ارسال به دیگران پرینت

ماموریت حساس | ماموریت حساس سرلشگر

ماموریت حساس سرلشگر محمد باقری در باکو | علت دیدار با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان

سرلشکر محمد باقری طی یک ماموریت حساس به باکو می‌رود تا با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار کند در ادامه برای اطلاع از ماموریت حساس سرلشگر در ادامه این خبر با ما همراه باشید.

ماموریت حساس سرلشگر محمد باقری در باکو | علت دیدار با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان

ماموریت حساس سرلشگر محمد باقری در باکو

سرلشکر محمد باقری طی یک ماموریت حساس به باکو می‌رود تا با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان دیدار کند در ادامه برای اطلاع از ماموریت حساس سرلشگر در ادامه این خبر با ما همراه باشید.

 سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران امروز شنبه راهی باکو می‌شود تا با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان ملاقات کند. علت این سفر را رسما «توسعه مناسبات و همکاری‌های دفاعی و نظامی دوجانبه» عنوان کرده‌اند اما اگر به‌طور مداوم تحولات منطقه قفقاز جنوبی را دنبال کرده باشید بهتر می‌دانید عالی‌ترین مقام نظامی ایران برای کاهش التهاب موجود بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تلاش می‌کند. موضوعی که بعضی‌ها می‌گویند امکان دارد به‌زودی آتش جنگی در شمال غرب ایران را شعله‌ور کند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در دو روز گذشته بیشتر از همیشه به «جنگ» نزدیک شده‌اند. نیروهای نظامی دو طرف در این مدت چند مرتبه به‌شکل پراکنده با هم درگیر هم شده‌اند اما ارمنستان ادعا دارد تحرکات نظامی باکو در طول مرز دو کشور شدت پیدا کرده است و همین مسئله احتمال حمله نظامی گسترده به خاک ارمنستان را تقویت می‌کند.

تنش میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در ماه‌های گذشته شدت پیدا کرده است. هر دو طرف انگشت اتهام خود را به‌سمت دیگری می‌گیرند. نیکول پاشینیان، در آخرین جلسه هیات وزیران ارمنستان وضعیت را بد توصیف کرده و گفته نیروهای نظامی باکو در مرز دو کشور آرایش جنگی به‌خود گرفته‌اند و تمرکزشان روی منطقه قره‌باغ است.

باکو ادعای ارمنستان را رد می‌کند و آنها را «دروغ» می‌خواند. در عین‌حال وزارت‌خارجه جمهوری آذربایجان خواسته ارمنستان دست از ادعاهای مالکیت بر خاک کشورشان بردارد و ضمن پایان دادن بر تحرکات نظامی- سیاسی مانع روند صلح نشود.کاملا مشخص است ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آستانه جنگی دوباره قرار دارند. وزیر دفاع ارمنستان سفر برنامه‌ریزی شده خود به قبرس را به‌شکل غیرمنتظره‌ای لغو کرده است.

فعالان اغتشاشات و گرداننده صفحات مجازی دستگیر شدند | سازمان اطلاعات سپاه به شبکه سازماندهی شده ضربه زد

کاری که معمولا تنها در شرایط خاص دیپلماتیک رخ می‌دهد. اتحادیه اروپا از تقویت گشت‌های نظارتی خود برای رصد تحرکات نظامی باکو خبر داده و روس‌ها آمریکا را به شیطنت متهم می‌کنند. نیروهای نظامی ایالات متحده پنجشنبه در اقدامی عجیب و غیرمنتظره مانور نظامی مشترکی با ارمنستان برگزار کردند که هم خاطر روسیه را آزرده کرد هم به شایعه‌های مربوط به شعله‌ور شدن جنگ دامن زد.

سال ۲۰۲۰ وقتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دست از جنگ کشیدند، نیروهای ارتش روس به‌عنوان نیروی میانجی در قره‌باغ مستقر شدند. مسکو، ذاتا منطقه قفقاز را حیاط خلوت خود می‌داند اما ظاهر امر نشان می‌دهد اعتماد سیاستمداران ارمنستان به روسیه کاهش پیدا کرده و آنها سیاست روسیه را در مهار زیاده‌خواهی باکو ناکارآمد می‌دانند.

حتی نخست‌وزیر ارمنستان رسما اعلام کرد تکیه کردن به روسیه تحت عنوان ضامن منیت کشورش «اشتباه استراتژیک» بوده است. رزمایش مشترک ارمنستان و آمریکا نشان می‌دهد معادلات سیاسی و نظامی در منطقه ممکن است به سرعت برق و باد دستخوش تغییر و تحول شود. به‌خصوص اینکه جمهوری آذربایجان نیز روابط صمیمانه‌ای با ترکیه و رژیم اشغالگر قدس دارد.

اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ است. باکو در ماه‌های گذشته تلاش کرده با توسل به قوای نظامی، این منطقه را به‌خاک خود ضمیمه کند. رویای جاه‌طلبانه الهام علی‌اف، از نقطه‌نظر سیاسی و اقتصادی برخلاف منافع ملی ایران است. هاکان فیدان، وزیر امورخارجه ترکیه هفته قبل به ایران سفر کرد. می‌گویند ماجرای قفقاز و تحولات قره‌باغ یکی از محورهای گفت‌وگوهای او با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران بوده است.

ایران تا الان تحولات منطقه قره‌باغ را زیرنظر گرفته بود و تلاش می‌کرد در نقش میانجی ظاهر شود اما اوضاع تحولات نظامی در شمال غرب کشور، رو به‌ وخامت گذشته است. ارتش ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای خنثی کردن حملات پهپادی رقیب، سامانه موقعیت‌یاب جهانی در مرز را مختل کرد‌ه‌اند. همزمان داده‌های راداری نشان می‌‌دهد طی روزهای گذشته چند پرواز ترابری جمهوری آذربایجان به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌اند. حرکت کاروان‌‌های نظامی به سمت مرز نیز واضح است.

کارشناسان نظامی می‌گویند احتمال وقوع درگیری زیاد است. در چنین شرایط وخیمی سردار سرلشکر محمد باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران امروز شنبه روانه باکو می‌شود تا شاید در کنار «توسعه مناسبات و همکاری‌های دفاعی و نظامی دوجانبه»، موضع ایران را در قبال ماجراجویی‌های‌ احتمالی در منطقه قره‌باغ با صراحت به ژنرال ذاکر حسن‌اف وزیر دفاع جمهوری آذربایجان منتقل کند. بالاخره نظامی‌‌ها حرف هم را بهتر می‌فهمند.

 
منبع : هفت صبح
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه