ارسال به دیگران پرینت

تیغ انتقاد سازمان ملل از آزمایش موشکی ایران کندتر شد

یک روزنامه آمریکایی می گوید گزارش جدید سازمان ملل درباره آزمایش های موشکی ایران در مقایسه با گذشته لحن ملایمتری به خود گرفته است- موضوعی که می تواند در تضاد با مواضع آمریکا باشد.

تیغ انتقاد سازمان ملل از آزمایش موشکی ایران کندتر شد

۵۵آنلاین :

روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا می گوید «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی که برای شورای امنیت سازمان ملل تهیه کرده و هنوز برای عموم منتشر نشده است، لحن ملایمتری را در مقایسه با «بان کی مون» دبیر کل سابق این نهاد نسبت به آزمایش های موشکی ایران اتخاذ کرده است.

ملایم کردن آتش انتقاد سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه آمریکا به گونه ای آشکار موضع خصمانه ای را نسبت به این مسئله اتخاذ می کند تا آنجا که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه های فوریه و می میلادی به همین بهانه تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد.

اما در این گزارش که تاریخ آن به ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) باز می گردد و نیویورک تایمز می گوید یک نسخه از آن را روئیت کرده است، ظاهرا لحن نسبتا ملایم گوترش می تواند تلاش های واشنگتن برای اعمال فشار بیشتر بر ایران را تحت الشعاع قرار دهد.

گفتنی است آزمایش های موشکی ایران طبق توافق هسته ای ایران و ۱+۵، مشمول ممنوعیت نمی شود حال آنکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از ایران می خواهد بر روی موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند، کار نکند.

بان کی مون نیز در گزارش سال گذشته پیرامون تطابق فعالیت های ایران با قطعنامه ۲۲۳۱، مدعی شد که دغدغه عدم تطابق این قبیل آزمایش های موشکی با روح توافق هسته ای وجود دارد!

البته گوترش نیز در گزارش اخیر خود از ایران خواسته است تا از انجام آزمایش های موشکی اجتناب کند حال آنکه از ابراز نگرانی بیشتر خودداری کرد و مثل بان کی مون پیرامون دغدغه های موجود قیل و قال به پا نکرد.

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه