ارسال به دیگران پرینت

5 کاربرد فوق العاده چوب روسی

در سال‌ های اخیر کاربردهای چوب روسی در صنایع چوب ایران بسیار گسترش یافته است. ویژگی‌ها و مزایای فراوان چوب روسی موجب شده تا استفاده‌ از آن نیز بیشتر شود. در ادامه به 5 کاربرد فوق العاده چوب روسی اشاره خواهیم کرد.

5 کاربرد فوق العاده چوب روسی

در سال‌ های اخیر کاربردهای چوب روسی در صنایع چوب ایران بسیار گسترش یافته است. ویژگی‌ها و مزایای فراوان چوب روسی موجب شده تا استفاده‌ از آن نیز بیشتر شود. در ادامه به 5 کاربرد فوق العاده چوب روسی اشاره خواهیم کرد.

معرفی انواع چوب روسی

روسیه در حال حاضر یکی از مرغوب‌ترین و ارزان‌ترین انواع چوب‌ها را به دنیا عرضه می‌کند. چوب روسی را بر اساس خواص موجود، می‌توان برای مصارف مختلفی استفاده کرد. انعطاف‌پذیری بالای این نوع چوب موجب شده تا برای کاربردهای گوناگون از تولید کاغذ گرفته تا ساخت و ساز و مخصوصا قالب بندی مناسب باشد.

وزن سبک، کارایی بالا، دوام خوب، قیمت مناسب و دانه‌بندی جذاب از جمله ویژگی‌های خوب چوب روسی برای تولیدکنندگان صنایع چوبی در ایران است. در این قسمت به معرفی انواع چوب روسی و مزایای هر کدام می‌پردازیم.

·       چوب راش

چوب راش روسی به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین گونه‌ها در تولید فرآورده‌های چوبی شناخته می‌شود. این نوع چوب ضخیم و سنگین بوده و از استحکام و مقاومت مناسبی برخودار است. این چوب از لحاظ ویژگی‌های ظاهری نیز قابل توجه می‌باشد؛ بطوریکه به راحتی قابل رنگ آمیزی بوده و حتی شبیه به چوب‌های معروفی مانند چوب گردو رنگ آمیزی می‌شود.

بافت زیبا و انعطاف پذیر چوب راش آن را برای ساخت محصولات تزئینی جذاب کرده است. البته چوب راش در جنگل‌های شمال ایران نیز یافت می‌شود. این چوب گونه‌های مختلفی دارد که برخی از آنها واردات از کشور روسیه هستند. 

·       چوب یولکا یا نوئل سیبری

چوب یولکا که به نام چوب نوئل هم شناخته می‌شود؛ یکی از انواع کاج‌های سوزنی برگ است و در دسته‌بندی درختان با چوب نرم قرار دارد. سرعت رشد این نوع درختان بسیار بالا بوده و همین امر موجب شده تا چوب یولکا یک منبع نسبتا تجدیدپذیر برای صنعت چوب محسوب شود.

هنگامی که به ظاهر این چوب دقت می‌کنید متوجه بافت درشت آن می‌شوید که دارای گره‌هایی با تکرار نامتوازن در طول چوب است. چوب یولکا یا نوئل یک چوب قوی در عین حال سبک با ساختار خوب و پردازش آسان است که به همین خاطر تولیدکنندگان صنایع چوبی از آن برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌کنند. این چوب در حال حاضر در ساخت و ساز، دکواسیون داخلی و ساخت لوازم چوبی منزل به کار می‌رود.

·       چوب ساسنا

ساسنا یکی دیگر از چوب‌های روسی معروف و پراستفاده در ایران، با بافتی همزمان درشت و ریز است. این چوب به علت قیمت ارزان و فراوانی، کاربردهای زیادی دارد که از بین آنها می‌توان به کاغذسازی، ساخت کلاف و مبلمان سبک، پالت سازی و همینطور تولید تخته چندلایی یا پلای وود اشاره کرد.

·       چوب نراد

چوب نراد از درختان همیشه سبز و دارای برگ‌های سوزنی به دست می‌آید که چوبی نسبتا سبک با دوام کم است اما از رنگ و طرح زیبایی برخوردار بوده و با کمک انواع تکنیک‌های فرآوری چوب می‌توان یک محصول مقاوم از آن تهیه کرد. قیمت مناسب این متریال باعث شده تا مصارف صنعتی بسیار زیادی داشته باشد.

در حال حاضر از این چوب در صنعت کاغذسازی، مبلمان سازی، ساخت درب و پنجره و همینطور در حوزه دکوراسیون داخلی برای ساخت کفپوش و دیوارپوش استفاده می‌شود. برخی از ویژگی‌های مهم این چوب که برای صنعتگران حائز اهمیت می‌باشد عبارتند از: امکان برش آسان، رنگ آمیزی راحت، بافت زیبا و کمی براق و مقاومت در برابر ترک خوردگی.

البته نراد مقاومت کمی در برابر خوردگی داشته و به راحتی خشک می‌شود. به همین دلیل قبل از استفاده در کاربردهای گوناگون به پردازش مناسب احتیاج دارد. همچنین توجه داشته باشید که از چوب درخت کاج و یا نراد غالبا در تهیه تخته چندلا استفاده می‌شود.

·       چوب لمبه

چوب لمبه یا لمبه چوبی به صورت الوارهای چوب درختان کاج تهیه شده که با استفاده از یک دستگاه مخصوص به یکدیگر فشرده و چسبانده می‌شوند. این لمبه‌ها با عرض‌های استاندارد برای تولید کفپوش، دیوارپوش و سایر تزئینات دکوراسیون داخلی به کار می‌روند. لمبه از چوب درختان روسی مختلف اعم از بلوط، نراد، راش و ساسنا تهیه می‌شود.

معرفی 5 کاربرد چوب روسی

1-2

انواع چوب روسی به دلیل زیبایی و استحکام بالا دارای کاربردهای بسیار متنوعی هستند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

1.     ساخت مبلمان - سایر تزئینات و وسایل چوبی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای انواع چوب‌های روسی استفاده گسترده از آنها برای مبلمان سازی و ساخت دکورها و تزئینات چوبی است. در واقع اکثر چوب‌های روسی سبک وزن و همینطور انعطاف پذیر هستند.

همین ویژگی‌های جذاب باعث شده تا به راحتی در تولید مبلمان استیل، ویترین یا محصولات چوبی دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. از آنها همچنین برای تولید اسباب بازی‌های چوبی، صنایع دستی چوبی و آلات موسیقی استفاده می‌شود.

2.     ساخت کابینت آشپزخانه

چوب روسی از بهترین و محبوب‌ترین چوب‌ها برای کابینت آشپزخانه است. این چوب‌ها در کنار زیبایی از دوام و قیمت مناسبی برخوردار هستند. بنابراین می‌توان از آنها برای ساخت انواع کابینت‌های چوبی لوکس در ابعاد مختلف استفاده کرد.

کابینت‌های ساخته شده از جنس ام دی اف و همینطور پلای وود که از ترکیب چوب نرم و چوب سخت روسی ساخته شده‌اند؛ از مقاومت خوبی در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی برخوردار هستند.

3.     طراحی دکوراسیون داخلی - ساخت کفپوش و پارکت

چوب یک متریال پرطرفدار برای طراحی دکوراسیون داخلی است. امروزه انواع کفپوش‌ها و دیوارپوش‌های چوبی از بازار فروش قابل توجهی برخوردار هستند اما به علت گران قیمت بودن چوب، تولیدکنندگان این محصولات به دنبال راه‌های ارزان تر برای پاسخ به نیاز مشتریان هستند.

چوب‌های روسی به خاطر قیمت مناسبی که دارند؛ برای طراحی دکوراسیون داخلی به شدت در ایران مورد استقبال قرار گرفته‌اند. از این چوب‌ها برای تولید پارکت، پارتیشن‌های چوبی و دیوارهای جداکننده نیز استفاده می‌شود. برای مثال چوب راش یک متریال عالی برای فضای داخلی و ساخت پله‌ های چوبی است.

4.     طراحی فضاهای بیرونی

سال ها است که مهندسان به دنبال یک متریال مقاوم و جذاب برای طراحی فضاهای بیرونی ساختمان‌ها هستند. معمولا چوب طبیعی مقاومت چندانی در برابر عوامل جوی ندارد. به همین دلیل مهندسان با تکنیک‌های مختلف انواع فرآورده های چوبی را تولید می‌کنند که حتی از خاصیت ضدآب برخوردار بوده و در نتیجه می‌توان از آنها در فضاهای بیرون ساختمان، مانند پله‌ها، درب منازل و غیره استفاده کرد.

انواع چوب روسی از رنگ‌ ها و بافت‌ های جذاب و همینطور قابلیت شکل دهی و پردازش گوناگون برخوردارند که باعث شده گزینه مطلوبی برای محوطه سازی باشند.

5.     استفاده در نمای ساختمان

1-3

استفاده هوشمندانه از چوب به عنوان نمای ساختمان می‌تواند به گرما و جذابیت بیشتر ظاهر بیرونی ساختمان شما کمک کرده و تعادل موثری در برابر سایر مصالح سخت نما مانند سنگ، شیشه، بتن و غیره ایجاد کند. البته قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که چوب مورد استفاده در نمای ساختمان از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. انواع فرآورده‌های چوب روسی می‌توانند گزینه ایده آلی برای نمای ساختمان باشند.

جمع بندی

محصولات تهیه شده از چوب روسی نسبت به سایر چوب های موجود در بازار از کیفیت و قیمت مناسب تری برخوردار هستند. این چوب ها در حال حاضر به شکل فرآورده‌ های چوبی متنوعی از جمله استفاده در انواع قالب ساختمانی در مدحت وود قابل سفارش می‌باشند.

مدحت وود به عنوان بهترین شرکت وارد کننده و تولید کننده پلای وود در ایران؛ تاکنون با پروژه‌ های عظیمی مانند پالایشگاه عسلویه و نیروگاه اتمی بوشهر همکاری داشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر همین امروز به وب‌سایت medhatwood.com مراجعه کنید.

 

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه