ارسال به دیگران پرینت

روستای باغو؛ درباره سکونت‌گاه بومیان کیش چه می دانید؟

جزیره کیش با داشتن جاذبه‌های دیدنی معروف خود و همچنین تفریحات آبی از مقاصد مهم گردشگری ایران است که در فصل مخصوص خود مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. این جزیره معمولا در تصور عموم شهری مدرن و با تجهیزات کاملش شناخته شده است. اما روستای باغو یکی از مناطق بومی این کیش است که می‌تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی آن برای شناخت بافت بومی جزیره باشد. در ادامه با معرفی روستای باغو همراهتان هستیم.

روستای باغو؛ درباره سکونت‌گاه بومیان کیش چه می دانید؟

جزیره کیش با داشتن جاذبه‌های دیدنی معروف خود و همچنین تفریحات آبی از مقاصد مهم گردشگری ایران است که در فصل مخصوص خود مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. این جزیره معمولا در تصور عموم شهری مدرن و با تجهیزات کاملش شناخته شده است. اما روستای باغو یکی از مناطق بومی این کیش است که می‌تواند یکی از بهترین جاهای دیدنی آن برای شناخت بافت بومی جزیره باشد. در ادامه با معرفی روستای باغو همراهتان هستیم.

روستای باغو کجاست؟

روستای باغو، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در جزیره کیش است که امکان دارد اکثر افراد با آن آشنایی نداشته باشند. این روستا در منطقه جنوب غربی کیش واقع شده که از جاذبه‌های دیدنی جزیره به این روستا کشتی یونانی است. برای بازدید از این جاذبه، با خرید بلیط هواپیما می‌توانید از هر شهری که قرار دارید به جزیره کیش برسید و از آنجا با وسایل نقلیه‌ای که وجود دارد برای رفتن به این روستا اقدام کنید.

1-2

برعکس تصور عموم، روستا باغو مانند شهر کیش از  امکانات و تجهیزات مدرن برخوردار نیست و بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده است. در این روستا می‌توانید شاهد درختان زیبای لور باشید که طبیعت را به طور شگفت‌انگیزی زیبا کرده‌اند. توریست‌ها و مسافران زیادی از شهرهای داخلی مانند مشهد با بلیط هواپیما مشهد کیش برای بازدید از مناطق دیدنی کیش، به این جزیره سفر می‌کنند، به همین دلیل در اطراف روستای باغو کافی‌شاپ و رستوران و اقامتگاه تاسیس کردند تا گردشگران تجربه بهتری از سفر به کیش داشته باشند.

علت نامگذاری باغو

از علت نامگذاری این روستا با نام باغو اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما با این حال برای برخی افراد جای سوال است که نام این روستا از کجا بدست آمده؟ در زمانی که پرتقالی‌ها جزیره کیش را بدست آوردند، پیرزنی به نام ننه باغو در این روستا زندگی می‌کرده که به مادربزرگ روستا شناخته می‌شده و نامگذاری روستای باغو کیش، ریشه در آن دارد. بعضی بر این باورند که این موضوع یک افسانه است که از قدیم نقل شده، اما هنوز هم هستند شهروندان و بومیان کیش که تاریخ این روستا را با ننه باغو می‌شناسند و داستانش را نقل می‌کنند. با رزرو هتل در جزیره کیش می‌توانید از این جاذبه دیدنی تاریخی بازدید کنید و با تاریخ و فرهنگ مردم آن آشنا شوید.

شغل اهالی روستای باغو کیش

تعداد خانوارهایی که در روستای باغو زندگی می‌کنند بسیار اندک است. شغل اهالی این روستا همگی دامداری است. کشاورزی نیز علاوه بر دامداری از مشاغلی است که اهالی روستا به آن می‌پردازند و دلیل آن‌ هم خاک حاصل‌خیز و خوب آن است. یکی از منابع درآمد مهم این اهالی پرورش دام و طیور برای تامین گوشت بخش شهرنشین جزیره کیش است. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما ارزان به کیش سفرکنید. در سفر به کیش و در ابتدای بازدید از روستای باغو با چادرهای سیاه برپا شده متعلق به اهالی روبه رو می‌شوید. با بازدید از این چادرها می توانید با بخشی از فرهنگ بومی مردم کیش آشنا شوید.

1-3

آب و هوای روستای باغو

در کل، جزیره کیش و توابع آن مانند روستای باغو از آب و هوای گرم و خشکی برخوردار است و جزو مناطق بیابانی به شمار می‌روند. شهرهای جنوبی مانند کیش تابستان‌های طولانی دارد و زمستان آن مدت زیادی طول نمی‌کشد و آب و هوای معتدلی دارد. در این منطقه بارندگی به صورت رگبار و سیلابی است و خبری از یخبندان نخواهد بود. در تابستان آب و هوای این منطقه دارای درصد رطوبت بسیار بالاست. برای سفر به این جزیره و بازدید از منطقه بومی نشین کیش، از دی ماه تا اواسط فروردین ماه بهترین زمان ممکن است. این زمان فصل گردشگرپذیر و شلوغ  هتل های کیش است. در این ماه‌ها جزیره کیش مقصد بسیاری از مسافران داخلی و خارجی به دلیل آب و هوای مناسب است.

جاهای دیدنی روستای باغو کجاست؟

معمولا افرادی که به جزیره قشم سفر می‌کنند، مهمترین هدف آن‌ها تفریحات آبی و گشت و گذار در مراکز تجاری آن است. اما کیش علاوه بر جاهای دیدنی معروف خود و مراکز خرید مدرن، طبیعت بکر و بی‌نظیری دارد که در دل آن‌ها می‌توانید جاذبه‌های گردشگری زیادی را پیدا کنید. اما معرفی روستای باغو به عنوان یک منطقه تاریخی از بافت بومی کیش با جاهای دیدنی‌اش خالی از لطف نیست.

مسجد محمد روستای باغو

یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی و قدیمی روستای باغو کیش وجود مسجدی به نام مسجد محمد(ص)  یا مسجد النبی(ص) است که قدمت آن به سال ۹۸۱ هجری قمری بازمی‌گردد و از آثار تاریخی مهم و معروف این منطقه به شمار می‌رود. این مسجد با وجود قدیمی بودنش باز هم از معماری زیبا و منحصربه‌فردی برخوردار است که باعث می‌شود گردشگران برای عکاسی از آن مشتاق شوند. این مسجد کوچک دیوارهای کوتاه و مینیاتوری دارد که از محیط خارجی آن داخل مسجد دیده می‌شود. اگر با بلیط هواپیما تهران کیش به این جزیره سفر کردید، بازدید از این بنای تاریخی را از دست ندهید. تک مناره‌ی این مسجد نیز زیبایی آن را دوچندان کرده است.

1-4

پارک دلیران

وجود درختان کهنسال لور از ویژگی‌های بارزی است که باعث جذب گردشگران به پارک دلیران می‌شود. این نوع درخت جزو گونه های کمیاب گیاهی در سراسر جهان است و جزو خانواده درخدان انجیر به شمار می‌رود و برگ‌های آن از شکل هندسی جالبی برخوردار است. در بسیاری از مناطق جنوبی این درخت را می‌توانید پیدا کنید که روستای باغو نیز از این دسته مستثنی نیست. این درخت میوه قرمز رنگی نیز دارد که از فندق درشت‌تر است. پارک دلیران یکی از پارک‌هایی است که برای زیباسازی جزیره احداث شده و حدود ۶۰ هکتار مساحت دارد. آبشخورهایی که در این روستا وجود دارد، باعث شده تا حیواناتی مانند آهو در این منطقه حضور داشته باشند. به طور کلی طبیعت روستای باغو از دلایلی است که باعث جذب گردشگران به این منطقه بومی ‌نشین کیش می‌شود.

فاصله روستای باغو تا بندر آفتاب و کیش

فاصله دریایی بندر آفتاب تا جزیره کیش تنها حدود ۱۸ کیلومتر است و با استفاده از شناورهای مسافربر در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و با استفاده از شناورهای مخصوص حمل خودرو و مسافر حدود یک ساعت فاصله دارد. این روستا به دلیل قرارگیری در بخش جنوب غربی جزیره کیش از مسافت کمی برخوردار است. فاصله روستای باغو تا کیش نیز حدود ده کیلومتر است که می‌توانید با ماشین شخصی این مسیر را در عرض ۶ دقیقه طی کنید.

مناطق دیدنی نزدیک به روستای باغو

اگر پس از بازدید از روستای باغو علاقه‌مند بودید که از جاهای دیدنی کیش نیز استفاده کنید، می‌توانید به جاذبه‌های گردشگری زیر سر بزنید. یکی از مناطق دیدنی کیش نزدیک به باغو کشتی یونانی است که مشهورترین منطقه‌ی دینی کیش به شمار می‌رود. قلعه جنی کیش نیز از جمله مناطقی است که می‌توانید برای بازدید از آن اقدام کنید. این قلعه داستان‌ها و افسانه‌های زیادی دارد و علت نامگذاری آن نیز به قلعه جنی به همین افسانه‌ها باز می‌گردد. بازار پدیده کیش نیز بهترین مرکز تجاری برای خرید انواع اجناس و کالاهای مورد علاقه ماست. سینما، بولینگ و گلف از امکانات تفریحی این مرکز تجاری است.

در انتها

در این مطلب با معرفی روستای باغو کیش از توابع استان هرمزگان همراه شما عزیزان بودیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر از آدرس روستای باغو کیش و رزرو بلیط هواپیما می‌توانید به وبسایت یوتراوز مراجعه کنید.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه