ارسال به دیگران پرینت

نقش دودبند شیشه‌ای در طراحی ساختمان‌های امروزی

دودبند شیشه‌ای درب‌های شیشه‌ای ضدحریق در ساختمان ها هستند که به عنوان یک اقدام حفاظتی فعال در برابر آتش نصب می شوند. امروزه در ساختمان‌های بلند باید دودبندهای شیشه‌ای نصب گردند، در غیر این صورت ساختمان مجوزهای لازم را دریافت نخواهد کرد، چرا که با استفاده از دودبندهای شیشه‌ای ایمنی و امنیت ساختمان شما تضمین می‌شود.

نقش دودبند شیشه‌ای در طراحی ساختمان‌های امروزی

دودبند شیشه‌ای درب‌های شیشه‌ای ضدحریق در ساختمان ها هستند که به عنوان یک اقدام حفاظتی فعال در برابر آتش نصب می شوند. امروزه در ساختمان‌های بلند باید دودبندهای شیشه‌ای نصب گردند، در غیر این صورت ساختمان مجوزهای لازم را دریافت نخواهد کرد، چرا که با استفاده از دودبندهای شیشه‌ای ایمنی و امنیت ساختمان شما تضمین می‌شود. 

بشر همواره به دنبال این بوده است که محیطی امن را برای خود فراهم کند. به همین منظور ابزارها و تجهیزاتی را تولید کرده تا قدری امنیت محیط خود را افزایش دهد. از این رو امروزه شاهد انواعی از تجهیزات هستیم که ساخته شده‌اند تا آسایش افراد برقرار شود. دودبند‌های شیشه‌ای نیز از این دست محصولات محسوب می‌شوند. دودبندهای شیشه‌ای دارای مزیت‌ها و کاربرد‌هایی هستند که باعث شده افراد زیادی آن‌ها را به کار گیرند.

استفاده از دودبند شیشه ای برای حفاظت در برابر آتش

 

کاربرد دودبند شیشه‌ای و علت استفاده از آن چیست؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد دودبند شیشه‌ای جلوگیری از نفوذ دود به درون ساختمان و طبقات می‌باشد. شرایطی را تصور کنید که در یک طبقه از یک ساختمان چند طبقه آتش سوزی رخ داده است. در چنین شرایطی دود ناشی از آتش سوزی به سرعت در کل ساختمان پخش می‌شود. همان طور که می‌دانید استشمام این دود بسیار مضر است و اگر به مقدار زیادی استشمام شود خطراتی را در پی خواهد داشت. حال متخصصان برای رفع این معضل محصولی را تولید کردند که با به کارگیری آن این مشکل حل شد. با نصب دودبندهای شیشه‌ای در هر طبقه‌ای از ساختمان دود ناشی از آتش سوزی به طبقه دیگری نفوذ نخواهد کرد.

کاربرد دودبند شیشه ای

 

انواع دودبند شیشه‌ای بر اساس متریال و نحوه ساخت

انواع دودبندهای شیشه‌ای را می‌توان به نوع شیشه ساختمانی و یراق آلات آن‌ها نسبت داد. به طور معمول نوع شیشه‌ای که برای ساخت دودبند‌‌‌ شیشه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد از نوع شیشه سکوریت می‌باشد. شیشه‌‌های سکوریت نیز در انواع مختلف برنزی، مات، دودی و شفاف موجود هستند. از طرفی یراق آلات مورد استفاده برای ساخت آن‌ها از جنس فلز ضد زنگ می‌باشد که آن‌ها را نیز می‌توانید در دو طرح سیلور و طلایی تهیه کنید. برای ساخت دودبندهای شیشه‌ای به تجهیزات و مهارت خاصی نیاز است که تمامی مراحل ساخت آن باید زیر نظر افراد متخصص باشد.

 

مزایای استفاده از دودبند شیشه‌ای در ساختمان‌های بلند

علاوه بر این که دودبندهای شیشه‌ای از انتشار دود در واحد مربوطه جلوگیری می‌کنند، دارای مزایای دیگری نیز هستند. به عبارتی آن‌ها از انتشار صوت و حرارت نیز پیشگیری می‌کنند. با نصب آن‌ها در هر طبقه حریم خصوصی ایجاد می‌شود که امنیت ساکنین آن طبقه را افزایش می‌دهد. این مورد را نیز در نظر بگیرید که آن‌ها مانع ورود گرد و غبار می‌شوند و پیرو آن پیرامون محل زندگی شما تمیز بوده و عاری از هر گونه گرد و غبار خواهد بود. نسبت به اشعه UV نیز مقاوم هستند به همین منظور از ورود آن به محیط داخلی جلوگیری می‌کنند.

مزایای دودبند شیشه ای

 

معایب استفاده از دودبندهای شیشه‌ای

در خصوص معایب دودبندهای شیشه‌ای باید گفت که قیمت آن‌ها بالا می‌باشد. البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که کاربرد و مزایای دودبندهای شیشه‌ای به قدری مهم می‌باشد که می‌توان از تنها عیب آن چشم‌ پوشی کرد. به هر حال این محصولات امنیت افراد حاضر را تضمین می‌کنند از این رو قیمت آن در قبال کارکردی که دارد قابل قبول است.

 

انواع طرح‌های دودبند شیشه‌ای

همان گونه که قبلاً نیز گفتیم شیشه‌‌های به کار رفته در دودبندهای شیشه‌ای سکوریت می‌باشد. از این رو می‌توان آن‌ها را در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها تهیه نمود. طرح‌ها و رنگ‌هایی که برای این محصولات وجود دارند را می‌توان به صورت آماده خریداری کرد. البته در برخی از موارد می‌توانید آن‌ها را به سلیقه خود نیز سفارش دهید. عموما خریداران آن‌ها را به صورت یک رنگ ساده خریداری می‌کنند. در خصوص انتخاب رنگ نیز اکثرا دودی و برنزی را ترجیح می‌دهند.

 

جنس مواد دودبند شیشه‌ای و نحوه تولید آن

به طور معمول برای ساخت دودبند‌‌‌ شیشه‌ای از شیشه‌های سکوریت استفاده می‌کنند. این نوع از شیشه‌ها در برابر ضربه و حرارت بسیار مقاوم هستند. از شیشه‌‌های سکوریت در بسیاری از موارد امنیتی بهره می‌برند، از این رو در ساخت دودبندهای شیشه‌ای نیز به وفور از آن‌ها استفاده می‌شود. پروسه تولید دودبندهای شیشه‌ای پیچیده بود و نیازمند تجهیزاتی است که با استفاده از آن‌ها این محصولات را تولید و روانه بازار می‌کنند‌.

 

نحوه انتخاب شیشه دودبند با کیفیت عالی

هنگامی که یک محصول بازخورد خوبی را از بازار می‌گیرد به گونه‌ای که در درصد بالایی به فروش می‌رسد، پس از مدتی نمونه‌های تقلبی آن محصول به بازار وارد می‌شوند. طبیعتا کیفیت نمونه‌های تقلبی در مقایسه با نمونه‌های اصل بسیار پایین می‌باشد. از این رو خریدار قصد دارد که به هنگام خرید محصولی باکیفیت و یا همان محصول اصل را خریداری نماید. متأسفانه در مواردی عموم افراد در زمان خرید نمی‌توانند نمونه‌های اصل را از نمونه‌های تقلبی تشخیص دهند که در پی آن ممکن است محصول بی‌کیفیت را خریداری نمایند. جهت انتخاب محصول اصل و باکیفیت توصیه می‌شود که به فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید. در این حالت دیگر نگران نحوه انتخاب خود نباشید، چرا که محل فروش مربوطه کیفیت محصول را تضمین خواهد کرد.

 

نحوه نصب دودبند شیشه‌ای در راه پله و راهرو

ساختمان‌های بیشتر از سه طبقه باید به دودبندهای شیشه‌ای مجهز شوند در غیر این صورت پایان کار ساختمان توسط دو ارگان نظام مهندسی و شهرداری صادر نمی‌شود. شیشه‌‌های دودبند شیشه‌ای راه پله و راهرو از شیشه‌‌های سکوریت ۱۰ میل ساخته شده‌اند. جهت نصب آن‌ها از یراق آلاتی بهره می‌برند که به وسیله آن‌ها دودبندهای شیشه‌ای را به سقف و کف زمین متصل می‌کنند. تمامی اتصالات و نصب دودبند شیشه‌ای باید توسط تیم متخصص صورت گیرد تا در آینده افراد را با مشکلاتی مواجه نکند.

 

نحوه تعمیر و نگهداری دودبند شیشه‌ای

هر وسیله‌ای پس از نصب به نگهداری نیاز دارد. اگر از آن‌ها به طور اصولی نگهداری نشود قطعا مشکلاتی را در پی خواهد داشت. به هر حال یراق آلات و اتصالات دودبندهای شیشه‌ای مانند: دستگیره، لولا، فریم، رگلاژ و... با گذشت زمان دچار مشکل می‌شوند. به همین منظور در صورت وجود مشکل برای تعمیر آن‌ها باید اقداماتی را انجام دهید. تعمیر موارد ذکر شده باید توسط افراد کاربلد و حرفه‌ای صورت گیرد.

 

برچسب ها : درب شیشه ای,شیشه ساختمانی,شیشه سکوریت,معماری و ساختمان

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه