ارسال به دیگران پرینت

کاخ دولما باغچه

کاخ دولما باغچه در استانبول از جذاب ترین کاخ های ترکیه

کاخ دولما باغچه یکی از زیباترین کاخ هایی است که می‌توانید در استانبول از آن دیدن کنید. این قصر همچون نگینی در بین کاخ‌های ترکیه می‌درخشد. چند تن از پادشاهان قدرتمند و شکوهمند عثمانی و اولین رئیس جمهور ترکیه یعنی آتاتورک، همگی زمانی در این کاخ سکونت داشته‌اند. اگر می‌خواهید به ترکیه سفر کنید، بازدید از این کاخ خالی از لطف نخواهد بود.

کاخ دولما باغچه در استانبول از جذاب ترین کاخ های ترکیه

کاخ دولما باغچه در استانبول از جذاب ترین کاخ های ترکیه

کاخ دولما باغچه یکی از زیباترین کاخ هایی است که می‌توانید در استانبول از آن دیدن کنید. این قصر همچون نگینی در بین کاخ‌های ترکیه می‌درخشد. چند تن از پادشاهان قدرتمند و شکوهمند عثمانی و اولین رئیس جمهور ترکیه یعنی آتاتورک، همگی زمانی در این کاخ سکونت داشته‌اند. اگر می‌خواهید به ترکیه سفر کنید، بازدید از این کاخ خالی از لطف نخواهد بود.

 

نمایی از محوطه بیرونی کاخ دولما باغچه

 

معماری بنای کاخ دولما باغچه

بزرگترین کاخ ترکیه، کاخ دولما باغچه در استانبول است. این کاخ دارای مساحت 45000 متری بوده و حدود 11.1 جریب است. سازه از 285 اتاق، 46 تالار، 6 حمام ترکی و 68 سرویس بهداشتی تشکیل شده است.

در معماری این کاخ از چندین سبک مختلف استفاده شده است. سبک‌های اروپایی معروفی چون باروک، روکوکو و نئوکلاسیک با ترکیبی از معماری اصیل عثمانی درآمیخته‌اند تا جادوی رنگ‌ها و طرح‌ها را بیافرینند.

به هر گوشه آن که بنگرید، می‌توانید هنر دست معماران ارمنی و کارگران ترک را ببنید که چطور با ظرافت، فرهنگ و هنر غنی خویش را با سبک‌های اروپایی درآمیخته‌اند و بنایی به شکوه و جلال کاخ دولما باغچه ساخته‌اند.

اگرچه بخش‌های بیرونی بیشتر اروپایی و کلاسیک هستند، اما بخش‌های داخلی تداعی کننده زندگی سنتی مردم ترک است. زمانی که به مصالح کاخ نگاه می‌اندازید، متوجه هزینه بالای ساخت آن می‌شوید. در گوشه گوشه کاخ آثار استفاده از طلا و کریستال وجود دارد. تنها برای طلاکاری سقف‌ها 14 تن طلا استفاده شده است. اگر می خواهید با هزینه مناسب به استانبول سفر کنید و از جاذبه های آن دیدن کنید، پیشنهاد می کنیم قیمت تور استانبول در آژانس هواپیمایی مهرپرواز را نیز بررسی کنید.

 

تاریخچه ساخت کاخ دولما باغچه

تاریخچه کاخ دولما باغچه از جایی شروع شد که سلطان عبدالمجید،31 ‌امین امپراتور عثمانی تصمیم گرفت کاخ توپکاپی را ترک کرده و در جایی مدرن‌تر زندگی کند. قرن نوزدهم آغاز تحولات بزرگی در کشور ترکیه بود.

مردم استانبول مدرنتیه غربی را مشاهده کرده و به سمت و سوی باله، مهمانی‌ها و رقص‌ها، تالارهای مجلل و زندگی‌های اعیانی و آرزوی شکوه و جلال بیشتر کشیده شدند.

سلطان عبدالمجید با تاثیر از دنیای غرب، عمارت چوبی توپکاپی را ول کرده و در سال 1843 دستور ساخت کاخی را داد که هم نشانگر شکوه و جلال خودش و هم نشانی از گذر از زندگی سنتی شاه به زندگی مدرن باشد.

عبدالمجید اول دستور داد درست جایی نزدیک به کاخ قدیمی محل زندگی‌اش یعنی کاخ ساحل بشیکتاش، کاخ دولما باغچه را بسازند به زودی یک فرد بالا رتبه دربار یعنی حاجی سعید آقا مسئولیت ساخت و ساز کاخ امپراتور را برعهده گرفت.

حاجی سعید آقا نیز از معماران برجسته ارامنه‌ای به نام‌های گاربت و نیگوگایوس بالیان و اوانیس کالفا در ساخت کاخ دولما باغچه استفاده کرد. خانواده بالیان معماران برجسته‌ای بودند و 100 سال و در 5 نسل به سلاطین عثمانی خدمت کردند.

از این رو انتظار می‌رفت نتیجه کار چیزی خارق‌العاده از آب دربیاید. اگر امروز به دیدن کاخ بروید، متوجه خواهید شد که حاجی سعید آقا در انتخاب معمار اشتباه نکرده بود.

 

 

کاخ دولما باغچه در کنار تنگه بسفر

 

هزینه ساخت کاخ دولما باغچه استانبول

اگرچه در قرون گذشته دولت عثمانی از شرق به غرب و از شمال تا جنوب حکمرانی می‌کرد و بسیار ثروتمند بود، اما در زمان عبدالمجید اول، دولت چنان هم که می‌نمود پولدار نبود. با این وجود، با قسط و وام از کشورهای اروپایی، کلنگ ساخت کاخ دولما باغچه را زدند.

تا سال 1856 که کار ساخت کاخ دولما باغچه در استانبول تمام شد، دولت چیزی حدود 5 میلیون لیر طلای دولت عثمانی را خرج کرده بود. دولت برای ساخت آن بقدری تحت فشار بود که مجبور بود در کنار وام و چاپ گسترده پول کاغذی، یک چهارم درآمد مالیاتی سالیانه را هم در این راه خرج کند.

Capturefhfgfgfgf

علت نام گذاری کاخ دولما باغچه چه بود؟

اسم و معنی دولمه باغچه که روی بزرگترین کاخ ترکیه است، کاملا با تاریخچه آن هماهنگی دارد. در زبان ترکی به پر یا پر شده، دولمه یا دولما گفته می‌شود. زمانی هم کاخ را در تنگه بسفر ساختند، مجبور شدند بخشی از یک خلیج کوچک را برای ساخت آن پر کنند.

از این رو چون برای ساخت کاخ خلیج کوچک تنگه بسفر پر شده بود، به آن اسم دولما را دادند. اما باهچه یا باغچه هم به معنای باغ است. در داخل کاخ، باغ بزرگ و پرشکوهی وجود دارد. در نتیجه کاخی که پرشده و باغی در خود دارد، اسم دولما باغچه را به خود گرفت.

 

 

کاخ دولما باغچه از چه بخش‌های تشکیل شده؟

کاخ دولما باغچه از تالارهای زیادی تشکیل شده است. معروف‌ترین تالارهای آن موارد زیر هستند.

  • تالار قرمز
  • تالار صورتی
  • تالار آبی

اما به طور کلی کاخ دارای بخش‌های زیادی است. ورودی اصلی آن به سالن مدال معروف است. این سالن مخصوص مجلس و مردان حکومتی بود. هیچ زنی اجازه ورود به این بخش را نداشته است.

اتاق دبیرخانه یا اتاق کارمند، تالار باشکوه با چند نقاشی معروف است. نقاشی‌هایی مانند دختر هلندی، صفوف سوره و آتش سوزی تئاتر پاریس با امضای نقاشانشان، تزئین کننده دیوارها هستند. این اتاق دارای سبک فرانسوی بوده و با مبلمان و گلدان‌هایی از همین دیار هم تزئین شده‌اند.

اتاق اتاتورک، اتاق بعدی است که بسیار مهم است. این اتاقی است که اتاتورک در آن دیار فانی را وداع گفت. ساعت‌های این اتاق روی ساعت مرگ آتاتورک تنظیم شده‌ و خاموش شده‌اند.

حرمسرا‌ که محل اسکان خانواده سلطان بود نیز بخش بسیار مهمی از این سازه است. به هر طرف از کاخ که نگاه کنید، می‌توانید اتاق‌ها و تالارهایی ببنید که هرکدام به منظور خاصی استفاده شده‌اند. راهنمای تور به شما خواهد گفت که هر اتاق به چه منظوری استفاده شده‌اند.

 

Captureggggg

فضای داخلی کاخ دولما باغچه

 

آدرس کاخ دلما باغچه در استانبول

شاید تصور کنید کاخ دولمه باغچه یک کاخ قدیمی است. اما کاخ ظاهری مدرن و شیک دارد. تنگه بسفر، دیر زمانی محل پر رفت و آمد و تجاری بود و اروپایان زیادی هم از این تنگه به دیدن پادشاه می‌آمدند.

بنابراین عبدالمجید تصمیم گرفت در همین نزدیکی کاخی مدرن و شیک بنا کند. امروزه این کاخ در بخش اروپایی کشور ترکیه قرار گرفته است. آدرس آن نیز بخش اروپایی بشیکتاش قرار گرفته است. محله ویشنزاده، خیابان دولمه باغچه، جایی است که کاخ در آن قرار گرفته است.

آدرس کاخ دلمه باغچه در استانبول: Vişnezade, Dolmabahçe Cd., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Türkiye

چگونه از میدان تکسیم به کاخ دلما باغچه برویم؟

برای رفتن به کاخ دولمه باغچه از میدان تکسیم، می‌توانید از تاکسی، مترو، اتوبوس یا خطوط تراموا استفاده کنید. اما یکی از کم‌ هزینه‌ترین روش‌ها، استفاده از مترو است. برای رفتن به کاخ دولما، در میدان تکسیم وارد مترو شده و در ایستگاه کاباتاش توقف کنید.

بعد از 15 الی 20 دقیقه پیاده‌روی هم می‌توانید خود را به کاخ برسانید. از اتوبوس به جای مترو هم می‌توانید استفاده کنید. در میدان تکسیم یک خط اتوبوس برای رفتن به کاخ دولما باغچه در استانبول وجود دارد. این خط با اتوبوس خط ۴۲T مشخص شده‌ است.

بعد از این که سوار اتوبوس شدید، وقتی به ایستگاه بشیکتاش رسیدید از آنجا پیدا شده و با پای پیاده بعد از 4 الی 5 دقیقه باز هم به کاخ خواهید رسید.

در میدن تکسیم تاکسی‌هایی هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای رفتن به کاخ استفاده کنید. اما هزینه تاکسی کمی گران‌تر بوده و بهتر است حتما کمی زبان ترکی بدانید و یا با افراد محلی سوار تاکسی شوید.

اما مزیت دیگر استفاده از تاکسی این است که لازم نیست مدت زمان زیادی را صرف پیدا کردن ایستگاه مترو دولما باغچه یا اتوبوس برای این کاخ کنید، در هر جای استانبول که باشید، با تاکسی به راحتی درب ورودی کاخ شما را پیاده می‌کنند.

بیشتر صاحبان تاکسی تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند بنابراین حتی اگر ترکی هم بلد نباشید، می‌توانید با زبان انگلیسی از آن‌ها بخواهید تا شما را به کاخ دولمه باغچه ببرند. کاخ دلما باغچه یکی از جاذبه هایی است که گردشگران زیادی در سفر خود با تور استانبول نوروز و یا تورهای سایر ایام سال از آن بازدید می کنند.

 

ساعت کار کاخ دولما باغچه

قصر دولما باغچه همه روزه به جز روزهای دوشنبه (دوشنبه‌ها کاخ تعطیل است)، پذیرای مهمانان و بازدید کنندگان است. ساعت 9 درهای کاخ باز و ساعت 18 بسته می‌شوند. اما در نظر داشته باشید آخرین ساعت ورود ساعت 17 عصر بوده و دفاتر فروش بلیط در این ساعت تعطیل می‌شوند.

در کنار این موارد، ساعت بازدید از موزه ممکن است به دلیل بازسازی‌های مختلف یا مناسب‌های خاص تغییر کند. در مناسب‌های رسمی و تعطیلات خاص هم کاخ دولما باغچه تعطیل خواهد بود. برای دیدن آخرین وضعیت‌ها حتما به وب سایت رسمی قصر دولما باغچه مراجعه کنید.

 

هزینه بلیط ورودی کاخ دولما باغچه

در سال 2023، هزینه ورودی کاخ دولما باغچه 450 لیر ترکیه است. تا ماه می 2022، برای بازدید از هر بخش کاخ بلیط‌های جداگانه فروخته می‌شد. با این حال به عنوان جایگزینی برای این بلیط‌ها، یک بلیط ترکیبی وجود که همه بخش‌ها را پوشش می‌داد.

اما از ماه می به بعد، تنها بلیط موجود همین بلیط ترکیبی است که به قیمت آن در سال جدید میلادی اشاره کردیم. با خرید بلیط ترکیبی، می‌توانید از تالارهای اصلی کاخ، اتاق‌های حرمسرا، موزه‌ها، نقاشی‌ها و دربار کاخ دیدن کنید.

در 7 ماه از سال یعنی از ماه آوریل تا نوامبر که فصل گردشگری استانبول است، صف طولانی بلیط جلوی کاخ دیده می‌‌شود. اگر از ایستادن در صف طولانی بلیط متنفرید، بلیط‌های skip the line را به صورت آنلاین خریداری کنید.

کسانی که این بلیط را دارند، در دروازه با راهنمای خود ملاقات کرده و به صورت گروهی وارد می‌شوند. دیگر نیازی هم به ایستادن در صف‌های صولانی نخواهد بود. می‌توانید به کمک راهنمای تور از تاریخ شگفت انگیز و پر فراز و نشیب کاخ هم باخبر شده و از آن لذت ببرید.

سخن نهایی

کاخ دولما باغچه یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای آشنایی با استانبول دروه عثمانی در قرن 19‌ام است. دولت عثمانی و مردم ترکیه در این دوران تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفته بودند. آثاری مانند کاخ دولما باغچه و معماری‌های هم عصر آن، به خوبی نشانگر این تاثیر هستند.

کاخ دولما باغچه هم از بیرون و هم از درون زیبایی الهام بخشی دارد. سبک دکوراسیون، مبلمان، لوسترها و تزئینات دیواری موجود در آن شکوه و جلال دوره عثمانی را به خوبی نشان می‌دهند. گذر از تالارها و راهروهای شیک و مجلل، دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد.

اگر عاشق عکاسی هستید و دوست دارید خاطرات خود را هم ثبت کنید، کاخ دولما باغچه در استانبول بهترین گزینه برای شماست. به لطف فوراه‌ها، مجسمه‌ها و دروازه‌های دیدنی مختلف در حیاط‌های بزرگ کاخ، عکس‌های شگفت انگیزی خواهید گرفت. در پس زمینه عکس‌هایتان همیشه منظره باشکوه بسفر وجود خواهد داشت.

بگذارید جادوی هیبت و جلال دوره عثمانی شما را طلسم کرده و غرق در رنگ‌های طلایی و عبور نور از کریستال‌های باشکوه کاخ شوید. همچنین با خرید تورهای لحظه آخری نیز از آفرهای ویژه بهرمند شوید و با رزرو و خرید بلیط هواپیما از آژانس هواپیمایی مهرپرواز سفری مطمئن را برای خود رقم بزنید. تلاش ما در آژانس مهرپرواز این است تا بهترین هتل ها و اقامتگاه ها را با بهترین قیمت ها به شما مسافران گرامی ارائه دهیم که در تورهای خارجی و داخلی می توانید از خدمات آن ها بهرمند شوید. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر و رزرو تور با 02188507190 تماس بگیرید یا به آدرس زیر مراجعه کنید:

آژانس هواپیمایی مهرپرواز | www.mehrparvaz.com

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه