ارسال به دیگران پرینت

رمضان | ماه رمضان

روزه داران بخوانند | در ماه رمضان مراقب کم آبی بدن خود باشید!

برای اطلاع از تغذیه مناسب روزه داران در ماه رمضان در ادامه این خبر باما همراه باشید.

روزه داران بخوانند | در ماه رمضان مراقب کم آبی بدن خود باشید!

در ماه رمضان مراقب کم آبی بدن خود باشید

برای اطلاع از تغذیه مناسب روزه داران در ماه رمضان در ادامه این خبر باما همراه باشید.

همزمان با نزدیک شدن به آغاز ماه مبارک رمضان ، موضوع تغذیه مناسب، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و توجه به نکات تغذیه‌ای زیر می‌تواند به روزه‌داری کمک کند.

ساعات طولانی روزه‌داری در کنار لزوم انجام مسئولیت‌های روزمره می‌تواند وضعیت سلامت و انرژی بدن در طول روز را تحت تاثیر قرار دهد، اما رعایت چند توصیه و راهکار، می‌تواند کمک کننده باشد.

فردا ماه رمضان است | دفتر رهبر انقلاب اسلامی

وعده غذایی سحری را حذف نکنید

در ماه رمضان تنها دو وعده غذایی سحری و افطار وجود دارد. حذف وعده غذایی سحر آسان است، زیرا افراد در این ساعت از شبانه روز معمولا میل به خوردن غذا ندارند. هرچند به گفته کارشناسان این نکته حائز اهمیت است که نباید وعده غذایی سحری حذف شود. نوع ماده خوراکی مصرفی در این وعده غذایی بر میزان انرژی فرد در طول روز تاثیر می‌گذارد.

بسیاری از اوقات افراد برای وعده‌های صبحگاهی و وعده سحری در ماه رمضان به کربوهیدرات‌های ساده رو می‌آورند. اما کربوهیدرات ساده انرژی بدن را برای طولانی مدت تامین نمی‌کند.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای وعده غذایی سحری غلات کامل همراه با چربی‌ها و پروتئین‌های سالم و همچنین میوه‌ها و سبزیجات مصرف شود.

تامین آب مورد نیاز بدن

مصرف آب کافی حائز اهمیت است و فوائد بسیاری برای سلامتی دارد. عدم نوشیدن آب کافی می‌تواند خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار داده و احساس خستگی را در او تشدید کند که در نتیجه بر سطح انرژی و حافظه تاثیر می‌گذارد.

اهمیت مصرف آب کافی

همچنین مصرف آب کافی می‌تواند به کنترل بیماری‌های مزمن کمک کند و در پیشگیری و درمان سردرد، میگرن، سنگ کلیه، یبوست و در حفظ فشار خون نقش دارد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تامین آب مورد نیار بدن میزان اشتها را کاهش می‌دهد.

اما در ماه رمضان که نمی‌توان در طول روز آب نوشید چگونه می‌توان آب مورد نیاز بدن را تامین کرد؟

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که فاصله زمانی افطار تا سحر را به تامین آب مورد نیاز بدن اختصاص دهید.

همچنین توجه به نوع خوراکی مصرفی در دو وعده غذایی سحری و افطاری هم کمک کننده است. درحالیکه در ماه رمضان میل به خوردن شیرینی جات بیشتر است بهتر است خوراکی‌های حاوی میزان آب بیشتر را جایگزین کرد.

به گفته کارشناسان بهتر است میوه‌ها و سبزیجات حاوی آب همچون توت فرنگی، هندوانه، طالبی، خیار، کدو سبز، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی در فاصله افطار تا سحر مصرف شود

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رضا هاشمزاده ارسالی در

      در مقابل کسانی که می گفتند روزه داری سخت است با گرفتن روزه یهودی یوم کیپور 25 ساعته با یک حلوای 50 گرم ثابت کردم که روزه داری آسان استدر حالی که روزه اسلامی 18 ساعته است.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه