ارسال به دیگران پرینت

شپشکهای برنج | رفع شپشکهای برنج

از شپشکها برنج به راحتی راحت بشید | ترفند برای رفع شپشکهای برنج که نمیدانستید

اگر برنج های شما هم حشره یا شپشک میزند به راحتی با این روش شپشکهای برنج را از بین ببرید

از شپشکها برنج  به راحتی راحت بشید | ترفند برای رفع شپشکهای برنج که نمیدانستید

اگر برنج های شما هم حشره یا شپشک میزند به راحتی با این روش شپشکهای برنج را از بین ببرید

حشره برنج یا شپشک برنج، با نام علمی

سیتوفیلوس اوریزائه، آفت‌های ریزی می‌باشند که به برخی محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم، غلات و ... حمله می‌کنند و از این محصولات به عنوان غذای خود استفاده می‌کنند. این حشرات از نظر پزشکی خطرناک نیستند و موجب عفونت نمی‌شوند، ولی به مواد غذایی آسیب می‌رسانند.

ترفندهای سریع و قطعی برای خلاص شدن از دست مورچه‌های خانه

یافتن این آفت‌ها در برنج مشکلاتی برای پاک کردن برنج و درست کردن برنج به وجود می‌آورد. اگر مقدار زیادی برنج خریداری نموده اید و به آن شپشک زده، نگران نباشید، با خواندن این مطلب می‌توانید روش‌هایی برای رفع شپشک برنج، پیشگیری از زدن این حشرات به برنج بیاموزید.

شپشک برنج چیست و چه شکلی دارد؟

شپشک برنج آفت ریزی است که اندازه آن‌ها ۲ تا ۳ میلی متر و رنگ آن‌ها قهوه‌ای مایل به سرخ تا سیاه است. لارو شپشک به رنگ سفید شیری است و پا ندارد. شپشک برنج می‌تواند پرواز کند و در تاریکی جذب نور می‌شود

این شپشک‌ها به غلات و برنج حمله کرده و سوراخ‌های ریزی را در آن‌ها به وجود می‌آورند. شپشک بالغ با سرعت از جایی به جای دیگر پرواز می‌کند و حدود ۳۰ روز زنده می‌ماند. این حشره می‌تواند روزی ۴ تخم در مغز غلات می‌گذارد که لارو‌ها پس از ۳ روز از تخم‌ها خارج می‌شوند..

یک شپشک در طول عمرش می‌تواند ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخم بگذارد. لارو ابتدا به شفیره و پس از ۵ تا ۱۶ روز به شپشک بالغ تبدیل می‌شوند. این شپشک‌ها موجب ایجاد عفونت یا انتقال بیماری نمی‌شوند و نیش نمی‌زند

استفاده از تله‌های چسبناک

تله‌های چسبناک متنوعی در بازار وجود دارد. شپشک‌ها به علت اینکه جذب نور می‌شوند با ریختن برنج در سینی به اطراف پراکنده خواهند شد بنابراین در اطراف ظرف تله‌های چسبناک قرار دهید تا زمان فرار شپشک‌ها، آن‌ها به تله بچسبند و نتوانند خود را از تله رها کنند، چون این آفت ها، زیاد قوی نیستند که خودشان را از نوار جدا کنند بنابراین با چسبیدن به نوار‌ها می‌میرند.

استفاده از آب جوش

برای از بین بردن شپشک برنج در خانه می‌توانید آب جوش روی برنج بریزید، زیرا آب جوش شپشک و تخم‌های آن‌ها را می‌کشد. پس از مردن شپشک‌ها، آن‌ها در سطح آب شناور می‌شوند و خیلی راحت می‌توانید ب آن‌ها را جدا کنید. با حرارت دادن برنج هم می‌توانید شپشک‌ها و تخم‌های شان را بکشید.

قرار دادن برنج در فریزر

برای از بین بردن شپشک برنج و تخم‌های آن، برنج چهار روز در فریزر بگذارید و پس از چند روز آن را در بیاورید و بسته بندی کنید.

استفاده از برگ بو یا چریش

یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن شپشک برنج، قرار دادن برگ بو و برگ چریش در برنج است که حشرات را از برنج دور می‌کند.

استفاده از میخک

برای دور کردن شپشک‌ها از برنج، کمی میخک درون ظرف برنج بگذارید تا حشرات از بین بروند و از ورود آن‌ها به ظرف جلوگیری شود. گذاشتن کمی میخک در قفسه‌های نگه داری غذا یا آشپزخانه اجازه ورود شپشک را نمی‌دهد.

استفاده از جعبه کبریت

 

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۲۹ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • حکیم ارسالی در

      یکی از بهترین راههای خلاص شدن از شر شپشک برنج الک کردن آن است.
      با یک الک که درشتی مناسبی دارد برنج را الک کنید. شپشک ها از الک رد میشن و حتی تخم هاشون هم از برنج جدا میشه. اگر بعد از یک ماه مجدد شپشک دیدید مجدد این کار رو تکرار کنید. به همین راحتی.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه