ 

مقدمه مجری: چند روز پیش یکی از فرماندهان ارشد راهور اظهار نظری کردند که کلی در فضای مجازی واکنش داشت، سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور فراجا فرموده بودند که جریمه‌های ما خیلی کم است و باید زیاد بشود به نسبت فکر کنم یک به پنج فرموده بودند.

چرا جریمه های پلیس دوبرابر می شوند؟ | پلیس: دوبرابرشدن مبالغ جریمه به نوع ابلاغ بستگی دارد نه به تخلف

سوال: زمانی که شما فرموده بودید جریمه‌ها خیلی پایین است و باید افزایش پیدا بکند کاربر‌های فضای مجازی به این مسئله واکنش نشان داده بودند و گفته بودند که این دیگر خیلی زیاد می‌شود، ولی حرف شما هم کاملا منطقی بود بازدارندگی جریمه راهنمایی و رانندگی البته جریمه رانندگی باید به آن بگوییم، چون در آن دیگر راهنمایی ندارد، بازدارندگی جریمه رانندگی به نظر من کم است یعنی وقتی که مقایسه می‌کنیم می‌بینیم در اروپا اگر یک راننده‌ای حتی در اروپایی که استفاده از مشروبات الکلی آزاد است اگر خدایی نکرده مست پشت فرمان بنشیند، فکر کنم هم زندانی می‌شود هم یک مدت طولانی ممنوع رانندگی می‌شود و اصلا صلاحیت او رد می‌شود حالا در ایران اگر یک نفری به حالت مستی پشت فرمان بنشیند نمی‌دانم ۲۰۰-۲۵۰ تومان ...، بله ۴۰۰ تومان، چون خودم جلوی جام جم یک آقایی با همین وضعیت تصادف کرد و به ماشین سازمان زد و ما را به بیمارستان فرستاد و ۴۰۰ تومان فقط جریمه اش کردند این را کاملا لمس می‌کنم. بفرمایید که چه کار باید کرد که بازدارندگی را بیشتر کنیم؟ 

سردار حسینی: در همه مکاتب حقوقی دنیا بحث مجازات یک امر کاملا بدیهی و پذیرفته شده است، و می‌بایست در برابر هر رفتاری که برخلاف نرم و هنجار و قوانین و مقررات موضوعه باشد یک مجازاتی در نظر گرفته بشود. این مجازات چه زمانی می‌تواند بازدارنده باشد؟ زمانی که هزینه‌ی مجازات از هزینه‌ی ارتکاب جرم بالاتر باشد. مثلا یک مثال خیلی ملموس بزنم که در واقع این موضوع یک مقداری روشن‌تر بشود. فرض کنید عوارض عبور از یک آزادراه ۵۰ هزار تومان باشد، جریمه‌ی عدم پرداخت عوارض ۵ هزار تومان، کدام عقل سلیم می‌گوید بروم ۵۰ هزار تومان عوارض را بدهم می‌گوید عوارض را پرداخت نمی‌کنم می‌روم ۵ هزار تومان جریمه اش را می‌دهم. در همه‌ی بند‌های تخلفاتی که در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به عنوان تخلف رانندگی تعریف شده همین معادله و همین فرمول در واقع صدق می‌کند. زمانی که این قانون تصویب و اجرا شد در سال ۱۳۹۰ اگر اشتباه نکنم ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مشخص کرده که هر سه سال یک بار می‌بایستی نرخ جرایم تعدیل پیدا کند با توجه به عنوان تورم در آن ماده قانونی ... 

سوال: که این اتفاق نیفتاده است درست است؟ 

سردار حسینی: آخرین باری که یک افزایش خیلی جزئی داشته سال ۹۷ بود. 

سوال: حالا می‌دانید نکته‌ای که مطرح می‌کنند این است که وقتی که مثلا امکانات و ابزار‌های پلیس برای جریمه یک مقداری اشکال دارد وقتی که من در جاده‌ی خرم آباد الان نیستم، ولی برایم جریمه می‌آید که درخرم آباد تو جریمه شدی وقتی این اشکالات و این نقایص وجود دارد جرایم که زیاد بشود مردم بی گناه و بی دلیل تاوان پس می‌دهند این‌ها واکنش‌ها است؟ 

سردار حسینی: من این موضوع را رد نمی‌کنم که یک درصدی خطا وجود دارد، ولی این درصد خطا به اندازه‌ای نیست که ما بخواهیم کلیت موضوع را کنار بزنیم و زیر سوال ببریم. ما دو تا پیامک داریم خیلی از عزیزانی که در جا‌های مختلف بالاخره حالا برخورد می‌کنند و این موضوع را حضورا عنوان می‌کنند که یک همچنین پیامکی برای من آمده، من یک توضیحی راجع به این موضوع عرض کنم، ما دو تا پیامک داریم یک پیامک را اصطلاحا می‌گوییم پیامک آنی که بلافاصله بعد از ثبت تخلف توسط یک دوربین در هر جای کشور در واقع این تخلف ثبت بشود برای آن وسیله ارسال می‌شود که در متن این پیامک به این شکل آمده که شما مرتکب این تخلف شدید، تخلف شما در دست بررسی است چرا در دست بررسی است؟ برای این که ما با آن چک اپراتوری که می‌کنیم و یک رباط طراحی شده برای این چک اپراتوری، ببیند که یک زمانی دوربین دو را سه نخوانده باشد سین را صاد نخوانده باشد یک را نه نخوانده باشد، اگر یک چنین خطا و اشتباهاتی باشد رباط خودش اتومات آن جریمه را حذف می‌کند، یک پیامک داریم پیامک دوم که دیگر شناسه‌ی پرداخت اعلام می‌کند و می‌گوید که شما این تخلف را کردید و این هم در سابقه‌ی تخلف خودروی شما ثبت شده این هم شناسه‌ی پرداخت شما پرداخت کنید. بیشترین خطا در آن پیامک اولیه است که بالای ۹۵ درصد آن در چک اپراتوری کنار گذاشته می‌شود.

سوال: یک نکته‌ای را بگویم سردار هادیان فر گفتند که انشاالله لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۳ بتواند کمک بکند ما در کاهش تصادفات یک اتفاقی برایمان بیفتد خود شما هم یک طرح افزایش جریمه‌ها را دادید آیا این اتفاق قرار است بیفتد یا خیر؟ 

سردار حسینی: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از سه مرحله ما شورای راهوری را داشتیم که یا به ریاست خود رئیس جمهور محترم بوده یا جناب آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور، تصمیمات خیلی خوبی گرفته شده برای تقویت پلیس و سایر سازمان‌های امدادی مثل راهداری، هلال احمر، اورژانس، اگر انشاالله این اتفاق بیفتد و این اعتبار در بودجه‌ی سال آینده دیده بشود که مبلغ نسبتا قابل توجهی هم هست خیلی می‌تواند موثر باشد. در حال حاضر واقعا تجهیزات و ناوگان همه‌ی این دستگاه‌هایی که من اسم بردم واقعا دیگر عمرش را کرده، مستهلک است و نیاز به یک بازسازی و نوسازی جدی دارد. حتما ما می‌بایستی در قبال این هدفی که طراحی کردیم در کشور بحث کاهش جانباختگان ناشی از سوانح رانندگی بهرحال یکی از اهداف مهم کشور است، برای دستیابی به این هدف بزرگ ما باید آن الزامات اولیه، آن مواد اولیه اش را در دسترس قرار بدهیم، در اختیار قرار بدهیم که با یک برنامه ریزی دقیق و استفاده درست از همه منابع بتوانیم به این هدف مان برسیم. 

ترافیک یک مقوله‌ی بسیار پیچیده است هم از یک طرف موضوعات کاملا فنی و مهندسی در آن موثر است در حوزه‌ی مهندسی ترافیک و هم از یک طرف کاملا یک موضوع حوزه‌ی علوم انسانی است به لحاظ این که کاربر این سیستم انسان است لذا موضوعات روانشناختی، جامعه شناختی و رفتار شناسی این‌ها همه می‌بایستی مدنظر باشد که ما بتوانیم هم زیرساخت را آماده کنیم به لحاظ مهندسی ترافیک و هم این که یک رفتار درست قانون مدار را ساری و جاری کنیم که آن هم ابزار‌های خودش را دارد و آن هم روش‌های خاص خودش را می‌طلبد.

سوال: خود شما جزو کسانی هستید که سالهاست دغدغه‌مند هستید و از دوران گذشته تا الان بودید و دارید تلاش می‌کنید که این اتفاقات بهتر بیفتد و آرامش مردم بیشتر و بهتر تامین بشود در حوزه راهور و خداقوت می‌گویم به همه شما و همکاران شما در پلیس راهور و البته شهدایی که در پلیس راهور هم کم نبودند در همین چند وقته حتی در حوادث رانندگی ما دیدیم سربازانی بودند که در راهور کار می‌کردند یا عزیزانی که جان خودشان را برای امنیت مردم از دست دادند.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه