ارسال به دیگران پرینت

ترمز بریدن | ترمز بریدن ماشین | اقدامات حین ترمز بریدن ماشین

اگه ماشین ترمز برید چیکار کنیم؟

ترمز بریدن بنظر خیلی ترسناک می‌آید ولی در واقع با انجام اقدامات درست می توان موفق به متوقف کردن و مهار کردن ماشین شد. در ادامه به اقدامات لازم حین ترمز بریدن می‌پردازیم تا در صورت وقوع این مشکل به راحتی از پس آن بربیایید.

اگه ماشین ترمز برید چیکار کنیم؟

ترمز بریدن ماشین

ترمز بریدن ماشین بنظر خیلی ترسناک می‌آید ولی در واقع با انجام اقدامات درست می توان موفق به متوقف کردن و مهار کردن ماشین شد. در ادامه به اقدامات لازم حین ترمز بریدن ماشین می‌پردازیم تا در صورت وقوع این مشکل به راحتی از پس آن بربیایید.

انواع ترمز بریدن

ترمز بریدن دو حالت دارد:

  1. ترمز خالی: یک نوع ترمز بریدن است که راننده خودرو هرچه پدال ترمز را تا انتها می‌برد، ترمز عمل نمی‌کند.
  2. ترمز پُر: زمانی است که هرچه راننده پدال را فشار می‌دهد، پایین نمی‌رود و محکم سرجایش قفل شده است.

دلایل ترمز بریدن ماشین

عملکرد ترمز خودرو به‌صورت ناگهانی دچار ایراد نمی‌شود.ترمزها قبل از اینکه کارایی‌شان را کاملا از دست بدهند، نشانه‌هایی بروز می‌دهند.

ترمز بریدن ماشین

به‌طور کلی نقص در روغن ترمز، سیلندر اصلی و پیستون می‌تواند به عملکرد ترمز صدمه بزند و به ترمز بریدن خودرو در آینده منجر شود. از عوامل ترمز بریدن خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم شدن ضخامت لنت‌های ترمز که با صدایی شبیه به جیغ کشیدن و ساییده شدن همراه است.
  • داغ شدن غیرعادی ترمز‌ها که سبب ایجاد نقاط داغ در کاسه ترمز و عدم ایجاد اصطکاک لازم در کفشک‌های ترمز و لنت‌ها می‌شود.
  • نشت روغن ترمز و شل شدن واشرهای روغن که سبب کاهش روغن موردنیاز برای عملکرد صحیح ترمز می‌شود.
  • خراب شدن دیسک روتور که مستقیم بر روی توقف خودرو تأثیر می‌گذارد.
  • راندن خودرو در داخل آب یا گل که در صورت تکرار به لنت ترمز و دیسک‌های روتور آسیب وارد می‌کند.
  • کاهش فشار مایع هیدرولیک ترمز که به همان اندازه ترمز گرفتن را به تأخیر می‌اندازد. در این مواقع به‌آرامی به ترمز ضربه بزنید تا فشار مایع در کل سیستم ترمز پخش شود.
  • رانندگی نادرست و ترمز گرفتن‌های زیاد و غیرضروری که به مرور آسیب‌های کوچک و بزرگی به سیستم ترمز خودرو وارد می‌کند.

نشانه‌های ترمز بریدن

در طول رانندگی با خودرو هرکدام از موارد زیر را دیدید، هرچه سریع‌تر فکری به حال لنت ترمز و کل سیستم توقف خودرو بکنید.

روشن شدن چراغ خودرو

ترمز یک یا دو چراغ هشدار روی داشبورد راننده دارد. اگر ترمز دستی را بکشید این چراغ هشدار روشن می‌شود. روشن بودن چراغ زمانی که ترمز دستی درگیر نیست، یکی از علائم خرابی ترمز است. اگرچه روشن نشدن این چراغ نیز به معنای سلامت کامل ترمزها نیست!

صدای جیرجیر یا جیغ کشیدن در هنگام ترمز گرفتن

اگر از خودرو صدای جیغ‌مانندی شنیدید، احتمالا لنت ترمز ساییده می‌شود و زمان عوض کردن آن فرا رسیده است. لنت ترمز می‌تواند صداهای مختلفی داشته باشد. بد نیست انواع صدای لنت ترمز و نکات رفع آنها را بشناسید.

شنیدن صدای کوبیده شدن

صدای کوبیده شدن یا خورد شدن یکی از علائم ترمز بریدن است. متأسفانه شنیدن این صدا به معنای فرسودگی کامل لنت‌های خودرو است.

لرزش در زمان ترمز گرفتن

یکی از علائم خرابی ترمز و چرخش روتورها لرزش خودرو یا لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن است. روتور همان دیسک‌های نقره‌ای بزرگ در پشت فرمان یا لبه هستند. لرزش‌ها در زمان ترمز گرفتن می‌تواند مربوط به پیچ خوردن یا ناهموار بودن این روتورها باشد.

ترمز بریدن ماشین

نشت مایع از خودرو

از دیگر نشانه‌های خرابی ترمز، نشت مایعات خودرو است. اگر روغن ترمز شما نشت پیدا کرد، باید سیلندر اصلی را تعویض کنید. تمام قدرت ترمز از فشار هیدرولیکی میان سیلندر و اتصالات ترمز تأمین می‌شود. برای همین باید هرگونه نشتی روغن ترمز را در اولین فرصت بررسی کنید.

پدال ترمز نرم

پدال ترمز اسفنجی یا نرم از نشانه‌های یک سیستم ترمز معیوب است که عموما به‌دلیل نفوذ رطوبت به سیستم ترمز خودرو رخ می‌دهد.

بوی سوختگی در زمان ترمز گرفتن

شاید برایتان پیش آمده باشد در زمان ترمز گرفتن از زیر لاستیک‌ها یا از بخش ترمز بوی سوختگی احساس کنید. این به دلیل گرم شدن زیاد ترمز یا کلاچ است. به‌محض حس کردن بوی سوختگی از ادامه رانندگی خودداری و سیستم ترمز خودرو را بررسی کنید.

احساس کشیده شدن خودرو به یک سمت

اگر در زمان ترمز گرفتن، حس کردید خودرو بدون دخالت شما به سمت خاصی متمایل می‌شود، یک دلیل آن می‌تواند خرابی شلنگ ترمز یا کالیپر باشد. این نشانه، نشانه خوبی نیست و احتمال ترمز بریدن خودرو را بالا می‌برد.

اگر ماشین ترمز برید چکار کنیم؟

وحشت نکنید !

وحشت نکنید
یک ذهن باز و بی استرس می تواند بهترین کمک شما در پشت فرمان باشد، به خصوص زمانی که همه چیز خراب می شود. اگر ترمزهای شما از کار بیفتد و دچار بریدن ترمز شود  به نفع شماست که آرام بمانید و سعی کنید خودرو خود را از جاده خارج کنید.

ترمزها را دوباره امتحان کنید 

وسیله نقلیه شما احتمالاً دارای یک سیستم ترمز دوگانه است که ترمزهای جلو و عقب شما را به طور مستقل کنترل می کند. مگر اینکه پشت فرمان یک ماشین کلاسیک باشید، در نتیجه، هر دو نیمه سیستم باید از کار بیفتند تا ماشین شما به طور کامل تمام قدرت ترمز خود را از دست بدهد. با این حال، کاهش توانایی ترمز خودرو به نصف می تواند برای ایجاد احساس ناامنی کافی باشد، اما ممکن است هنوز مقداری قدرت توقف وجود داشته باشد. سعی کنید به پدال ترمز فشار قوی و مداومی وارد کنید تا ببینید آیا می توانید سرعت خودرو را کاهش دهید یا خیر.

ترمز اضطرای را بکار بگیرید  

ترمز اضطراری آپشنی معجزه ­آسا است که از کشته شدن تعداد زیادی از سرنشینان جلوگیری کرده‌­است. طبق آمارهای ثبت شده، ترمز اتوماتیک از کشته شدن 5000 نفر و زخمی شدن 50000 نفر جلوگیری کرده‌­است .  اگر سیستم ترمز اصلی شما کار نمی کند، یکی از گزینه ها این است که ترمز اضطراری را با دقت به کار ببرید. سیستم ترمز اضطراری از سیستم ترمز اصلی و هیدرولیک جدا است و ممکن است به توقف وسیله نقلیه شما در زمان ترمز بریدن ماشین  کمک کند .

ترمز بریدن ماشین

دنده را به دنده پایین تر تغییر دهید 

راه دیگری برای کاهش سرعت خودرو در شمان بریدن ترمز ماشین این است که پای خود را از پدال گاز دور نگه دارید و دنده را پایین بیاورید تا موتور بتواند به کاهش سرعت خودرو کمک کند.

اگر گیربکس دستی دارید، از طریق دنده ها پایین بیایید تا سرعت ماشین را کم کنید. اگر گیربکس اتوماتیک دارید، برداشتن پا از روی پدال گاز باعث می شود که خودروی شما با کاهش سرعت به دنده های پایین تر تغییر دهد.

با خیالی آسوده از جاده خارج شوید 

بعد از اینکه سرعت ماشین را کم کردید، بسیار مهم است که ماشین خود را از جاده خارج کنید تا احتمال ضربه خوردن به حداقل برسد. اگر در بزرگراه یا یک جاده بزرگتر هستید، ابتدا باید روی رساندن خودروی خود به لاین سمت راست تمرکز کنید. فراموش نکنید که از چراغ های راهنما استفاده کنید و به ترافیک اطراف توجه کنید. با احتیاط وارد لاین آهسته شوید و وقتی به آنجا رسیدید چراغ های خطر را روشن کنید. به یاد داشته باشید که از هر خطر احتمالی دور شوید و در صورت نیاز، از چراغ ها و بوق خودرو خود برای هشدار دادن به سایر رانندگان استفاده کنید.

از لاین سمت راست روی شانه حرکت کنید (یا در حالت ایده آل، جایی امن خارج از جاده، مانند پارکینگ)، سپس به سمت خنثی حرکت کنید.   اگر خودرو شروع به لیز خوردن کرد، آماده باشید که آن را رها کنید. اگر ترمز اضطراری کار نمی کند، باید چشمان خود را برای راه های دیگر توقف باز  نگه دارید.

تا زمانی که توقف نکرده اید ، ماشین را خاموش نکنید

در حالی که خاموش کردن خودرو به نظر می رسد که به کاهش سرعت آن کمک می کند، ممکن است ایده خوبی باشد که موتور را تا توقف کامل روشن نگه دارید. خاموش کردن جرقه معمولاً فرمان برقی شما را نیز خاموش می کند که چرخش خودرو را دشوارتر می کند. همچنین می تواند باعث قفل شدن فرمان در جای خود شود.

درخواست کمک

هنگامی که خودروی شما به سلامت از جاده خارج شد، ممکن است به کمک نیاز داشته باشید. با بالا بردن کاپوت و روشن نگه داشتن چراغ های خطر، مشخص کنید که به کمک نیاز دارید. اگر مثلث‌های بازتابنده دارید، می‌توانید آن‌ها را پشت خودروی خود قرار دهید تا بیشتر دیده شوید. مطمئن شوید که از ترافیک روبروی خود دوری کنید و در صورت امکان از ایستادن در کنار (یا پشت) ماشین خود اجتناب کنید. همچنین می توانید از تلفن همراه خود برای تماس با امداد جاده ای استفاده کنید.

ترمز را توسط یک مکانیک بررسی کنید

حتی اگر به نظر می‌رسد که ترمزها دوباره به حالت عادی کار می‌کنند، قبل از اینکه دوباره آن را رانندگی کنید، آنها را به یک متخصص مکانیک حرفه ای نشان دهید .  وسیله نقلیه خود را به یک فروشنده یا مکانیک بسپارید تا آنها بتوانند خودروی شما را بررسی کرده و تعمیرات لازم را انجام دهند. به خاطر داشته باشید که می توانید با برسی های منظم ترمزهای خودروی خود، از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

منبع : جلدنیوز
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • X ارسالی در

      داستان شمابدردخودت میخوره دوست عزیز سه ساعته داری درس میدی این برنامه دوسانیه وقت میبره که همه به فنابرن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه