ارسال به دیگران پرینت

با طرح گندم؛ خودمان برای کشور شغل ایجاد کنیم

سایت «گندم» یک پلت‌فرم تامین مالی جمعی‌ست که مثل یک بنگاه عمل می‌کند تا با جذب سرمایه‌های مردمی فقرزدایی، اشتغال‌زایی و مدرسه‌سازی کند.

با طرح گندم؛ خودمان برای کشور شغل ایجاد کنیم

۵۵آنلاین :

اگر شما هم از آن دسته آدمهایی هستید که از آرزوهایتان داشتن امکانی برای کمک به رفع مشکل اشتغال بخصوص در مناطق محروم کشور است باید به شما بگوییم که لازم نیست برای چنین کاری پول زیادی داشته باشید تا بتوانید با آن یک کارگاه تولیدی و یا صنایع دستی خانگی راه بیندازید و عده‌ای را سرکار بفرستید . کافیست سری به سایت گندم بزنید تا پروژه‌های مختلف این حوزه را ببینید و انتخاب کنید حتی خرده پول‌هایتان را خرج کدام کار در زمینه اشتغال‌زایی و فقر زدایی نمائید. سایت گندم با سرمایه‌گذاری موسسه دانش‌بنیان برکت و همکاری بنیاد برکت توسط یک تیم مستقل و جوان ایجاد شده و همچون یک بنگاه واسطه‌ای بین شما و موسسات مختلف است تا با جذب سرمایه‌های مردمی قدم‌های بزرگی را در زمینه ایجاداشتغال به‌ویژه برای نیازمندان بردارد. با طرح «پروژه اشتغال‌ زنان سرپرست خانوار روستای امین آباد شهرری» با این سایت آشنا شدیم. فهمیدیم این استارت‌آپ تازه وارد قرار است محلی برای سرمایه‌گذاری‌های مردمی با مبالغ مختلف باشد تا مردم بتوانند با دست‌های خودشان و کمک‌های کوچک و بزرگشان در راه اشتغال‌زایی و فقرزدایی قدم بردارند و شاهد بازگشایی کارگاه‌های مردمی و به ثمر رسیدن کمک‌هایشان باشند. با محمود کلانتری مدیر تیم جوان گندم گفتگو کردیم تا درباره این ایده بیشتر بدانیم.

هدف ویژه ما کارآفرینی و اشتغال‌زایی در مناطق محروم است

به گفته‌ گندمی‌ها گندم یک پلت فرم «کرادفاندینگ» است. حالا اینکه کلمه کرادفاندینگ به چه معناست؟ می‌توان به زبان ساده گفت که اگر تامین منابع مالی مورد نیاز برای انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی از طریق مشارکت مردم انجام شود. کرادفاندینگ اتفاق افتاده‌است. در دنیا کرادفاندینگ‌های زیادی وجود دارد که از جمله مشهورترین‌ها می‌توان به سایت «کیک استارتر» اشاره کرد که در آن متقاضیان سرمایه با هدف تولید اشتغال ایده‌ها و طرح‌هایشان را قرار می‌دهند و کاربران باتوجه به این آگهی‌ها تصمیم می‌گیرند که به کدام یک برای راه‌اندازی و توسعه ایده‌اش کمک کنند و حالا گندم می‌خواهد با بومی سازی این طرح و نظارت هرچه بیشتر به آگهی‌های قرار گرفته قدمی در راه اشتغال و فقرزدایی بردارد. آقای کلانتری دراین‌باره می‌گوید:«ما واسطه‌ای هستیم بین مردم و موسسات خیریه‌ای که کارشان اشتغال‌زایی و کارآفرینی به ویژه در مناطق محروم است. یکی از موسساتی که ما با آن ارتباط نزدیکی داریم بنیاد برکت است که خودش ماموریت فقرزدایی از مناطق محروم را دارد و حالا ما این کارها را به مردم از طریق گندم معرفی می‌کنیم و کمک‌ها را به صورت آنلاین می‌گیریم. مردم میتوانند تصاویر، توضیحات و فیلم پروژه‌ها را ببینند و از بین آنها برای حمایت انتخاب کنند. پس از انجام کار بصورت موفقیت‌آمیز حمایت‌کنندگان در جریان آن قرار می‌گیرند. اولین پروژه ما در اسفندماه انجام شد و هم‌اکنون پروژه اشتغال‌ زنان سرپرست خانوار روستای امین آباد شهرری را در دستور کار داریم»

طرح گندم بومی سازی شده یک طرح جهانی است

طرح «گندم» طرح سه دوست تحصیلکرده و فعال در فضای استارت‌آپ بود که باتوجه به دانسته‌ها و تحقیقاتشان تصمیم گرفتند این طرح را برای اجرایی شدن به موسسه دانش‌بنیان برکت ببرند تا با جذب سرمایه کارشان را آغاز کنند:« گروه ما پیش از این باهم کار کرده بود و از هم شناخت خوبی داشتیم. باتوجه به اینکه دیدیم این ایده در دنیا وجود دارد و سایت‌هایی از این دست فعالیت‌های بسیار خوبی دارند خواستیم این ایده را باتوجه به شرایط کشورمان بومی‌سازی کنیم. به طور مثال سایت «کیک‌استارتر» در حال حاضر موفق‌ترین پلت‌فرم کرادفاندینگ در دنیا است. ما این موفقیت‌ها را پیش از این دیده بودیم و حس کردیم که این پتانسیل در کشور ما خیلی بیشتر وجود دارد. چون مردم ما به بهانه‌های مختلف برای کمک به دیگران قدم برمی دارند و این موضوع جزء جدانشدنی فرهنگ ماست.. برای همین ما این طرح را به موسسه دانش بنیان برکت ارائه دادیم. آنها طرح ما را پذیرفتند و سرمایه محدودی در اختیار ما قرار دادند که ما از طریق آن یک استارت آپ راه انداختیم که اثبات کنیم این کار شدنی است. اگر بتوانیم این موضوع را اثبا کنیم؛ می‌توانیم سرمایه بزرگتری جذب کنیم که کار در سطح کل کشور توسعه پیدا کند.»

مردم برای مردم تلاش می‌کنند

به گفته آقای کلانتری این راه بهتر از کمک‌های مستقیم به نیازمندان و تامین مواد اولیه زندگی برای آنهاست. چون با این روند آنها دارای شغل می‌شوند و تمرکز گندمی‌ها نیز روی این موضوع است. از طرفی بر روی همه این آگهی‌ها هم نظارت ویژه‌ای وجود دارد:« در حال حاضر ما با موسسات معتبر و یا افرادی که خودمان شناخت خوبی داریم همکاری می‌کنیم. اما در آینده خود مردم می‌توانند آگهی‌هایشان را بدهند و ما در یک فرآیند نظارتی مواردی را که استانداردهای لازم را داشته باشند انتخاب میکنیم و در سایت قرار می‌دهیم یکی از جاهایی که این نظارت را برای ما انجام می‌دهد بنیاد برکت است. عده‌ای می‌گویند چرا از همان بنیاد برکت کمک نمی‌گیرید. اولا بنیاد برکت در پروژه‌های منتخب به میزان ۵۰ درصد مشارکت خواهد داشت و ثانیا منابع مردمی یک منبع بی‌پایان و بسیار تضمین شده‌تر از هر منبع دیگری‌ است. اینکه مردم برای مردم تلاش کنند لازم است چون تنها تکیه به منابع دولتی کفایت نمی‌کند. همچنین از این طریق مردم می‌توانند خودشان به روند کار نظارت کنند. بسیار پیش آمده که در یک برنامه تلویزیونی از مردم خواسته شده که از طریقUSSD به آزادی زندانیان جرائم مالی کمک کنید. شما در یک مدت کوتاه می‌بینید که حدود ۴ میلیارد تومان جمع می‌شود بدون آنکه پیچیدگی‌های اداری را داشته باشد و این در همه جای دنیا متداول است.»

طرح هایتان را به گندم پیشنهاد بدهید

آقای کلانتری می‌گوید مردم می‌توانند طرح‌های پیشنهادی‌شان را برای اشتغالزایی به گندم پیشنهاد دهند اما این پیشنهاد باید با واسطه و از طریق یک شرکت مجوز دار باشد:« مردم می‌توانند پیشنهادهایشان را بدهند ولی ما مستقیم کار نمیکنیم پس اگر کسی خواست با ما کار کند برای اطمینان باید پیشنهاد را از طریق یک موسسه به ما بفرستد. سایت کیک استارتر هیچ مسئولیتی در مقابل پول کاربران خود به عهده نمی‌گیرد. اما ما میخواهیم سخت‌گیرانه‌تر روی آگهی‌هایمان کار کنیم تا مشکلی به وجود نیاید. در حال حاضر هم طرح‌های زیادی به ما پیشنهاد می‌شود. به طور مثال در یکی از پروژه‌ها می‌خواهیم با مشارکت یک شرکت تخصصی در حوزه دامداری در منطقه «راور»‌ کرمان برای خانواده‌های روستایی ایجاد اشتغال «تولید تخم مرغ رسمی» نماییم. هزینه مورد نیاز برای هر خانواده ۵ تا ۱۵ میلیون تومان است که نیمی از آن از طریق حمایت‌های مردمی و نیم دیگر از طریق حمایت‌های بنیاد برکت تامین می‌گردد. این یک شغل پایدار برای اهالی آن منطقه است که ماهیانه می‌تواند درآمدی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان برایشان داشته باشد.»

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه