ارسال به دیگران پرینت

زیتون | چاق کنندگی زیتون | چاقی با زیتون

آیا زیتون چاق کننده است؟ | زیتون چاق کننده است یا لاغر کننده؟

زیتون یکی از مواد غذایی پر طرفدار و سالم است که معمولا همراه با غذا میل می‌شود. ولی چاق کنندگی زیتون ممکن است دغدغه بعضی از ما باشد و باعث شود از خوردن زیتون لذت نبریم. در ادامه به چاق کنندگی زیتون و روغن زیتون و کالری آنها و همچنین فواید بسیار زیادی که دارند می‌پردازیم تا با خیال راحت از زیتون خوردن لذت ببرید.

آیا زیتون چاق کننده است؟ | زیتون چاق کننده است یا لاغر کننده؟

 

چاق کنندگی زیتون

زیتون یکی از مواد غذایی پر طرفدار و سالم است که معمولا همراه با غذا میل می‌شود. ولی چاق کنندگی زیتون ممکن است دغدغه بعضی از ما باشد و باعث شود از خوردن زیتون لذت نبریم. در ادامه به چاق کنندگی زیتون و روغن زیتون و کالری آنها و همچنین فواید بسیار زیادی که دارند می‌پردازیم تا با خیال راحت از زیتون خوردن لذت ببرید.

آیا زیتون چاق کننده است؟

زیتون چاق کننده است، اما بسیار کمتر از سایر مواد غذایی و تنقلات. برخلاف سایر غذا ها، زیتون مقدار زیادی مواد مغذی از جمله ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب ضروری را برای بدن فراهم می کند.

کالری زیتون چقدر است؟

زیتون در هر 100 گرم حدود 190 کیلو کالری دارد. اگر زیتون ها سس خاصی داشته باشند، این کالری ها با توجه به میزان کالری سس افزایش می یابد. البته با توجه به اندازه هر زیتون، میزان کالری آن متفاوت است. یک زیتون پرچرب می تواند حتی 10 برابر بزرگتر از یک زیتون معمولی باشد و طبیعتا میزان کالری بالاتری نیز دارد. یکی دیگر از جنبه های اساسی چاشنی زیتون است. زیتون هایی که فقط با آب و نمک چاشنی دار شده باشند، کالری بیشتری به زیتون نمی دهند. زیتون های چاشنی دار شده مثل زیتون پرورده کالری زیادی دارند.

ه طور خلاصه، زیتون طبیعی حاوی کالری زیادی نیست. با این حال، اگر آن را با سایر پیش غذا ها . میان وعده ها مانند چیپس و اسنک مقایسه کنیم، زیتون بهترین پیش غذا و میان وعده است، زیرا سالم تر و خوشمزه تر است همچنین کالری بسیار کمتری دارد.

آیا زیتون باعث افزایش کلسترول می شود؟

زیتون به هیچ عنوان کلسترول را افزایش نمی دهد، برعکس آن را کاهش می دهد. زیتون به دو دلیل اساسی باعث کاهش کلسترول بد، به اصطلاح LDL می شود:

  • روغن زیتون فرابکر سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع و آنتی اکسیدان است که برای سلامتی و سیستم گردش خون بسیار مفید هستند.
  • به دلیل محتوای فیبر آن، که به کاهش کلسترول نیز کمک می کند. بنابراین مصرف زیتون به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

سالم ترین زیتون ها کدامند؟ طبیعی یا صنعتی؟

طبیعی ترین و سالم ترین زیتون ها زیتون هایی هستند که از لحظه چیدن تا رسیدن به سفره، فرآیند شیمیایی را طی نکرده باشند. فرآیند پخت، چاشنی و نگهداری صنعتی می تواند مواد شیمیایی زیادی را به زیتون اضافه کند که برای سلامتی مفید نیستند. زیتون های صنعتی برای اینکه ماندگاری داشته باشد، مقدار زیادی مواد نگهدارنده به آنها اضافه می شود. مواد نگهدارنده ای که می توانند در دراز مدت به بدن آسیب زیادی وارد کنند. علاوه بر مواد نگهدارنده، اغلب طعم دهنده هایی نیز به آنها اضافه می شود که بسیاری از آنها از نفت می آیند. تنها زیتون هایی طبیعی که هیچ محصول شیمیایی ندارند فقط در آب نمک قرار می گیرند.

آیا خوردن زیتون در شب مضر است؟

خوردن چند عدد زیتون قبل از خواب نه تنها بد نیست، بلکه بسیار مفید است. زیتون یک خوراکی عالی برای هر زمانی از روز است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. میوه ‌ها و سبزیجاتی که قبل از خواب مصرف می‌کنیم، مایعات آن در بدن ما باقی می‌ماند. یک شام پر از کربوهیدرات، به سرعت تبدیل به چربی تبدیل می شود. به جای آن، خوردن چند عدد زیتون طبیعی حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع و فیبر است، به هضم غذا کمک می کند.

آیا روغن زیتون چاق کننده است؟

روغن زیتون فرابکر علیرغم اینکه یک ماده غذایی سرشار از خواص مفید است، اما همچنان چرب است و به همین دلیل کالری دارد که می تواند چاق کننده باشد. به روزترین مطالعات به طور فزاینده ای برای مصرف 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر در روز توصیه می کنند. فواید سلامتی روغن زیتون یقینا از خطرات آن بیشتر است و می توان گفت که این روغن تنها چربی است که باعث چاقی نمی شود.

نتیجه مطالعات نشان می‌دهد که افزایش وزن را، با جایگزینی کربوهیدرات‌ها با غذاهای غنی از چربی و پروتئین، مانند آجیل، دانه ‌ها، آووکادو و روغن زیتون فرابکر، می توان کنترل کرد، زیرا تأثیری بر انسولین ندارند. بر اساس رژیم مدیترانه ای، 40 درصد کالری از چربی و اساساً از روغن زیتون فوق بکر تأمین می شود. طبق گزارش روزنامه آمریکایی یو اس نیوز، رژیم غذایی موسوم به Med به عنوان ساده ترین رژیم غذایی رتبه بندی شد، زیرا با محتوای چربی بالایی که دارد احساس گرسنگی را کاهش می دهد. در واقع، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب، پاسخ انسولین را تنظیم می کند و تغییرات در سطح انسولین را که علت احساس گرسنگی است، کاهش می دهد.

کالری روغن زیتون

روغن زیتون از چربی خالص تشکیل شده آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی زیادی را در خود جای داده است. هر گرم روغن زیتون حدود ۹ کالری دارد. در حالی که کربوهیدرات ها و پروتئین ها در یک گرم تنها چهار کالری دارند.

از طرف دیگر یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی ۱۲۰ کالری است. از همین مصرف ۲ تا ۳ قاشق روغن زیتون در یک وعده غذایی می‌تواند کالری غذای شما را تا حد زیادی افزایش دهند. معمولاً پزشکان توصیه می کنند که در طول روز بیشتر از ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف نشود. بهترین میزان مصرف روزانه روغن زیتون بین ۱ تا ۳ قاشق غذاخوری است.

روغن زیتون میزان کالری مصرفی شما را افزایش می دهد

چاق شدن و لاغر شدن ما معمولاً در وهله اول به میزان کالری که در روز مصرف می کنید بستگی دارد. هر چقدر میزان کالری مصرفی روزانه ما بیشتر باشد طبعاً راحت تر می ‌توانیم وزن خود را افزایش دهیم.

مهم ترین موضوعی که باید برای چاقی و افزایش وزن به آن توجه کنید این است که برای بالا بردن میزان کالری روزانه خود از مواد مغذی و چربی های مفید استفاده کنید. این کار به شما کمک می ‌کند تا در کنار افزایش وزن سلامت بدن خود را نیز حفظ کنید.

از طرف دیگر کاهش کالری مصرفی موجب می شود تا بدن برای تولید انرژی از ذخایر چربی استفاده کند. از همین رو این فرایند موجب کاهش وزن می شود. در این میان روغن زیتون کالری زیادی دارد. اما این روغن سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت بدن است.

چه قصد لاغری داشته باشید و چه قصد داشته باشید وزن خود را افزایش دهید روغن زیتون می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در مورد رابطه روغن زیتون و اشتها نیز باید بدانید که مصرف روغن زیتون از احساس گرسنگی کاذب جلوگیری می کند و به شما کمک می کند تا بهتر کالری های مصرفی خود را مدیریت کنید.

آیا روغن زیتون چاق کننده صورت است؟

یکی از مزیت‌های روغن زیتون برای چاقی تأثیر آن بر پر شدن صورت است. بسیاری از افراد مدعی هستند که ماساژ روغن زیتون به صورت مستقیم روی پوست صورت می تواند صورت را پرتر و جوان تر کند. گفته می شود که ماساژ روغن زیتون روی صورت تنها بعد از چند هفته منجر به چاقی صورت خواهد شد.

از طرف دیگر تهیه انواع ماسک روغن زیتون در خانه نیز می تواند به شما کمک کند تا پوستی سالم تر و شفاف تر داشته باشید. هرچند که هنوز مطالعات زیادی در مورد تأثیر روغن زیتون بر چاقی صورت انجام نشده اما احتمالاً انجام دادن این روش می‌تواند به نرمی و لطافت پوست شما کمک کند.

منبع : ورازندگی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه