ارسال به دیگران پرینت

تعیین جنسیت | تعیین جنسیت در IVF

ناباروری، مشکلی که یک پنجم زوج‌های ایرانی را درگیر کرده است | قابلیت تعیین جنسیت در IVF صحت دارد؟

خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد که می‌تواند به زوج‌های نابارور در رسیدن به بارداری کمک کند.یکی از سوالات رایج قابلیت تعیین جنسیت در IVF است در ادامه برای اطلاع از قابلیت تعیین جنسیت در IVF و جزئیات دلایل ناباروری با ما همراه باشید.

ناباروری، مشکلی که یک پنجم زوج‌های ایرانی را درگیر کرده است | قابلیت تعیین جنسیت در IVF صحت دارد؟

قابلیت تعیین جنسیت در IVF صحت دارد؟

خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد که می‌تواند به زوج‌های نابارور در رسیدن به بارداری کمک کند.یکی از سوالات رایج قابلیت تعیین جنسیت در IVF  است در ادامه برای اطلاع از  قابلیت تعیین جنسیت در IVF  و جزئیات دلایل ناباروری با ما همراه باشید.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، میزان ناباروری در ایران بین 15 تا 20 درصد است. این بدان معناست که حدود 20 درصد از زوج‌های ایرانی برای باردار شدن با مشکل مواجه هستند.متخصصان می‌گویند حدود 15 درصد از ناباروری‌ها علت مشخصی ندارند و به عوامل ناشناخته‌ای بستگی دارد. اما 85 درصد دیگر ناباروری‌ها به عوامل شناخته شده‌ای مانند مشکلات تخمدان، رحم، لوله‌های فالوپ، اسپرم و مشکلات ژنتیکی بستگی دارد.خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد که می‌تواند به زوج‌های نابارور در رسیدن به بارداری کمک کند.

هشدار برای بانوان ایرانی! | خطر یائسگی زودرس در کمین است!

ناباروری یکی از مشکلات شایع در میان زوج‌ها است. متخصصان توصیه می‌کنند که زوج‌ها برای باردار شدن، به سن طلایی بارداری، یعنی 23 تا 28 سالگی، توجه ویژه‌ای داشته باشند. در این سن، شانس بارداری و تولد نوزاد سالم بیشتر است.یکی از روش‌های درمان ناباروری، تکنیک IVF است. IVF مخفف In Vitro Fertilization و به معنی «بارور کردن تخمک در آزمایشگاه» است. در این روش، اسپرم مرد و تخمک زن در یک آزمایشگاه ترکیب شده و جنین‌های حاصل‌شده در رحم زن قرار داده می‌شوند.دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی و IVF و رئیس هیأت مدیره انجمن علمی- تخصصی باروری و ناباروری ایران، در مورد اهمیت سن طلایی بارداری و درمان ناباروری توضیح می‌دهد.


سن در IVF فاکتور مهمی نیست!

یا لقاح آزمایشگاهی، یکی از روش‌های درمان ناباروری است که در آن، تخمک زن و اسپرم مرد در یک آزمایشگاه ترکیب شده و جنین‌های حاصل‌شده در رحم زن قرار داده می‌شوند.بسیاری از مردم تصور می‌کنند که IVF تنها برای زنان بالای 40 سال است که سن طلایی بارداری را پشت سر گذاشته‌اند. اما دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی و IVF و رئیس هیأت مدیره انجمن علمی - تخصصی باروری و ناباروری ایران، این تصور را رد می‌کند.دکتر پارسانژاد می‌گوید: «سن به هیچ وجه فاکتور مهمی برای انجام IVF نیست. اصلا IVF برای نخستین بار که در دنیا ابداع شد، برای کسانی بود که لوله رحم خود را از دست داده بودند.بنابراین، IVF می‌تواند برای زنان در تمام سنین مفید باشد، به ویژه برای زنانی که به دلایل مختلف، مانند مشکلات تخمدان، رحم یا لوله‌های فالوپ، نمی‌توانند به طور طبیعی باردار شوند.


چند درصد از زنان با روش IVF باردار می‌شوند؟

دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، فلوشیپ نازایی و IVF و رئیس هیأت مدیره انجمن علمی- تخصصی باروری و ناباروری ایران، در مورد عوامل موثر بر موفقیت IVF توضیح می‌دهد.به گفته دکتر پارسانژاد، یکی از عوامل موثر بر موفقیت IVF، سن مادر است. با افزایش سن مادر، شانس موفقیت IVF کاهش می‌یابد.عامل دیگر موثر بر موفقیت IVF، کیفیت تخمک و اسپرم است. اگر تخمک و اسپرم سالم باشند، شانس موفقیت IVF بیشتر است.عامل سوم موثر بر موفقیت IVF، وضعیت رحم است. اگر رحم سالم باشد، شانس موفقیت IVF بیشتر است.دکتر پارسانژاد همچنین می‌گوید: «گاهی جنین مشکل ژنتیک دارد و بدن مادر، آن را قبول نمی‌کند. این مشکل می‌تواند به دلیل سندرم داون، مشکل قلبی ژنتیکی یا سایر مشکلات ژنتیکی باشد.»به گفته دکتر پارسانژاد، روش IVF در بهترین مراکز ناباروری دنیا هم تنها حدود 30 تا 37 درصد جواب می‌دهد. این بدان معناست که از هر 100 زوج که IVF انجام می‌دهند، فقط 37 نفرشان (حدود یک سوم) بارور می‌شوند.


قابلیت تعیین جنسیت در IVF صحت دارد؟

بسیاری از زوج‌ها علاوه بر IVF تمایل به تعیین جنسیت فرزند خود نیز دارند و پول بیشتری می‌پردازند تا جنینی با جنسیتی که خودشان می‌خواهند، تشکیل شود. دکتر پارسانژاد اما می‌گوید: اینطور نیست که هرکس از راه رسید، بگوید جنسیت بچه‌ام فلان باشد و ما هم قبول کنیم. چون اگر بخواهیم دست باز عمل کنیم، توازن بین جمعیت دختران و پسران در جامعه به هم می‌خورد. تعیین جنسیت، هم جنبه اخلاقی و قانونی دارد و هم جنبه علمی.این فلوشیپ نازایی در پاسخ به اینکه آیا تعیین جنسیت 100درصد جواب می‌دهد، می‌گوید: بله، تعیین جنسیت 100درصد جواب می‌دهد. فقط بستگی دارد که زن با روش IVF بارور شود یا نه که همانطور که گفتم، احتمال باروری با این تکنیک فقط 37درصد است.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه