ارسال به دیگران پرینت

برنج | ته دیگ بستن برنج

خانم های خانه دار بخوانند | با این روش از ته دیگ بستن برنج خلاص شوید!

اگر شما هم دوست ندارید ته دیگ بستن برنجتون رو ببینید باما در ادامه این خبر برای مشاهده روشی کاربردی برای جلوگیری از ته دیگ بستن برنج همراه باشید.

خانم های خانه دار بخوانند | با این روش از ته دیگ بستن برنج خلاص شوید!

با این روش از ته دیگ بستن برنج خلاص شوید

اگر شما هم دوست ندارید ته دیگ بستن برنجتون رو ببینید باما در ادامه این خبر برای مشاهده روشی کاربردی برای جلوگیری از ته دیگ بستن برنج همراه باشید.

این مدلی دستمال سفره بچینی مهمونا غش میکنن! | ترفند تزیین دستمال سفره +ویدئو

تاریخچه­ ی کاشت برنج در جهان

در مورد اینکه دقیقا خاستگاه برنج وحشی در چه منطقه­ ای از جهان بوده اختلاف نظرهایی وجود دارد اما اکثر محققان بر این عقیده ­اند که بیش از چهارده هزار سال پیش برنج به صورت خودرو در شرق آسیا و افریقا رشد می­کرده است.

اما اسناد باستان شناسی درباره ­ی اولین کاشت برنج نشان می­ دهد نخستین بار و حدود ۹ هزار سال پیش برنج در کشور چین و در منطقه­ ای به نام دره­ ی یانگ تسه شناسایی شده و به صورت یک محصول کشاورزی تبدیل شده است و یا به اصطلاح اهلی شده است. بعد از کاشت برنج در آسیای شرقی این محصول به تدریج راه خود را به سمت جنوب و غرب آسیا باز نمود و از انجا به اروپا نیز راه یافت. البته قدمت کاشت برنج در اروپا چندان زیاد نیست. نخستین بار در اواسط قرن سیزدهم میلادی برای نخستین بار برنج در انگلستان کشت و مورد استفاده قرار گرفت. کلمه rice (برنج در انگلیسی) نیز ریشه­ ی یونانی دارد.

بر اثر سلطه­ ی اروپایی­ ها بر امریکا (در هنگام کشف این قاره) برنج به آمریکا نیز وارد شده و مورد کشت قرار گرفت. نخستین بار در سال ۱۶۴۹ برنج در ایالت کارولینای امریکا کشت گردید. این برنج به لطف بردگان به عمل می­ آمد و بازار آن در مدت زمان کوتاه رونق بسیاری گرفت.

با وجود آنکه کاشت برنج در بسیاری از کشورهای جهان صورت می­گیرد اما همچنان کشورهای هند و چین بزرگترین تولید کنندگان برنج در کل جهان هستند. البته ۶۰ درصد مصرف کنندگان برنج نیز در قاره­ ی آسیا هستند.

عده ای دیگر عقیده دارند که برنج وحشی ابتدا در منطقه­ هایی در استرالیا رشد کرده و سپس اهلی شده است. اما این ادعا چندان قوتی ندارد و به نظر می­رسد که نخستین  کاشت برنج  توسط انسان در همان شرق آسیا می­ باشد. انواع برنج­ های امروزی مانند برنج ایندیکا (هندی) و جاپونیکا (ژاپنی ) می­تواند شاهدی بر این ادعا باشد.

تاریخچه­ ی کاشت برنج در ایران

برنج در ایران جایگاه ویژه ­ای در بین غلات دارد و تقریبا قوت غالب اکثر ایرانیان است. اینکه اولین بار کی و در چه مکانی برنج به ایران وارد شده است مشخص نیست اما شواهد حکایت از آن دارد که از دوران هخامنشی به طور قطع برنج در ایران کشت شده است. آن زمان برنج بیشتر در ایالت های خراسان و مازندران پرورش داده می­شد اما در این دوره گیلان نقشی در تولید و کاشت برنج نداشته است.

در مورد شروع کاشت برنج در گیلان نقل قول های متعددی وجود دارد. مسعود پورهادی کتاب با عنوان فرهنگ خوراک مردم گیلان دارد و در این کتاب در مورد کاشت برنج در گیلان به تفصیل صحبت نموده است. وی در این کتاب زمان شروع کشت برنج در گیلان را در دوره­ ی ساسانی می­داند. طبق گفته­ ی این کتاب در زمان پادشاهی انوشیروان ساسانی برزویه­ی طبیب برنج را از هندوستان به گیلان آورده است. البته کشت و پیدایش برنج به طور فراگیر تا اواخر دوره ساسانی به طول انجامید زیرا تا پیش از آن مرم گیلان با شکار و پرورش دام گذران امور می­کردند.

همچنین طبق نوشته ­ای که از ابن اثیر به جا مانده نشان می­ دهد کاشت برنج در قرن چهارم هجری در گیلان وجود داشته است. ابن اثیر می­گوید که مرداویج در سال ۳۲۰ هجری قاصدی را به گیلان می­ فرستد تا برادرش وشمگیر را نزد وی ببرد. اما هنگامی که قاصد وشمگیر را می­یابد با جمعی دیگر در زمین ­های گل­ آلود مشغول برنج کاری بوده است. اگر این نوشته صحت داشته باشد پس می توان گفت در قرن چهارم هجری کاشت برنج در گیلان رواج داشته و پیدایش برنج در این منطقه به پیش از آن باز می­گردد.

در این که کاشت برنج در قرن هفتم در گیلان رواج داشته هیچ شکی نیست. زیرا فضل الله همدانی در کتاب آثار و احیاء چگونگی پیدایش برنج و نیز کشت آن در گیلان را به طور کامل توضیح داده است. و حتی عنوان نموده که برنجی که در گیلان تولید می­ شود نسبت به برنج مناطق دیگر کیفیت بالاتری دارد. این گفته نشان دهنده ­ی آن است که به قطع یقین در قرن هفتم برنج در گیلان و مازندران و مناطق دیگری کشت شده است.

کهن ترین سند کتبی در مورد تاریخچه ­ی کاشت برنج در شمال ایران

همان طور که گفتیم این که چه زمانی و چگونه کاشت برنج در شمال ایران رواج یافته است اطلاعات دقیقی در دست نیست و تمامی مطالب گفته شده بر اساس شواهد و روایاتی است که وجود دارد. اما قدیمی ترین سند کتبی که در مورد تاریخچه ­ی کاشت برنج در شمال ایران وجود دارد مربوط به قرن دوم هجری است. این سند یک نوشته به جا مانده از یک طبیب طبرستانی (مازندرانی) به نام علی ابن سهل ابن الطبری است.

از این طبیب کتابی به نام فردوس الحکمه به جا مانده است. در بخشی از این کتاب وی در مورد برنج صحبت کرده و خواص تغذیه­ای آن را برشمرده است و در مورد مزایای برنج صحبت کرده است. وی همچنین در مورد عمر برنج و رشد ان نیز مطالب را عنوان کرده است. به عنوان مثال در یک قسمت از کتاب می­گوید: ” در طبرستان برنجی دیدم که ۴۰ سال از عمر آن گذشته بود. “

از این شواهد و قرائن پیداست که تاریخچه­ ی کاشت برنج در ایران نیز قدمتی طولانی دارد و مردم ایران از دیرباز نسبت به کشت و مصرف برنج اهتمام داشته­اند.

شیوه­ ی پخت برنج به روش کنونی و استفاده از کلمه ­ی پلو برای برنج پخته شده از دوران صفویه وارد ایران شده است. در این زمان برنج به عنوان یک غذای اعیانی در دربار پادشاهان در کنار بسیاری از غذاهای مجلل آن زمان پخت می شده است.

نتیجه­ گیری

برنج را می­توان قدیمی ترین گیاه خوراکی و مهمترین منبع تغذیه مردم جهان بعد از گندم دانست. این گیاه با قدمتی ۱۴ هزار ساله مسیر طولانی را طی نموده تا به شکل کنونی اش برسد. همچنین تاریخچه ­ی برنج در ایران نیز حداقل عمری دو هزار ساله دارد و از دیرباز این غلات مورد توجه ایرانیان بوده است.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۲۹ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه