خبر فوری
ارسال به دیگران پرینت

هند | اقتصاد هند | هند در جهان امروز

«عصر هند» فرا رسیده است

«مایکل دبابراتا پاترا»[1]، معاون رئیس کل بانک مرکزی هند (RBI) در همایش دانش آموختگان مؤسسه تحقیقات توسعه ایندیرا گاندی (IGIDR) که دهم ماه می سال ۲۰۲۳ در بمبئی ایراد شد، سنگ بنای ساختن یک ملت بزرگ را پرورش سرمایه انسانی عنوان کرده است.

«عصر هند» فرا رسیده است

«مایکل دبابراتا پاترا»[1]، معاون رئیس کل بانک مرکزی هند (RBI) در همایش دانش آموختگان مؤسسه تحقیقات توسعه ایندیرا گاندی (IGIDR) که دهم ماه می سال ۲۰۲۳ در  بمبئی ایراد شد، سنگ بنای ساختن یک ملت بزرگ را پرورش سرمایه انسانی عنوان کرده است. او در این همایش گفت: مؤسسه تحقیقات توسعه ایندیرا گاندی (IGIDR)  شماری از باهوش‌ترین محققان کشور را پرورش داده است. دانش آموختگان گیرنده و همچنین بخشنده هستند. به قول آلبرت انیشتین، «هر انسانی وظیفه دارد حداقل چیزی را که از آن بیرون می‌آورد، به دنیا بازگرداند». من شما را به‌عنوان پرتوهای نور می‌بینم که زمین را روشن می‌کنید و در عین حال تابش نور خورشید را هم بازتاب می‌دهید. دستاوردهای متنوع علمی شما دارایی ماست.

با استفاده از توصیف الهام‌بخش کلید موفقیت در زندگی، در امور ملت‌ها فراز و فرودی دیده می شود. هند بر فراز تاریخ خود قرار دارد و این کشور برای تأمین اهداف آرمانی که برای آینده شهروندانش و بهبود نقش خود در امور جهانی ترسیم کرده و نیز به حداکثر رساندن ظرفیت های خود، با چالش های متعددی رو به رو است. من در چنین فضایی، «طلوع عصر هند» را برای شما تجسم خواهم کرد.

جمعیت شناسی

بر اساس گزارش سازمان ملل، هند امسال به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان  شناخته شد که نشان دهنده شکوفایی رشد جمعیتی است که از سال 2018 آغاز شده بود. زمانی در اندیشه‌های «توماس مالتوس»[2] عامل جمعیتی به عنوان محرکی برای رشد و توسعه تلقی می شد. اکنون در دنیایی که بسیاری از کشورها با پیری و حتی کاهش جمعیت مواجه هستند، جمعیت بزرگ ما به عنوان یک دارایی و فرصت بزرگ به شمار می آید. در نقطه مقابل این کشورها، جمعیت ما جوان و میانگین سنی آن ها 28 سال است. از هر  شش نفر واقع در سن کار جهان (15 تا 64 سال) ، یک نفر هندی است. این ویژگی که ظرفیت افزایش پس انداز و سرمایه گذاری را به دنبال دارد، به طور قابل توجهی امکان ظهور هند را به عنوان یک کشور قدرتمند در جهان  افزایش می دهد.

در واقع، این پیشرفت مهم که از آن به عنوان «تغییر مرکز ثقل جهان» نام برده می شود،‌ می‌تواند نویدبخش یک تغییر زیرساختی در نقش هند در عرصه نظم جهانی باشد. علاوه بر این، انتظار می‌رود جمعیت هند در چهار دهه آینده همچنان به رشد خود ادامه دهد و شمار آن در سال 2063 به حدود 1.7 میلیارد نفر برسد. بنابراین، تا سال 2050 بیش از یک ششم افزایش جمعیت  واقع در سن کار جهان، توسط هندوستان تأمین خواهد شد.

در حال حاضر، هند پنجمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر نرخ ارز در بازار و سومین اقتصاد بزرگ از نظر برابری قدرت خرید است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) محاسبه کرده است که از نظر برابری قدرت خرید، هند تا سال 2048 دومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود.

ما باید برای انجام این مسئولیت آماده شویم. هند در حال ارتقای زیرساخت‌های فیزیکی خود همچون جاده‌ها و فرودگاه‌ها است که قابل مشاهده‌ترین ابعاد توسعه هستند تا امکاناتش در حد استانداردهای جهانی ارتقا ‌یابد. ما در آستانه یک انقلاب پرداخت دیجیتال هستیم. با این حال، سخت‌ترین چالش‌های ما همچنان باقی است: تنها نیمی از جمعیت در سن کار موجود، بخشی از نیروی کار هستند. علاوه بر این، مشارکت زنان در نیروی کار هند، کمترین میزان در سطح جهان است. این میزان حتی از کشورهای کم درآمد هم پایین تر است. همچنین، بهره‌وری نیروی کار هند (تولید ناخالص داخلی به ازای هر ساعت کار) حتی از همتایان خود در گروه‌های با درآمد متوسط پایین کشورهایی که ما در آن طبقه‌بندی می‌شویم، کمتر است. در نتیجه، طبق گزارش سازمان ملل، 16 درصد از جمعیت کشور در فقر زندگی می کنند. ما باید همه این ها را با ایجاد مشاغل متناسب با افزایش جمعیت واقع در سن کار، ارتقای مهارت های نیروی کار و ایجاد یک محیط سازمانی برای آن تغییر دهیم که انعطاف پذیری کار را با تغییر فناوری ها و الگوهای تقاضا  ترکیب می سازد. مهم این است که ما باید با اطمینان از شأن کار و قداست محل کار، امکان مشارکت بیشتر زنان در نیروی کار را فراهم کنیم. جمعیت ما فرصت هیجان انگیزی را ارائه می دهد که تنها در صورتی محقق می شود که در ارائه فرصت های اقتصادی موفق باشیم.

دیاسپورا [3]

قرار گرفتن در جایگاه نخست جمعیتی جهان، بازتاب گسترده ای در میان جوامع هندی سراسر جهان داشته است. از عصر برنز و 3000 سال قبل از میلاد، هند همواره یک اقتصاد باز بوده و مهاجرت بین المللی، نیروی اصلی تعیین کننده روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی این کشور با سایر نقاط جهان بوده است.

سازمان ملل در انتشار سال 2022 در پایگاه داده مهاجران خود تخمین می زند که 18میلیون، دیاسپورای هندی بزرگ ترین جمعیت مهاجران در سطح جهان است که 6.4 درصد از کل مهاجران بین المللی (281 میلیون) را تشکیل می دهد. این مهاجران در سراسر جهان توزیع شده ولی در حال حاضر ، مقاصد اصلی آنان امارات متحده عربی و ایالات متحده است.

در طول سال‌ها، برداشت‌های ما در مورد دیاسپورا نیز از «فرار مغزها» به سمت «به‌دست آوردن مغزها» تغییر کرده است. هندی‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات، کارآفرینی، سیاست بین‌الملل، پزشکی، هنر و فرهنگ مشارکت دارند و برخی از آن ها برنده جایزه نوبل هم شده اند.

تخمین زده می شود در میان 1078 نفر بنیانگذار 500 شرکت یونیکورن[4] در ایالات متحده ، بیش از 90 نفر آنان هندی الاصل باشند. بر اساس یک مطالعه اخیر، این متخصصان در زمینه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) با ارائه ایده‌ها و فناوری‌های پیشرفته که باعث ایجاد شغل و افزایش استانداردهای زندگی می‌شوند، نقش مهمی در اقتصاد ایالات متحده ایفاء می کنند.

اقتصاد هند از این دیاسپورای پویا و پرتلاش بهره برده است. هند در حال حاضر با 108 میلیارد دلار عایدی در سال 2022 بالاترین جریان حواله در جهان را دریافت می کند که 24.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این میزان 3 درصد از تولید ناخالص داخلی هند را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، هندی‌های مقیم خارج از کشور دارای سپرده‌هایی در بانک‌های هندی هستند که برآورد شده در پایان فوریه، حجم آن2023 بالغ بر 136 میلیارد دلار شود.

در آینده، دگرگونی بازار کار ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی و انتقال انرژی، تمایز بین نیروی کار در داخل و خارج از کشور را از بین خواهد برد. در گزارش «آینده مشاغل» مجمع جهانی اقتصاد که در سال 2023 منتشر شد، به ریزش جهانی در بازارهای کار، ایجاد 69 میلیون شغل و کاهش 83 میلیون شغل، رهبری زنجیره های تأمین و صنایع حمل و نقل، نقش رسانه ها، سرگرمی و ورزش اشاره شده است. انحراف در بازارهای کار هند توسط بخش هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی (AI&ML) تحت رهبری فناوری و به دنبال آن تحلیلگران داده و دانشمندان ایجاد خواهد شد.

تنوع بخشی

اقتصاد هند دستخوش تحولی آرام اما اساسی است که همه بخش‌های آن را در بر می‌گیرد. شاید چشمگیرترین تحول در صادرات خدمات هند رخ دهد که از سال 2020 سالانه بیش از 25 درصد افزایش یافته است و حمایت ارزشمندی از دوام بخش خارجی ارائه می دهد. در حالی که نرم‌افزار و خدمات تجاری محرک‌های اصلی این عملکرد قوی هستند، پیشرفت‌ها در فناوری اطلاعات، قابلیت مبادله‌پذیری بیشتر خدمات را به دنبال آورده است. اکنون فعالیت یک و احد خدماتی در زنجیره تأمین جهانی می‌تواند تکه تکه شده و به طور جداگانه در مکان‌های جغرافیایی مختلف انجام شود. بر این اساس، حوزه های قضایی زنجیره تأمین خود را غیرمتمرکز و متنوع کرده اند تا تداوم کسب و کار را تضمین کنند. این عوامل منجر به ایجاد کانال جدیدی از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات شده است. شرکت های بزرگ چند ملیتی (MNCs) در حال راه اندازی «مراکز توانمندی جهانی» (GCCs)[5] هستند که دفاتر آن ها در خارج از کشور فعال هستند و طیف گسترده ای از خدمات را در سراسر بخش IT ارائه می دهند.

هند حدود 40 درصد مراکز توانمندی جهانی (GCC) را در خود جای داده است و تخمین زده می شود که این مراکز 25 درصد کل صادرات خدمات فناوری اطلاعات را به خود اختصاص دهند. مراکز توانمندی جهانی همچنین باعث ایجاد تنوع می شود و در کشور هند، شرکت های متعددی درحوزه های متنوعی همچون الکترونیک، خرده فروشی، خودروسازی، بانکداری و خدمات مالی و مهمان نوازی راه اندازی کرده اند. خدمات مراکز توانمندی جهانی شامل عملیات حسابداری، خدمات حقوقی، مشاوره تجاری، عملیات، توسعه ظرفیت و تحقیق می باشد. مراکز توانمندی جهانی  به پروژه های با ارزش و با اهمیتی مانند تجزیه و تحلیل داده ها، هوش مصنوعی/ یادگیری ماشینی، طراحی تراشه، طراحی سیستم، روباتیک و سایر راه حل های فناوری عصر جدید که در بازار فناوری جهانی تقاضای بالایی دارند، پاسخ می دهند. هند همچنین در حال تبدیل شدن به قطبی برای مراکز مهندسی تحقیق و توسعه (ER&D) است . انجمن ملی شرکت های نرم افزار و خدمات (NASSCOM) تخمین می زند که هند تا سال 2026  حدود ۵۰0 مراکز توانمندی جهانی جدید تاسیس  خواهد کرد.

انقلاب دیجیتال

هند در موج پنجم انقلاب اطلاعات و ارتباطات که در حال انجام است، نقش محوری ایفا می کند. ما با سهمی نزدیک به 50 درصد، به عنوان بزرگترین بازیگر در تراکنش های پرداخت بلادرنگ در سطح جهان ظاهر شده ایم.India Stack  یک پلتفرم نرم افزاری یکپارچه ایجاد می کند تا جمعیت ما را وارد عصر دیجیتال کند. India Stack بزرگترین رابط برنامه نویسی برنامه باز (API) در جهان است. استدلال می‌شود که India Stack می‌تواند به سرعت حرکت به سمت سیستم‌های پرداخت دیجیتال در سراسر جهان را دنبال کند و پایان پول نقد را ترسیم کند. دیجیتالی شدن، انقلابی در فضای پرداخت های فرامرزی ایجاد خواهد کرد.

هند در حال حاضر از طریق شبکه PayNow با کشور سنگاپور مرتبط شده است. اقدامی که انتظار می‌رود با استفاده از برنامه‌های تلفن همراه، نقل و انتقالات بین‌مرزی مقرون‌به‌صرفه (P2P) را انجام دهد و جریان تجارت، سفر و حواله بین دو کشور را عمیق‌تر کند.

با نگاهی به آینده، آینده دیجیتالی شدن روشن است و مجموع پرداخت‌های دیجیتال تا سال 2026 سه برابر خواهد ‌شد و به 10 تریلیون دلار خواهد رسید که در آن 2 تراکنش از هر 3 تراکنش از طریق شیوه های غیرنقدی انجام می‌گیرد.

دیپلماسی

ریاست هند در گروه 20 G20  نقطه عطفی در تاریخ ما است زیرا ما به دنبال نقشی محوری در زمینه یافتن راه حل های عملی جهانی برای افرایش رفاه جمعی و ترویج آینده ای پایدار و فراگیر برای همه هستیم. G20 بزرگترین اقتصادهای جهان را در یک پلتفرم و به منظور اقدام جمعی، هماهنگی و ایجاد اجماع در چشم انداز One Earth , One Family ,One Future گرد هم می آورد.

هند یک چندجانبه‌گرایی اصلاح‌شده را در اولویت قرار می‌دهد که سیستم بین‌المللی چندقطبی پاسخگوتر، فراگیر، عادلانه‌تر، منصفانه‌تر و نماینده‌ای برای قرن بیست و یکم ایجاد کند. اولویت های ما شامل پرداختن به پیامدهای کلان اقتصادی ناامنی غذایی و انرژی است. تغییرات آب و هوایی؛ تقویت بانک های توسعه چندجانبه؛ پایداری بدهی؛ تقویت انعطاف پذیری مالی از طریق جریان سرمایه پایدار؛ تأمین مالی رشد فراگیر، عادلانه و پایدار؛ استفاده از زیرساخت های عمومی دیجیتال؛ تأمین مالی آب و هوا؛ و فرصت ها و خطرات ناشی از تغییرات تکنولوژیکی هم در کانون توجه قرار دارند.

کربن زدایی

تغییرات آب و هوایی در سطح جهان اکنون در مقیاس و سرعت نگران کننده ای خود را نشان می دهد. رویدادهای آب و هوایی شدید آسیب فزاینده ای به زندگی انسان ها و محیط زیست، در سطح جهانی و به طور ویژه در هند وارد می کنند. در حال حاضر ، نگرانی های تشدید شده ما این است که تغییرات آب و هوایی به شدت تحت تأثیر فعالیت های انسانی قرار دارد. در واقع، از اواسط قرن بیستم ، افزایش استفاده از سوخت های فسیلی تأثیر قابل توجهی بر آب و هوای زمین برجای گذاشته است.

هند و سایر اقتصادهای در حال توسعه به دلیل توانایی های محدود خود در زمینه علم و فناوری آب و هوا و بودجه ناکافی برای سازگاری و کاهش، در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار آسیب پذیر هستند. هزینه های نسبی انتقال به مسیر سبزتر برای آن ها بیشتر از اقتصادهای پیشرفته است. انجام این انتقال حتی می‌تواند آن ها را چندین مکان از نردبان توسعه پایین بیاورد. در میان کشورهای در حال توسعه، هند به عنوان یک صدای پیشرو در اقدامات جهانی آب و هوا ظاهر شده است که به ملاحظات برابری آب و هوا و عدالت توجه دارد.

هند ابتکارات سیاسی متعددی در این راستا انجام داده است. در سال 2015، ما تعهدات تعیین شده ملی (NDCs) خود را به کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا (UNFCCC) ارائه کردیم. هند در اجلاس COP26 که سال 2021برگزار شد، چارچوب خود را  برای انتقال آن به انرژی پاک برای دوره 2021 تا 2030 ارائه کرد. تأمین 50 درصد انرژی مورد نیاز کشور از منابع تجدیدپذیر و کاهش تولید و انتشار کربن به میزان 45 درصد تا سال  2030 مهم ترین هدف هند دستیابی به هدف صفر خالص تا سال 2070 عنوان شده است.

به قول «ویکتور هوگو» که یکی از بزرگترین نویسندگان فرانسوی تمام دوران به شمار می‌رود، «هیچ چیز دیگری در جهان… حتی همه ارتش‌ها… به اندازه ایده‌ای که زمانش فرا رسیده است، قدرتمند نیست. » زمان هند فرا رسیده است و ما باید از آن استفاده کنیم. آزمایش‌ها و چالش‌های بزرگی در راه است، اما اگر از مزیت‌های نسبی خود استفاده کنیم، می‌توانیم بر چالش‌‌ها غلبه کنیم.

نتیجه گیری

همان طور که برای قدم گذاشتن در دنیای به سرعت در حال تغییر آینده آماده می‌شوید، پیوند ناگسستنی خود با دانشگاه را هم گرامی بدارید. در پیشگاه هیئت علمی IGIDR ادای احترام می کنم که شما را با تعهد، فداکاری و صداقت پرورش دادند. معلمان ما فقط دانش را منتقل نمی کنند بلکه آنان به طور مادام العمر، میل به یادگیری را در ما بیدار نگه می دارند. من تمام اعضای هیأت علمی، حال و گذشته را به خاطر شکل دادن به زندگی آینده هند و نهادی که آن ها را به عنوان شهروندان شایسته ملت ما و جهان تربیت کرده است، ستایش می کنم.

از رویاهای بزرگ نترسید. شکست نقطه مقابل موفقیت نیست بلکه فرصتی برای یادگیری و رشد است. از رویاهای خود دست نکشید. موفقیت چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. موفقیت نتیجه تلاش مداوم، کار سخت و فداکاری است. بنابراین، به   برتری جویی و نیل به موفقیت در هر کاری که انجام می دهید ، عادت کنید.

فیلسوف و مورخ معروف «ویل دورانت» می‌گوید:” تعالی یک عمل نیست، بلکه یک عادت است. کارهایی که شما بیشتر از همه انجام می دهید، کارهایی هستند که به بهترین وجه انجام خواهید داد.” آینده در دستان شماست. شما اکنون این قدرت را دارید که سرنوشت خود را شکل دهید و زندگی پرمعنا و رضایت بخشی را خلق کنید و در عین حال ، تأثیر مثبتی بر جهان بگذارید. بنابراین، با نگاه به آینده و خستگی ناپذیر  به سمت رسیدن به کمال تلاش کنید.

 

منبع : روند اقتصادی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه