ارسال به دیگران پرینت

جرم کتری | روش از بین بردن جرم کتری

با یدونه سیب زمینی جرم کتری رو نابود کن! | روش از بین بردم جرم کتری در خانه

برای اطلاع از روش از بین بردن جرم کتری با ما در ادامه همراه باشید.

با یدونه سیب زمینی جرم کتری رو نابود کن! | روش از بین بردم جرم کتری در خانه

روش از بین بردن جرم کتری

 

برای اطلاع از روش از بین بردن جرم کتری با ما در ادامه همراه باشید.

از بین بردن جرم کتری و سماور یکی از معضلاتی است که خانم‌های خانه دار با آن روبرو می‌شوند. به خصوص زمانی که دور تا دور کتری یا سماور، طوری جرم گرفته است که برای ریختن آب جوش در لیوان چایی باید با هزار ترفند دست به دامن شیر سماور و کتری شوید تا قطره‌ای آب از آن بیرون بیاید.

روش‌های از بین بردن جرم کتری و سماور

قبل از اینکه راه از بین بردن جرم کتری روحی ، مسی یا لعابی را برایتان بگوییم، نگاهی به رسوب‌ها بیندازیم و ببینیم در اثر چه اتفاقی شکل می‌گیرد. کتری‌ها به طور طبیعی اگر تمیز نشوند، پس از مدتی پوسته‌پوسته می‌شوند. این اتفاق به خاطر مواد معدنی موجود در آب است که در کف کتری ته‌نشین می‌شود. زمانی که آب در کتری می‌جوشد، این مواد معدنی در آب حرکت کرده و به تدریج باعث رسوب بستن کف، دیواره کتری و سماور می‌شود.

از بین بردن رسوب کتری با استفاده از گرم و سرد کردن

این روش برای از بین بردن رسوب  ضخیم کتری روحی چندان راه مناسبی نیست؛ البته در مورد از بین بردن جرم کتری لعابی  که لایه نازکی از رسوب روی آن قرار گرفته است، راه‌حل مناسبی می‌تواند باشد. در این روش ابتدا بایستی کتری یا سماور را روی شعله بگذارید، به طوری که بدنه آن داغ شود، سپس داخل آن آب سرد بریزید؛ به این ترتیب، رسوب‌های نازک از بدنه کنده می‌شود. حالا کافیست با یک برس یا اسکاچ، داخل آن را تمیز کنید تا مثل روز اولش شود.

از بین بردن رسوب کتری با سرکه

در این روش کافیست مقداری آب را با اندازه‌ای برابر سرکه ترکیب کنید و در کتری بریزید. سپس بگذارید تا برای یک ساعت بجوشد. حالا کتری را از روی اجاق بردارید و داخل آن را بشویید. البته به جای سابیدن با سیم می‌توانید از برس نرم استفاده کنید. حالا که رسوب‌ها از بین رفت، بار دیگر مقداری آب را در داخل کتری یا سماور بجوشانید و آن را دور بریزید. به این ترتیب، بو و رسوب باقی‌مانده همگی از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: مزیت های ماشین ظرفشویی

از بین بردن رسوب ضخیم کتری با نوشابه

بعد از میل کردن نوشابه، می‌توانید باقی‌مانده آن را برای از بین بردن رسوب کتری استفاده کنید. کافیست نوشابه را داخل کتری، چای‌ساز یا سماور ریخته و بگذارید تا برای یک ساعت بجوشد. سپس آن را خالی کرده و آبکشی کنید؛ می‌بینید که جرم آن‌ها به طور کامل از بین می‌رود.

از بین بردن رسوب کتری با جوهر لیمو

این ترفند برای از بین بردن جرم سماور گازی و کتری پیشنهاد می‌شود. در این روش، مقداری لیمو که سرشار از اسیدسیتریک است، داخل آب کتری یا سماور ریخته و اجازه دهید تا جوش بیاید. پس از ۳۰ دقیقه جوشاندن، اجازه دهید تا فرایند رسوب‌زدایی انجام شود. سپس آن را خاموش کرده و پس از خنک شدن، داخل کتری یا سماور را شستشو دهید. البته اگر رسوب‌ها به شدت زیاد است، می‌توانید برای از بین بردن رسوب کتری با جوهر لیمو، این کار را چندین بار تکرار کنید. این روش برای جرم گیری کتری لعابی اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بیشتر بخوانید: نحوه پاک کردن درون مایکروفر

از بین بردن رسوب کتری با جوش شیرین

روش دیگری که می‌توانید برای از بین بردن جرم کتری به کار ببرید، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین در از بین بردن رسوب کتری تا حدی مؤثر است؛ به خصوص اگر دور شیر سماور یا کتری‌تان رسوب بسته با استفاده از جوش شیرین و مایع ظرفشویی می‌توانید شاهد از بین رفتن رسوبات اضافی آن باشید.

برای رسوب‌زدایی با این روش کمی جوش شیرین را در کتری یا سماور بریزید و داخل آن را با آب پر کنید. کتری را روی شعله قرار دهید و اجازه دهید تا آب بجوشد. پس از چند دقیقه که کتری جوشید، شعله را خاموش کنید، آب آن را بیرون ریخته و با یک سیم ظرفشویی سراغ رسوب‌ها بروید. اگر مؤثر واقع شود، در این شرایط باید به راحتی بتوانید رسوبات را از کف و دیواره جدا کنید.

از بین بردن رسوب کتری با استفاده از پوست سیب زمینی

راه دیگری که می‌توانید امتحان کنید، پوست سیب‌زمینی است. از آن جایی که پوست سیب‌زمینی دارای نشاسته است، با قرار گرفتن در معرض حرارت، نشاسته موجود در پوست سیب‌زمینی، حالت لزجی به خود می‌گیرد که می‌تواند رسوب آهک در کناره کتری یا سماور را از بین ببرد. در نتیجه کافیست تا مقداری از پوست سیب‌زمینی را داخل کتری یا سماور بریزید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای با آب بجوشد، اگر رسوبات کتری از جنس رسوبات بدقلقی نباشد، شل شده و می‌افتد.

دیگه نیازی نیست رسوب کتری و سماور رو بسابی! | به راحتی با نوشابه و پوست هندوانه رسوب کتری رو از بین ببر | رسوب گیری کتری با نوشابه

بیشتر بخوانید: دستورالعمل پاکسازی ماهی تابه

چگونه از ایجاد رسوب و جرم جدید در کتری و سماور جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از رسوب و جرم جدید در کتری و سماور، می‌توانید روش‌های مختلفی را پیش بگیرید که شما را از شر رسوبات مجدد نجات دهد. در ادامه دو روش را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

روش اول  

در این روش برای جلوگیری از تشکیل رسوب آهک در سماور یا کتری بایستی به صورت منظم، کتری را شسته و خشک کنید. در صورتی که آب در کتری باقی بماند، رسوب کتری را شدیدتر می‌کند. در نتیجه اگر حوصله دارید، پس از هر بار استفاده از کتری، آن را شسته و به طور کامل خشک کنید تا از رسوب بستن آب در کف آن جلوگیری شود.

روش دوم  

روش دیگری که می‌توانید پیش بگیرید استفاده از نرم کننده آب است. بله درست شنیدید، نرم کننده آب! با کمک این محلول، مواد سختی که در آب شرب مورد استفاده ما وجود دارد، از بین رفته و آن را تبدیل به آب نرم می‌کند. در نتیجه میزان رسوب بستن در کتری یا سماورتان کمتر می‌شود، چراکه آهک آب کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه می‌توانید طعم دلپذیرتری از چای را با این آب نرم میل کنید، چون دیگر اثری از آهک یا مواد اضافه در آن نیست.

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۷۸ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • عابد ارسالی در

      سلام
      سیب زمینی و سرکه و نوشابه اصلا هیچ تاثیری در جرم زدایی ندارند شاید یه لایه ی نازکی که تازه بسته را بتونن نرم کنند . کلی سیب زمینی جوشاندم هیچ تاثیری نداشت...

    • حمید ارسالی در

      اگه زن باشی و یکم حوصله کنی اب سرد تو کتری بریز ۳ دقیقه بزار کلرش بره بعد بزار روی گاز و بلافاصله وقتی به نقطه جوش رسید کتری را بردار و باز ۳ دقیقه بزار از جوش بیفته و بعد چایی ببند اینجوری چایت خوشرنگ و کتریت بدون لعاب میمونه

    • Ahoora ارسالی در

      سلام
      توجه کنین که کتری واسه اینکه سنگینی آب رو به صورت رسوب به خودش بگیرد. تا آب سبک به دست آوریم. بنابراین راه کار دوم که نرم کردن آب نام گذاری کرده اید کار اشتباهی است

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه