ارسال به دیگران پرینت

پامپ و دامپ ارز دیجیتال

همه چیز درباره پامپ و دامپ ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاران آگاه ایرانی بازار ارزهای دیجیتال علی‌رغم وجود تحریم‌ها با کسب دانش درباره بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی راهی برای خود به سمت این بازار سودده اما پر تلاطم گشوده‌اند.

همه چیز درباره پامپ و دامپ ارز دیجیتال

همه چیز درباره پامپ و دامپ ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاران آگاه ایرانی بازار ارزهای دیجیتال علی‌رغم وجود تحریم‌ها با کسب دانش درباره بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی راهی برای خود به سمت این بازار سودده اما پر تلاطم گشوده‌اند.

اما هر جا که مقادیر زیاد پول در جریان باشد بدون شک ردپای سودجویان و کلاهبرداران را هم می‌توان پیدا کرد. از زمانی که دنیای ارزهای دیجیتال با توجه و استقبال بالای کاربران و سرمایه‌گذاران مواجه شد، مشخص بود که سودجویان و کلاهبرداران هم راه خود را به‌سوی این بازار هموار خواهند کرد و هرجا بتوانند از پتانسیل سرمایه‌گذارانی که آگاهی و دانش کمتری دارند برای پرکردن جیب خود استفاده خواهند کرد. با نگاهی به لیست کامل قیمت ارزهای دیجیتال می‌توان رد دستکاری گروه‌های سودجو را در نمودار برخی از این رمزارزها پیدا کرد.

در این مقاله به چیستی و چگونگی این دست‌کاری‌ها می‌پردازیم و مفهوم پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال و نحوه انجام آن را بررسی می‌کنیم. همچنین با هم راهکارهای پیشگیری از افتادن در دام این فعالیت‌ها و شناسایی آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پامپ و دامپ چیست؟

از زمان‌های قدیم همیشه‌ عده‌ای از افراد بوده‌اند که تلاش می‌کرده‌اند اقلام کم ارزشی که در اختیارشان قرار دارد را با استفاده از روش‌های تبلیغاتی و یا ایجاد شایعات با قیمتی گزاف به افراد دیگر بفروشند و از این کار کسب سود کنند. در دنیای جدید نیز چنین افرادی با روش‌های به روزتر و پیچیده‌تر در بازارهای مالی عملاً به همین کار می‌پردازند.

باد کردن یا پروژه کردن سهم، پامپ و دامپ در بازار سهام

پامپ و دامپ به‌عنوان روشی برای دست‌کاری در بازارهای مالی همواره در این‌گونه بازارها وجود داشته است و نمی‌توان آن را پدیده جدیدی دانست. اگر شما هم جزء‌ افرادی باشید که پیش از ورود به بازار ارزهای دیجیتال بازارهای مالی دیگری مانند بورس را تجربه کرده باشید، حتماً اصطلاحاتی مثل پروژه کردن سهم یا سهم داغ کردن را شنیده‌اید.

 در بازار سهام زمانی که فرد یا گروهی با تزریق مبالغی سهم کوچکی را بدون دلایل بنیادی باد می‌کند و اصطلاحاً آن را پروژه می‌کند و قیمتش را بدون دلیل موجه چندین درصد یا حتی تا چندین برابر بالا می‌برد و به یکباره همه دارایی خود را می‌فروشد و آن را بر سر خریداران ناآگاه در قیمت گران خالی می‌کنند،‌ این کار را سهم چاق کنی یا پروژه کردن سهم می‌گویند. این کار معمولاً روی سهم‌های کوچک، گمنام و کمتر شناخته شده انجام می‌شود و افراد یا گروه‌های کوچکی از این کار سود می‌برند و گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران یا معامله‌گران ناآگاه با خرید در قیمت‌های گران و اصطلاحاً گیرافتادن در سهم دچار ضرر و زیان زیادی می‌شوند.

پامپ و دامپ ارز دیجیتال

پامپ و دامپ ارز دیجیتال هم از نظر ذاتی و معنایی تفاوت چندانی با پروژه کردن سهم در بازار سهام ندارد. بازار ارزهای دیجیتال باتوجه‌به نوپا بودن و سرازیر شدن سرمایه‌گذاران زیادی از سرتاسر جهان بسیار مستعد چنین دست‌کاری‌هایی از طرف گروه‌ها و افراد مختلف است. پامپ و دامپ در این بازار معمولاً با تزریق پول به ارزهای دیجیتال گمنام و کمتر شناخته شده که معمولاً کاربرد چندانی در جهان واقعی ندارند انجام می‌شود.

 در عملیات پامپ و دامپ ارز دیجیتال ابتدا گروهی از افراد که در پشت‌صحنه با هم هماهنگ هستند یک ارز دیجیتال گمنام با سهم بازار پایین را می‌خرند و سپس در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها و تریبون‌های خود با داستان‌سرایی و وعده سود‌های نجومی سرمایه‌گذارانی که آگاهی کافی ندارند را به خرید این ارزها دعوت می‌کنند. با ایجاد سروصدا در شبکه‌های اجتماعی و وایرال شدن این ارزهای دیجیتال قیمت این ارزها به‌سرعت رشد کرده و به حد مطلوب گروه پامپ کننده می‌رسد.

 در اوج قیمت، گروه پامپ کننده دستور فروش را برای گروه خود صادر می‌کند و با فروش یکباره مقادیر بالای ارز دیجیتال یکباره قیمت آن ارز افت شدیدی می‌یابد و خریداران ناآگاهی که در قیمت‌های بالا اقدام به خرید کرده‌ بودند دچار ضررهای سنگین می‌شوند. به این فروش یکباره در قیمت بالا اصطلاحاً دامپ می‌گویند.

گروه‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال چه‌طور کار می‌کنند؟

گروه‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال گروه‌هایی هستند که معمولاً در دو پیام‌رسان تلگرام (Telegram) یا دیسکورد (Discord) فعال هستند و به‌صورت مداوم وظیفه دست‌کاری قیمت ارزهای دیجیتال را برعهده دارند. ساختار این گروه‌ها معمولاً به شکلی است که سطوح مختلف کاربری دارند. در واقع کاربران در سطوح مختلف در زمان‌های مختلفی دستور خرید یا فروش ارز دیجیتال موردنظر را دریافت می‌کنند.

Capture1111111

پس از انتخاب ارز دیجیتال موردنظر طبیعتاً ابتدا بالاترین سطح گروه که گردانندگان اصلی هستند شروع به خرید می‌کنند و پس از مدتی دسته‌های بعدی با تأخیر دستور خرید را دریافت می‌کنند. این سطوح کاربران می‌تواند در دو یا چند سطح قرار داشته باشد که هر چه در سطح بالاتری قرار داشته باشند زودتر پیام پامپ یا دامپ به آن‌ها می‌رسد و می‌توانند بیشتر از عملیات منتفع شوند.

ساختار این گروه‌ها به شکلی است که کاربران برای عضویت در این گرو‌ها باید حق عضویتی پرداخت کنند که این حق عضویت معمولاً بر اساس بیت‌کوین پرداخت می‌شود و معمولاً بر اساس نوع گروه ممکن است از ۰٫۰۱ تا ۰٫۱ بیت‌کوین متغیر باشد.

معمولاً این‌ گروه‌ها با سلبریتی‌ها و افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی که فالوورهای زیادی دارند هم در ارتباط هستند و با پرداخت مبلغی به این افراد از آن‌ها می‌خواهند به تبلیغ ارز دیجیتال مربوطه بپردازند و به دنبال‌کنندگان خود وعده سودهای نجومی بدهند و آن‌ها را برای خرید این دارایی‌ها اغوا کنند.

همچنین در مواردی دیده شده است که برخی از سرکردگان این گروه‌ها در کنار گروه‌های پامپ و دامپ خود گروه‌های عمومی و وب‌سایت‌های سیگنال‌دهی ارز دیجیتال دارند و خود را متخصص و استاد تحلیل و معامله‌گری معرفی می‌کنند و از طریق این گروه‌ها افراد کم اطلاع را برای خرید ارزهای پروژه شده تشویق و تطمیع می‌کنند و عده‌ای را نیز از این راه فریب می‌دهند.

آیا پامپ و دامپ ارز دیجیتال قانونی است؟

همان‌طور که می‌دانیم دست‌کاری قیمتی و پامپ و دامپ در بازار سهام همواره از طریق نهادهای رسمی مربوطه پیگیری می‌شود و در صورت اثبات، عاملان این کار با جرایم و محدودیت دسترسی به بازار مواجه می‌شوند و در برخی موارد مجازات‌های سنگینی گریبان‌گیر این افراد می‌شود.

باتوجه‌به نوپا بودن بازار ارزهای دیجیتال، این بازار هنوز با خلأ قانونی مواجه است و بسیاری از کشورها در مواجهه با این پدیده جدید قوانین مصرح و مشخصی ندارند. همچنین باتوجه‌به غیرمتمرکز بودن بسیاری از ارزهای دیجیتال عملاً نهاد مشخصی نمی‌تواند بر آن‌ها نظارت کند؛ بنابراین در حال حاضر قوانین مشخصی برای مقابله با پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال وجود ندارد. به همین خاطر بسیاری از گروه‌ها در کشورهای مختلف از این خلأ قانونی استفاده کرده و از دست‌کاری قیمتی در بازار رمزارزها کسب سود می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال آشنا شدیم. ابتدا به تشریح این مفهوم و معنای آن به زبان ساده در بازارهای مالی مختلف پرداختیم. سپس فرایند انجام این کار را توضیح دادیم. نحوه کار گروه‌های پامپ و دامپ در تلگرام و دیسکورد را تشریح کردیم. در نهایت به قانونی‌بودن یا نبودن این کار پرداختیم و راهکارهایی برای بازی نخوردن از این اقدامات ارائه کردیم. امیدواریم با بهره‌گیری از راهکارهای مطرح شده معاملات دقیق‌تر و پرسودتری داشته باشید و اسیر دست‌کاری کلاهبرداران در شبکه‌های اجتماعی و بازارهای مالی نشوید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه