ارسال به دیگران پرینت

لیمو عمانی | خشک کردن لیمو عمانی | روش خشک کردن لیمو عمانی

لیمو عمانی‌هاتو به روش بازاری خشک کن | روش خشک کردن لیمو عمانی با کم ترین هزینه + ویدئو

لیمو عمانی، یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌های غذاهای ایرانی است که به غذاها طعم و عطری بی‌نظیر می‌بخشد. برای اطلاع از روش خشک کردن لیمو عمانی با ما در ادامه همراه باشید.

لیمو عمانی‌هاتو به روش بازاری خشک کن | روش خشک کردن لیمو عمانی با کم ترین هزینه + ویدئو

روش خشک کردن لیمو عمانی

لیمو عمانی، یکی از اصلی‌ترین چاشنی‌های غذاهای ایرانی است که به غذاها طعم و عطری بی‌نظیر می‌بخشد. برای اطلاع از روش خشک کردن لیمو عمانی با ما در ادامه همراه باشید.

خشک شده لیمو ترش شیرازی، به عنوان لیمو عمانی شناخته می‌شود و به صورت تازه یا در شکل پودری (گرد لیمو) برای اضافه کردن طعم و ترش‌کردن غذاها و خورش‌های ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند قورمه سبزی، قیمه، آب‌گوشت، انواع سوپ، چای، دمنوش، و شربت.

به هیچ عنوان لیمو عمانی داخل خورشت را نخورید | مضرات لیمو عمانی پخته

برای تهیه لیمو عمانی خشک و بدون تلخی، ابتدا باید لیمو ترش شیرازی با دقت خرید کنید. لیموهایی انتخاب کنید که پوستی صاف و شفاف دارند، درخشان و سالم هستند. از لیموهایی که پوست کلفت و اسفجی دارند یا علائم زدگی و خرابی روی پوست آنها وجود دارد، اجتناب کنید. انتخاب لیموهای بزرگ نیز توصیه می‌شود.

برای تهیه لیمو عمانی در منزل، مراحل زیر را دنبال کنید:

**مواد لازم:**

- لیمو ترش شیرازی: یک کیلو

- سرکه: یک فنجان

- نمک: به مقدار لازم

**مراحل تهیه لیمو عمانی:**

**مرحله اول:**

1. لیمو ترش‌های شیرازی را با دقت بشویید.

2. سپس روی آنها کمی نمک بپاشید و اجازه دهید تا یک روز (24 ساعت) در این وضعیت بمانند.

**مرحله دوم:**

3. درون یک قابلمه، آب و یک فنجان سرکه بریزید و اجازه دهید به جوش بیافتد.

**مرحله سوم:**

4. لیمو ترش‌ها را به داخل آب و سرکه جوشیده بریزید و به مدت 10 ثانیه بجوشانید. سپس آنها را با آب سرد خوب آب‌کشی کنید.

**مرحله چهارم:**

5. پس از آبکشی، دوباره لیمو ترش‌ها را در مخلوط آب جوش و سرکه بریزید و به مدت 1 دقیقه بجوشانید. سپس درون آبکش بریزید اما آبکشی نکنید.

**مرحله پنجم:**

6. اجازه دهید تا لیمو ترش‌ها خنک شوند. سپس لیمو ترش‌ها را با خلال دندان سوراخ‌ریزی کنید و روی یک پارچه نخی تیره بریزید و آنها را زیر نور آفتاب قرار دهید. پارچه نخی تیره بهتر نور را جذب می‌کند.

**مرحله ششم:**

7. پس از گذشت 10 روز، لیمو ترش‌های کمی خشک شده را درون سبد بریزید و در سایه نگه دارید تا کاملاً خشک شوند.

**نکته مهم:**

تقریباً یک یا دو ماه طول می‌کشد تا لیموها کاملاً خشک شوند. اگر به نور خورشید دسترسی ندارید، می‌توانید لیموها را کنار شوفاژ یا بخاری نیز خشک کنید.

**روش خشک کردن لیمو ترش با نور خورشید:**

- لیموها را به خوبی بشویید، سپس آنها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیموها گرفته شود.

- پارچه نخی تمیزی را بر کف یک سینی پهن کنید و سپس لیموها را روی آن

 بریزید.

- سینی را حداقل 1 ماه در مقابل نور خورشید قرار دهید تا لیموها خشک شوند. در زمستان، سینی را روی شوفاژ یا حرارت ملایم بخاری قرار دهید تا خشک شوند. اگر لیموها پس از یک ماه هنوز به طور کامل خشک نشده‌اند، آن‌ها را کنار بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

**خشک کردن لیمو ترش به صورت ورقه‌ای:**

شما می‌توانید لیموها را به صورت ورقه‌ای نیز خشک کنید. برای خشک کردن لیموترش به صورت ورقه‌ای، روش‌های زیر را دنبال کنید:

- لیموها را به خوبی بشویید و سپس آنها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید و در این مدت چند بار آب آن را عوض کنید تا تلخی پوست لیموها گرفته شود.

- پارچه نخی تمیزی بر کف یک سینی را پهن کنید و سپس لیموها را روی آن بریزید.

- سینی را با برش‌های لیمو در مقابل نور خورشید قرار دهید. در زمستان، سینی را روی شوفاژ یا در معرض حرارت ملایم بخاری قرار دهید تا خشک شوند.

**خشک کردن لیمو ترش با دستگاه خشک‌کن:**

- برش‌های لیمو را داخل دستگاه خشک‌کن قرار دهید و همانند دیگر میوه‌های خشک، مصرف کنید. استفاده از دستگاه خشک‌کن میوه، با حذف آب درون میوه از فساد آن جلوگیری می‌کند و باعث حفظ کیفیت و ماندگاری محصول در طولانی مدت می‌شود.

**تهیه پودر یا گرد لیمو عمانی:**

پس از خشک کردن لیموها، برای تهیه پودر یا گرد لیمو عمانی، پوست لیمو عمانی خشک‌شده را از گوشت آن جدا کرده و سپس قسمت گوشتی لیمو عمانی را در آسیاب ریخته و آن را به صورت پودر درآورید. توجه داشته باشید که حتماً تخم‌های لیمو را از گوشت جدا کنید، زیرا تلخی بیشتری به تخم‌های لیمو عمانی نسبت داده می‌شود.

**نکات مهم:**

- برای رفع تلخی لیمو عمانی در غذا، می‌توانید از پودر یا گرد لیمو عمانی استفاده کنید یا لیمو عمانی را قبل از مصرف چند ساعت در آب گرم خیس کنید و سپس به غذا اضافه کنید.

- هسته‌های داخل لیمو عمانی را حذف کنید، زیرا تلخی بیشتری به تخم‌های لیمو عمانی نسبت داده می‌شود.

- برای گرفتن تلخی لیمو عمانی، آن را در آب برای چند دقیقه بجوشانید و پس از دور ریختن آب، لیموهای جوشیده‌شده را به غذا اضافه کنید.

با این مراحل، شما می‌توانید لیمو عمانی بدون تلخی را در خانه تهیه و خشک کنید. این لیمو عمانی خشک شده و پودر لیمو عمانی را می‌توانید در تهیه غذاها و خورش‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه