ارسال به دیگران پرینت

پیروز | مرگ پیروز

نقش دامپزشک آفریقای جنوبی در مرگ پیروز چه بود؟

برای اطلاع از نقش دامپزشک آفریقای جنوبی در مرگ پیروز در ادامه این خبر باما همراه باشید.

نقش دامپزشک آفریقای جنوبی در مرگ پیروز چه بود؟

نقش دامپزشک آفریقای جنوبی در مرگ پیروز چه بود؟

برای اطلاع از نقش دامپزشک آفریقای جنوبی در مرگ پیروز در ادامه این خبر باما همراه باشید.

حسن اکبری گفت: به نظر می‌رسد یکی از عواملی که در ماجرای پیروز برای ما حاشیه درست کرد، اطلاع‌رسانی زیاد و مداوم درباره وضعیت این حیوان بود.

حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت بیش از دو ماه از مرگ پیروز توله یوز ایرانی که در شرایط اسارت در پارک پردیسان تهران نگهداری می‌شد، هنوز نتایج آزمایش پاتولوژی این حیوان اعلام نشده و آیا مشخص شده است که علاوه بر ضعف‌های جسمانی اولیه پیروز، شرایط نامناسب نگهداری از او در پارک پردیسان و خطاهای احتمالی که در حوزه دامپزشکی و تیمارگری در رسیدگی به این حیوان در دوره حضور در تهران رخ داد نیز در مرگ این حیوان نقش داشته است یا خیر، توضیح داد: نتیجه گزارش پاتولوژی «پیروز» هنوز به دست ما نرسیده است که بخواهیم آن را به صورت عمومی اعلام کنیم.

اکبری با تاکید بر این که سازمان محیط‌زیست تلاش کرد که از همان ابتدا هیچ مساله‌ای را درباره «پیروز» کتمان نکند، گفت: به نظر می‌رسد یکی از عواملی که در ماجرای پیروز برای ما حاشیه درست کرد، اطلاع‌رسانی زیاد و مداوم درباره وضعیت این حیوان بود، البته این مساله توجه مردم را بیش از پیش به گونه یوزپلنگ جلب کرد، اما حاشیه‌هایی را به همراه داشت که چندان ضروری نبود.

اگر نام حیوانات از نام کشور الهام گرفته نشود، این همه دردسر پیش نمی‌آید | مبلغ دریافتی تیمارگر پیروز کافی بوده است نه اندک!

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: دانش دامپزشکی مانند پزشکی تا حدودی نسبی است و نمی‌توان گفت که یک دامپزشک متخصص در فرآیندهای درمانی هیچ اشتباهی نمی‌کند. به نظر می‌رسد در فرآیندهای درمانی مختلفی که در طول دوره زندگی پیروز طی شد نیز احتمالا خطاهایی وجود داشته است.

وی در ادامه تاکید کرد: در فرآیند نگهداری از پیروز، آنچه را از دست سازمان محیط‌زست برمی‌آمد، انجام دادیم و تیمارگرانی هم که در پردیسان به این حیوان کمک کردند، از هیچ تلاشی دریغ نکردند. اساسا برای پیروز هم زمان زیادی صرف شد و هم در تامین هزینه‌ها و انجام اقدامات درمانی که این حیوان به آن نیاز داشت، چیزی کم گذاشته نشد.

اکبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: براساس تجارب محیط‌بانی ما و نه تجربه‌هایی که دامپزشکان محترم دارند، معمولا وقتی گونه‌های وحشی با داروهای مختلف تحت درمان قرار می‌گیرند، سیستم جسمانی آنها به هم می‌ریزد و بسیاری از این حیوانات سرنوشت خوبی پیدا نمی‌کنند. «پیروز» هم نمونه‌ای از چنین گونه‌های وحشی است که نیازمند مصرف زیاد دارو شد و در نهایت تلف شد، البته شاید اگر پیروز این داروها را مصرف نمی‌کرد، زودتر تلف می‌شد، اما این احتمال هم وجود دارد که مصرف زیاد دارو باعث بروز عوارض جسمانی مختلفی در این حیوان شده باشد.

وی افزود: در حالی که «پیروز» در طول دوره زندگی خود داروهای زیادی را مصرف کرد، اما تا امروز تقریبا هیچ دارویی به جز واکسن‌های ضروری به «آذر» و «توران» داده نشده است، چون این دو توله از ابتدا وضعیت مناسب‌تری داشتند و در فرآیند نگهداری اولیه از آنها نیز وقتی مشکلاتی برایشان پیش می‌آمد، تلاش می‌شد بدون مصرف دارو و با روش‌های معمول تیمارگری این مشکلات را حل کنیم. اکنون هم که وضعیت این دو توله را با پیروز مقایسه می‌کنیم، خوشبختانه هم سرحال‌تر هستند، هم رشد بهتر، تغذیه مناسب‌تر و استخوان‌بندی محکم‌تری دارند، اما پیروز از همان ابتدا دچار ضعف‌های جسمانی زیادی بود و هیچ وقت به شرایط عادی نرسید.

اکبری با اشاره به مشکلات جسمانی «پیروز» در هفته‌های نخست پس از تولد او گفت: زمانی که پیروز به تهران آورده شد، از همان ابتدا به دلیل نارسایی‌هایی که در سیستم دفع و گوارش به آن دچار شده بود، به شدت در فرآیند تغذیه مشکلات داشت و وقتی با شیر خشک تغذیه می‌شد، عموما نمی‌توانست به صورت طبیعی دفع کند و برای دفع ناچار بود از دارو استفاده کند.

منبع : اقتصاد آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه