ارسال به دیگران پرینت

سد چمشیر | آبگیری سد چمشیر

درویش، کنشگر محیط زیست: آبگیری سد چمشیر تخلف است | مخفیانه مخزن سد چمشیر‌را پر کردند و تصاویرش‌را منتشر کرده‌اند

محمد درویش، در واکنش به انتشار آبگیری سد چمشیر گفت :معمولا مراسم آبگیری سدها با بوق و کرنای فراوان برگزار می‌شود و عالی‌ترین مقامات را دعوت می‌کنند، به خصوص اینکه این سد پنجمین سد بزرگ ایران است ولی می‌بینیم که کاملا مخفیانه آبگیری را شروع کردند

درویش، کنشگر محیط زیست: آبگیری سد چمشیر تخلف است | مخفیانه مخزن سد چمشیر‌را پر کردند و تصاویرش‌را منتشر کرده‌اند

علیرغم همه تکذیبیه‌ها و اخبار ضد و نقیضی که درباره آبگیری سد چمشیر منتشر می‌شد، حال خبرگزاری ایسنا با انتشار ویدیویی از آبگیری این سد خبر داده است.

از اردیبهشت ماه سال ۹۲ که وزیر نیروی وقت از آغاز ساخت بدنه بتنی سد چمشیر در گچساران خبر داد، بسیاری از مخالفان در تکاپو افتادد تا با دادن هشدارهایی، خطر آبگیری این سد را به گوش مسولان مرتبط برسند چراکه سد چمشیر روی سازند نمکی گچساران قرار گرفته که با بهره‌برداری از آن فاجعه گتوند 2 این بار در کهگیلویه و بویر احمد تکرار می‌شود.

اردیبهشت ماه سال ۹۸ یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه تهران در گزارشی به شرکت مدیریت منابع آب و نیرو که مجری این سد است، اعلام کرد که به دلیل شرایط زمین‌شناسی و وضعیت حوزه آبی، در صورت آبگیری این سد سالانه ۵۰۰ هزار تن نمک در مخزن سد حل خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان منابع آبی، توده نمکی در سد گتوند ۲ و نیم کیلومتر در مخزن ۶۰ کیلومتر مربعی بوده و این درحالی است که در سد چم شیر ۷۰درصد دریاچه این سد در گنبد نمکی سازند واقع شده است. همچنین موقعیت سازند گچساران در میادین نفتی منجر به تشکیل پوشش برای ذخایر عظیم نفت در این منطقه شده است. این البته همان موضوعی است که می‌تواند سد چم شیر را به منبع عظیم آلودگی‌ها زیست محیطی تبدیل کند.

محمد درویش، کنشگر محیط زیست در گفت و گو با دیده‌بان ایران در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چه گروهی از آبگیری سد چمشیر نفع می‌برند که علیرغم تمام هشدارها بازهم آبگیری شد، گفت: «این سوال را باید از وزارت نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس کمیسیون اصل 90، رئیس فراکسیون محیط زیست و همه کسانی که صراحتا نامه نوشتند و موضع‌گیری کردند که این سد نباید آبگیری شود، پرسید. این سوال را باید آقای مخبر که دستور داد این سد آبگیری نشود ولی آبگیری شد، جواب دهد. اینها پرسش‌هایی است که در ذهن افکار عمومی هم وجود دارد.»

درویش ادامه داد: «معمولا مراسم آبگیری سدها با بوق و کرنای فراوان برگزار می‌شود و عالی‌ترین مقامات را دعوت می‌کنند، به خصوص اینکه این سد پنجمین سد بزرگ ایران است ولی می‌بینیم که کاملا مخفیانه آبگیری را شروع کردند.»

این فعال محیط زیست ضمن اشاره به اینکه ارتفاع آب در سد چمشیر به 60 متر رسیده ولی همچنان سعی بر انکار دارند، افزود: «تصاویر ماهواره‌ای هم نشان می‌دهد که بخش قابل توجه از مخزن پر شده و متاسفانه همچنان در حال پر شدن است. این یک امر شگفت‌آور و بی‌سابقه است چراکه معمولا یا آبگیری نمی‌کردند و دستور مقامات را اجرا می‌کردند یا درصورت آبگیری، با بوق و کرنا و بریدن روبان خبر خوش‌شان را اعلام می‌کردند. اما هیچکدام از این دو اتفاق نیافتده است. حالا هم که تصاویرش را منتشر کرده اند. امیدوارم نهادهای مرتبط پاسخگو باشند.»

منبع : دیده‌بان ایران
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه