ارسال به دیگران پرینت

جو بایدن | دولت جو بایدن

دولت جو بایدن به عراق اجازه داد بدهی 500 میلیون دلاری خود را به ایران پرداخت کند!

برای اطلاع از صدور اجازه دولت جو بایدن به عراق با ما در ادامه همراه باشید.

دولت جو بایدن به عراق اجازه داد بدهی 500 میلیون دلاری خود را به ایران پرداخت کند!

 دولت جو بایدن

برای اطلاع از صدور اجازه دولت جو بایدن به عراق با ما در ادامه همراه باشید.

 یک رسانه نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی مدعی شده دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور یک معافیت تحریمی به دولت عراق برای پرداخت بدهی خود به ایران با پول نقد چراغ سبز نشان داده است.

پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن مدعی شد دولت بایدن هفته گذشته معافیتی صادر کرد که به عراق اجازه می‌دهد بابت خرید برق از ایران به این کشور پول نقد پرداخت کند. ایران گفته که قرار است ۵۰۰ میلیون دلار از عراق دریافت کند.

جو بایدن از اسرار منشا کرونا پرده برداری کرد | دولت من اطلاعات را از حالت محرمانه خارج خواهد کرد!

رسانه آمریکایی مدعی شده به نسخه‌ای از اطلاعیه‌ای که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا به صورت غیرعلنی برای کنگره آمریکا برای اطلاع‌رسانی درباره این معافیت تحریمی ارسال کرده، دست پیدا کرده است.

فری‌بیکن مدعی است این معافیت تحریمی یک روز بعد از آن صادر شد که مقامٰ‌های دولت بایدن ادعای ایران مبنی بر اینکه قرار است با چراغ سبز آمریکا ۵۰۰ میلیون دلار از عراق دریافت کنند را تکذیب کردند.

مطابق این گزارش، این معافیت تحریمی «به بانک تجارت عراق اجازه می‌دهد در خصوص خرید برق وارد مبادلات مالی... با بانک مرکزی ایران شوند.»

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق روز ۱۹ اسفندماه گفته بود که بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد عراق قرار است آزاد شود.

سید حمید حسینی به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفته بود: «میزان صادرات ما به عراق روزانه حدود ۳۰ میلیون دلار است که نیمی از آن مربوط به صادرات نفت و گاز و نیمی دیگر مربوط به صادرات کالایی است.»

وی در رابطه با بدهی عراق به ایران اظهار داشت: بانک مرکزی میزان بدهی عراق به ایران را بیش از ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرده است که به تازگی مقرر شده تا بخشی از این بدهی پرداخت شود. براین اساس عراق ۵۰۰ میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران نزد بانک های خود را به ایران بازمی گرداند.

فری‌بیکن در گزارش خود نوشته مشخص نیست ایران چطور به رقم ۵۰۰ میلیون دلار رسیده. علاوه بر این مشخص نیست آیا این رقم به جدیدترین معافیت تحریمی صادرشده از سوی دولت آمریکا ارتباط دارد یا خیر.

 

مقام‌های ایران پیش از این گفته‌اند حدود ۱۸ میلیارد دلار از عراق بابت پرداخت وجوه برق خریداری‌شده طلب دارند.

آنتونی بلینکن این معافیت تحریمی را روز ۱۷ مارس امضا کرده است.

تصمیم دولت بایدن برای صدور این معافیت باعث واکنش‌هایی در میان نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کنگره شده است.

تد کروز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا گفت: «البته که دولت بایدن با گفتن اینکه برای این مسئله معافیت تحریمی صادر نخواهد کرد دروغ گفته است.»

وی اضافه کرد: «آنها می‌دانند که دارند اجازه می‌دهند پول به سمت ایران سرایز شود. آنها نه تنها ایمنی و امنیت آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازند بلکه هر آنچه درباره پوتین ادعا می‌کنند به آن باور دارند را تضعیف می‌کنند.»

یک سخنگوی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا چند هفته پیش صدور معافیت‌های تحریمی را تکذیب کرده و گفته بود: «ایالات متحده معافیتی برای پرداخت هیچ وجه مسدود یا محدودشده به ایران صادر نکرده است.»

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به گزارش فعلی فری‌بیکن، این رسانه به وزارت خارجه ارجاع داده، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

در متن اطلاعیه‌ای که بلینکن برای کنگره در خصوص این معافیت صادر کرده آمده است: «برای امنیت ملی ایالات متحده صدور معافیت از اعمال این تحریم‌ها» در خصوص مبادلات میان بانک تجارت عراق با ایران حیاتی است.

فری‌بیکن نوشته این معافیت ۱۲۰ روز موثر خواهد بود و دولت آمریکا بایستی در آن زمان درباره تمدید مجدد آن تصمیم بگیرد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه