ارسال به دیگران پرینت

ادعای آمریکا | ادعای جدید آمریکا علیه ایران

آمریکا ادعاهای جدیدی علیه ایران دارد + جزییاجدید

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در غرب آسیا مدعی شده است که نیروهایش توانسته‌اند روز چهارشنبه ۵ ژوئیه مانع اقدام ایران برای توقیف دو نفتکش در آب‌های بین‌المللی دریای عمان شوند.

آمریکا ادعاهای جدیدی علیه ایران دارد + جزییاجدید

حالی که هیچ کدام از کشورهای منطقه و سایر منابع خبری اشاره‌ای به تنش در دریای عمان طی روز چهارشنبه نکرده‌اند، آمریکا مدعی تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش شده است.

فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا در غرب آسیا مدعی شده است که نیروهایش توانسته‌اند روز چهارشنبه ۵ ژوئیه مانع اقدام ایران برای توقیف دو نفتکش در آب‌های بین‌المللی دریای عمان شوند.

دنبال دعوا نباشید | فقط از باغ مراقبت کنید! | جدایی ایالات متحده از خاورمیانه چه تبعاتی دارد؟

این فرماندهی در بیانیه‌ای ادعا کرد که نفتکش‌ها با پرچم جزایر مارشال و باهاما حرکت می‌کردند و پس از مداخله یک کشتی نیروی دریایی آمریکا، نیروهای ایرانی از توقیف این نفتکش‌ها عقب نشینی کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «کشتی ایرانی با ورود ناوشکن موشکی هدایت شونده یو اس اس مک‌فول آمریکا به ایستگاه، از صحنه خارج شد.»

فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا در منطقه همچنین ادعای شلیک ایران به این نفتکش‌ها و اصابت گلوله به بدنه نفتکش‌ها را مطرح کرده است.

این در حالی است که رویترزبه نقل از شرکت نفتی آمریکایی شورون (CVX.N) تأیید کرده است که خدمه نفتکش‌ها سالم هستند و کشتی به طور عادی مشغول به کار است.

همزمان با طرح ادعای فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا، همچنین سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز مدعی شده است که ایالات متحده به همراه متحدان جهانی و شرکای خود در منطقه به اقدامات ایران پاسخ خواهد داد تا آزادی کشتیرانی از طریق تنگه هرمز و دیگر آبراه‌های حیاتی تضمین شود.

با این حال، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا، مستقر در بحرین، توضیحات بیشتری از آنچه روی داده، ارائه نکرده و به طرح کلیات بسنده کرده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که ابهامات زیادی در آن دیده می‌شود. نخست آنکه اصل خبر متعلق به بیانیه فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه است و هنوز هیچکدام از شرکت‌های نفتی و یا پایگاه‌های داده در حوزه ردیابی نفتکش‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ گزارشی را درباره تنش در دریای عمان و درگیری بر سر نفتکش‌ها را منتشر نکرده‌اند. از سوی دیگر، نیروی دریایی کشورهای منطقه نیز وقوع تنش بر سر نفتکش‌های ادعایی مقامات آمریکایی را تائید نکرده و در این ارتباط هیچ خبر و یا گزارشی منتشر نشده است.

براین اساس ادعای صرف فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا درباره تلاش ایران برای توقیف نفتکش‌ها در روز چهارشنبه زیر سوال و ابهام قرار می‌گیرد. مضاف بر آنکه در ایران نیز هیچکدام از مقامات رسمی سیاسی و نظامی وقوع چنین موضوعی را تائید نکرده‌اند. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه درباره تلاش ایران برای توقیف نفتکش‌ها در دریای عمان طی روز چهارشنبه بیش از هر چیز ناشی از یک نوع فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران باشد که طی سال‌های گذشته بارها و بارها تکرار شده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه