ارسال به دیگران پرینت

آلودگی هوا | مشکلات آلودگی هوا

نگران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نباشید | آموزش و پرورش تمامی جوانب را زیر نظر دارد

برای اطلاع از تکلیف مشکلات آلودگی هوا و تعطیلی مدارس با ما در ادامه همراه باشید.

نگران تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا نباشید | آموزش و پرورش تمامی جوانب را زیر نظر دارد

مشکلات آلودگی هوا

برای اطلاع از تکلیف مشکلات آلودگی هوا و تعطیلی مدارس با ما در ادامه همراه باشید.

باز کردن مدارس توسط وزیر آموزش و پرورش هم حکایت غریبی است، وقتی زاویه دید تغییر کند نابودی جنگل به آباد کردن خرابه ای از جنگل هم تعبیر خواهد شد! امسال کاهش قابل ملاحظه کیفیت هوا باعث شد که مدارس به علت آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و گرد و غبار، تعطیلات پی در پی را در کلانشهرهایی مثل تهران تجربه کنند. براساس مفاد آیین‌نامه اضطرار آلودگی هوا، شاخص ۱۵۰ شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌ها است. البته آلودگی هوا فقط مختص ایران نیست و برخی از کشورها هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند اما طی سال های گذشته بسیاری از کشورها توانستند مشکلات آلودگی هوا را در کشورشان حل کنند؛ ولی در ایران راه حل ها فقط برگزاری تشریفاتی جلسات متعدد در خصوص آلودگی هوا بوده و بس! اجرای طرح زوج و فرد از در منزل، تعطیلی مدارس، عدم ورزش کردن در فضای باز، خروجی آن بوده است؛ لُب کلام، هشدار پشت هشدار و پاس کاری مسؤولان در انجام وظایف، تاکنون نتیجه جلسات تشریفاتی بوده است؛ تهران همچنان آلوده است و همه دست به دعا تا شاید بارانی ببارد، بادی بوزد تا آلودگی کم شود، هر چند که برف و باران هم حریف آلودگی ناشی از سوخت مازوت و گازوئیل نیستند. برخی می‌گویند نبود بودجه و یا نداشتن الزامات قانونی باعث شده که دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکنند و این شد که ترک فعل‌هایی در اجرای قانون هوای پاک صورت گرفته است.

فیلم ترسناک از آلودگی هوای تهران

این یک طرف قضیه؛ طرف دیگر قضیه از این قرار است که تعطیلات متوالی مدارس باعث رنجور شدن و اعتراض وزیر آموزش و پرورش شد و دقیقا یوسف نوری بدون توجه به نظرکمیته اضطرار آلودگی هوا که می خواست مدارس را تعطیل کند در 2 بهمن سال 1401 از صفحه تلویزیون نمایان شد و اعلام کرد که مدارس از ۳ بهمن دیگر تعطیل نیستند! همچنین ایشان از پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به دولت برای تعلیق ملاک شاخص‌های کیفیت هوا در تعطیلی مدارس هم خبر دادند، اعلام این خبر به گونه ای بود که انگار در تهران وارونگی هوا بر وارونگی تصمیم گیری مدیران هم اثر گذاشته است! کار تاجایی پیشرفت که احمد وحیدی وزیر کشور هم اعلام کرد، سازمانی که طرح تغییر شاخص‌ها را ارایه داده سازمان حفاظت محیط زیست است، یعنی سازمانی که خود باید دغدغه اصلی اجرای قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا مانند آیین‌نامه‌های شرایط اضطرار آلودگی هوا را داشته باشد، اما خواستار تغییر آن شده است! پس از گذشت چند روز علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، صحبت‌هایی مشابه با وزیر آموزش و پرورش مبنی بر این که در دنیا در بحث شاخص‌های آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس با شاخص ۳۰۰-۲۰۰ فقط مدارس ابتدایی را تعطیل می‌کنند، اظهار داشت که ما شاخص‌های آلودگی را تعیین می‌کنیم و تعطیلی بر عهده هیأت وزیران است، قبلا هیأت وزیران شاخص ۱۵۰ گذاشته است و اکنون می خواهد تصمیم خود را عوض کند!

اما جناب وزیر آموزش و پرورش! سُرِنا را که نباید از سر گشادش زد! به اشتباه متوجه شده اید که تعطیلی‌ پی‌درپی مدارس باعث اعتراض خانواده ها شده، نه، چون هیچ خانواده ای نیست که متوجه اثراتِ بدِ این آلودگی بروی سلامت فرزندانشان نباشند، شما در خودِ صورت مسئله با پدر و مادرها دچار مشکل هستید، حرف مردم این است چرا برای برطرف کردن آلودگی هوا تاکنون کاری انجام نشده که بخاطر سهل انگاری ها با هدر دادن بیت المال های زیاد الان مجبور به تعطیلی پی درپی مدارس باشید؟ جناب وزیر! اسب راگم کرده اید حالا پی نعلش می گردید؟! حاکمیت به خوبی می داند تعطیلی مدارس به خاطر رفع آلودگی نیست، بلکه به خاطر سلامتی فرزندانمان است، همه خانواده ها با شما موافق هستند که مدارس به خاطر هر پدیده ای نباید تعطیل شوند، ولی سلامت کودکانمان که هر پدیده ای نیست و این موضوع باید برای شما حائز اهمیت باشد، بنابراین تعطیلی مدارس برای آلودگی هوا نباید آخرین راه‌حل باشد.!

هر چند امیدی به شنیده شدن این هشدارها از سوی متولیان نیست اما، نکته مهم این است که تغییر شاخص در سلامت مردم تأثیرات منفی دارد، برای این که نشان دهید خلاف قانون عمل نمی‌کنید به دنبال اصلاح قانون باتوجه به آلودگی هوا هستید؟ چالش ها بسیار عمیق تر و بزرگ تر از این است، به نکته مهمی که در مورد بیماری هایی که چند سال بعد به وضوح خود را در جوانان کشور که همان کودکان امروز ما هستند نشان می دهد توجه دارید؟ دلیلش دیگر قضا و قدر نیست دلیلش سیاست هایی ست که دولت به دلایل به ظاهر موجه کردن شرایط عادی در کشور به شهروندان خود تحمیل می کند؛ اگر کاری برای کاهش آلاینده ها انجام نمی شود، نباید دودش به چشم مردم و دانش آموزان برود و بگویید وضعیت همین است که است و تعطیلی ممنوع! بی توجهی به قانون هوای پاک و عدم چاره اندیشی برای سلامت مردم، اوج بی مسئولیتی است باید با قصورکنندگان برخورد شود، نه این که دانش آموزان را در معرض خطر بیشتر قرار داد! جناب رئیس جمهور! همین دانش‌آموزانی که به مدرسه می‌روند با اهمال‌کاری دولت­مردان شما، دچار مشکل سلامتی می شوند اگر می‌خواهید با تصمیمات خود صورت مسئله را پاک کنید، خودتان را از نظر وجدان کاری زیر سوال برده‌اید؛ شب آبستن است تا چه زاید سحر!

در روزهای آلودگی هوا چه غذایی بخوریم؟+ویدئو

و اما وزیر آموزش و پرورش دلیلش برای این تصمیم عجیب را کار بچه‌های المپیادی می داند، وزارت آموزش و پرورش با انتشار گزارشی تحت عنوان «گزارش واحد سلامت باشگاه دانش‌پژوهان جوان» که در واقع به بررسی ابعاد مختلف شاخص کیفیت هوا با تعطیلی مدارس در ایران و سایر کشورهای دنیا پرداخته است، سعی دارد تأکید کند که تعطیلی مدرسه‌های ایران با شاخص‌های موجود کارشناسی شده نبوده و در دنیا این طور نیست که زیر 200 را تعطیل کنند و بعد وزیر و دوستانشان تا جایی پیش رفتند که بحث تغییر استاندارهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس را پیگیری کنند! در این زمینه با سید رضا حسینی، سرپرست باشگاه دانش پژویان جوان گفت و گویی انجام شد که با هم می خوانیم:

 

– وزیر آموزش و پرورش موضع اخیر این وزارتخانه درباره عدم تعطیلی مدارس و شاخص آلودگی هوا را بر اساس یک کار تحقیقاتی دانسته اند و با استناد به تحقیق مجموعه شما مدارس را در هوای آلوده و خطرناک باز کرده اند و بعد از آن تغییر استاندارهای شاخص آلودگی هوا بیان شد، به نظر می رسد که این یک تحقیق دستوری بوده، آیا این گونه است؟ 

خیر اصلا. اتفاقا یک بازی رسانه ای بود. جان کودکانمان بازیچه نیست که بخواهیم تحقیقات دستوری انجام دهیم. واقعیت تحقیق ما این بود که وزیر آموزش و پرورش به دلیل آلودگی هوا مدارس را تعطیل کردند برخی از خبرگزاری ها خبر گذاشتند که کودکان ما از ابتدای سال تا به الان فقط 35 روز به مدرسه رفته اند و این چه وضع آموزش و پرورش است؟ جناب وزیر گفتند تلاش ما براین است که مدارس تعطیل نشوند. مجدد همان خبرگزاری ها خبر گذاشتند که سلامتی کودکانمان مگر مهم نیست چرا باید مدارس در این شرایط باز شود؟ جالب این است که یک خبرگزاری هم تلاش کرد تا نارضایتی را در مردم بابت تعطیلی مدارس ایجاد کند و هم تلاش کرد نارضایتی ایجاد کند بابت تعطیل نشدن مدارس! از آنجا که می دانید بچه های المپیادی نخبه هستند و در این مورد حساس شدند و خواستند یک تحقیقی انجام دهند تا بدانند چه موضوعی درست است. ما خواستیم بدانیم در کشورهای دیگر که هوا آلوده است مدارس چگونه رفتار می کنند؟ و آن تحقیق را به عنوان یک گزارش میدانی نشر دهیم همین! اگر قرار باشد دستوری این کار انجام شود، باید به سازمان های مربوطه دستور دهند نه به بچه های المپیادی! به نظر من یک گزارش معقولی بوده زیرا جمله به جمله آن منبع داشته است.

–البته طبق آمار یکی از روزنامه ها، استانداردهای جهانی ادعای وزیر آموزش و پرورش را که با استناد به تحقیق شما مبنی بر این که تعطیلی مدارس در شاخص‌های زیر 200 که در ایران اعمال می‌شود، در سایر کشورهای دنیا رایج نیست را رد می‌کند، در این باره توضیح می فرمایید؟

من نمی دانم این روزنامه این دیتاها را از کجا آورده، اما در مقاله ما آمده که چین با شاخص 500 تعطیل شده، البته این بدان معنی نیست که اگر شاخص 450 بود مدارسش تعطیل نمی شده، ممکن است چین با شاخص 300 هم تعطیل کند. اما دهلی نو در ماه پیش شاخص آلودگیش 447 بوده و فقط ابتدایی را تعطیل کرده بود.

تداوم آلودگی هوا و غیرحضوری شدن مدارس در برخی شهر‌ها+ویدئو

من خبر این روزنامه را دیدم و اطلاعاتش را تحلیل کردم در این خبر منبع دقیق اطلاعات مشخص نبود فقط گفته تعطیلی مدارس در مکزیک و چین این گونه نیست. یک موضوعی خدمتتان بگویم که آلودگی هوا موضوع یک بعدی نیست جنبه های دیگری هم دارد که باید به آن نگاه شود. گاهی مواقع ممکن است جنبه سیاسی روی این مورد سوار شود و شاخص آلودگی 130 باشد ولی بازهم مدارس را تعطیل کنند.

–در ایران می دانستیم که اقتصاد را با متر سیاست اندازه گیری می کنند اما این که سلامت شهروندان با متر سیاست سنجیده شود کار درستی است؟

ببینید، حتی ممکن است یک زمانی به خاطر قرنطینه های کرونایی شاخص 140 بهانه شود و تعطیل کنند. از این جهت گفتم این که مورد بدی نیست به خاطر اهمیت دادن به سلامت کودکان است دیگر! اما برگردم به حرف قبلی خود، به خبر این روزنامه در مورد مکزیک حساس تر شدم و تحقیقات بیشتری انجام دادم و دیدم این روزنامه خیلی از جنبه های تعطیلی را نیاورده است. این روزنامه به تعطیلی ماه می 2019 اشاره کرده که 150 هزار هکتار از جنگل های مکزیکوسیتی سوختند یعنی در وضعیت فوق العاده بوده و معلوم است کل شهر را تعطیل کردند. طبیعی است که براساس این گزارشات اشتباه و نداشتن منبع موثق نباید سیاست گذاری کرد.

–جناب وزیر آموزش و پرورش گفتند که تهران سال ها است جزء شهرهای آلوده دنیا است؛ ولی نگفتند که در سال های قبل میزان آلاینده ها و تنوع آلاینده ها چقدر و چگونه بوده و الان چگونه است؟ و شرایط آلودگی هوا در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرده اند آیا در روزهای آلوده، کیفیت هوایی که دانش آموز ما تنفس می کند با کیفیت هوایی که یک دانش آموز در فرانسه تنفس می کند یکسان است؟ به این موضوعات در تحقیق خود توجه کرده اید؟

دانش آموزی که در یزد هوا تنفس می کند با دانش آموزی که در تهران هوا تنفس می کند کیفیت هوا اصلا یکی نیست.

–بنابراین هر کشوری مطابق با معیار خود باید با استانداردها هماهنگ شود، این خود پیچیدگی موضوع را نشان می دهد در نتیجه تصمیم گیری نباید به این راحتی ها باشد؟

بله به همین این منظور یک سری معیارها را تعریف کردند که براساس آن معیارها به قول معروف زبان یکی باشد. شاخص کیفیت هوا (AQI)که یک ابزار کلیدی جهت آگاهی از کیفیت هوا و تعیین میزان آلودگی آن است را ساختند تا بتوانند آلودگی هوای  کشورهای مختلف را مقایسه کنند. این معیار ما است که باید علمی و دقیق باشد.

مبنای مقاله ما یک گزارشی از آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) و مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) از همین مؤسسات‌ هستند که راهنمای کیفیت هوا و فعالیت مدارس را منتشر کرده‌اند. این ها یک گزارشی را ارائه دادند برای این که در زمان های آلودگی در مدارس باید چه اقدامی انجام شود و ما آن را کامل در مقاله خود شرح دادیم. اگر در شرایط قرمز بود کودکان باید به مدارس بروند ولی از فعالیت فیزیکی در فضای آزاد خودداری کنند. ما در کل مقاله هیچ نظر شخصی  نداده ایم زیرا هدف یک مقاله مطالعاتی بوده است.

–آیا در این تحقیق آمار درصد و نوع آلاینده های هوای تهران که چقدر خطرناک و کشنده شده را هم آورده اید؟

دوستان محیط زیست و وزارت بهداشت حواسشان به این موضوع ها هست. اما آلودگی تنها شامل ذرات معلق نیست این که یک مولفه ای در ایران چندبرابر همان مؤلفه در کشور دیگر باشد آیا به این معنی است که شاخص آلودگی استاندارد جهانی بیشتر از آن کشور است یا نه؟ این گونه نیست زیرا شاخص آلودگی یک فرمول از چند مؤلفه است یکی از آن ها ذرات معلق است همه موارد در این فرمول قرار می گیرند و بعد آن عدد مقایسه می شود. چون آلودگی ممکن است که فرق کند بعضاٌ این مقیاس فرق دارد. من مجدد تکرار می کنم این عددها را ساختند تا بتوانیم براساس آن مقایسه کنیم اگر برای آن کشورها عدد 200 مبناست دیگر برای کشور ما که عدد 250 قابل مقایسه است؟ اگر این طوری باشد آمریکا باید شهر به شهر شاخص آلودگی می داد زیرا شهری که نزدیک دریاست و شهری در کویر است و آن شهری که صنعتی است وضعیت هوایشان فرق دارد.

–غلظت هوای ما بیش از 10 برابر سازمان بهداشت جهانی است این را چگونه در مقایسه خود آورده اید؟

بله قبول؛ ولی ما در این تحقیق کامل آورده ایم که شرایط مدرسه برای حضور کودکان چگونه باید باشد.

–شما می دانید در این هوا مدیران بی کفایت برخی از مدارس، کودکان را به صف می بندند و برنامه صبحگاهی از جمله نرمش صبحگاهی دارند و زنگ ورزش بسیاری از مدارس مخصوصا دولتی ها پابرجاست؟

قطعا باید به آموزش و پرورش گزارش داده شود مدارس تحت نظارت هستند. اولیا حتما باید گزارش کنند. من این مورد را می گویم حتما پیگیری کنند اما بعید می دانم مدیرانی وجود داشته باشند که بخواهند در این هوا کودکان را ورزش دهند؟ در واقع اولیا و وزارت آموزش و پرورش مثل دو بال یک پرنده هستند. این که مشکلات باید ریشه ای حل شود کاملا درست است. ما بعد از این گزارش یک گزارش دیگر درباره ریشه های آلودگی هوا در ایران چیست و چه روش هایی باید انجام شود تا این مسائل حل شود هم ارائه داده ایم، قطعا حل ریشه ای این مشکل بسیار حائز اهمیت است و مسئولان از وزارت صمت، سازمان محیط زیست، خودروسازان و بقیه ارگان ها باید همه پای کار بیایند و این مشکل بزرگ را رفع کنند اگر هربار با یک مُسکِن این موضوع عقب انداخته شود نسل های آینده ضرر خواهند کرد. انشاءلله در این دولت گام های خوبی برداشته خواهد شد.

–اما پدر و مادرها نمی توانند با انشاءالله مسؤولین کودکان خود را به اول خط مقدم آلودگی هوا بفرستند که بعدا همه مسئولین پای کار بیایند! اولیا هم موافق حضور فرزندانشان در مدرسه هستند اما به چه قیمتی به قیمت سلامتی فرزندانشان؟!

باور کنید من هم فرزند دارم آقای وزیر هم فرزند دارند. ما طبق استاندارد جهانی گفتیم کودک به مدرسه برود ولی فعالیت بیرونی نداشته باشد، مدارس باید شرایط را داشته باشند. ولی آموزش نه در دنیا که در ایران هم نباید تعطیل باشد. نگران نباشید همه ارکان آموزش و پرورش حواسشان به کودکان هست. این کودکان آینده سازان کشور هستند.

-ای کاش قبل از ارائه تحقیق یک آمار هم از سازمان پزشکی قانونی تهران می گرفتید تا ببینید چند درصد فوتی های سال گذشته تهران در اثر آلودگی هوا بوده که امسال به تعدادشان افزوده هم شده است. آیا مقایسه کشور ما با سایر کشور‌ها که وضعیت آلودگی هوای بدتری از ما دارند مانند چین و هند می‌تواند راهکار باشد؟ وقتی راه هست، چرا به سمت راه‌های خطرناک برویم؟

در دنیا مدارس را به دنبال شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل نمی‌کنند. سلامت دانش‌آموز اولویت و اصل وزارت آموزش و پرورش است اما نه این که با شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل شوند. حرفتان را علمی بگویید.

–مبنای رسیدن غلظت آلاینده‌های هوا به ۱۵۰ که به دنبال آن غیرحضوری شدن مدارس صورت می‌گیرد، در راستای قانون هوای پاک مصوب هیأت وزیران در سال ۱۳۹۶ بوده است.  به قول یکی از وزیران، در کشوری که از تکنولوژی پیکان استفاده می شود شما نمی توانید اصرار به اجرای تکنولوژی بنز داشته باشید! حتی اگر بدانیم تعطیلی مدارس بدون خسارتی نیست که نیست، اما باید آگاه باشیم که برخی قصورکنندگان در زمینه آلودگی هوا و عمل نکردن به قانون هوای پاک، پشت این تدبیرِ حداقلی پناه گرفته اند و مجازات و حتی توبیخی هم متوجه ایشان نمی‌شود، این مقصران اصلی هستند که باید با آن‌ها برخورد شود، نه این که دانش آموزان را در معرض خطر بیشتر قرار دهید؟!

این ها منفی گرایی است. در استاندارد آلودگی هیچ تکنولوژی خاصی وجود ندارد صرفا نظارت خواسته؛ که اولیا هم باید حواسشان به بچه ها باشد.

–آقای دکتر توجه در درک و عمق موضوع بین ما در این طرف میز و بین شما در آن طرف میز بسیار زیاد است!

شما خلاف مدیران مدارس را در این باره گزارش دهید، وزارت آموزش و پرورش حتما پیگیر خواهد بود.

–همین حرف شما پاک کردن صورت مسئله است!

شما می گویید کل آموزش کشور حذف شود که یک مدیری جایی زنگ ورزش دارد؟ آیا در آمریکا این استاندارد خط به خط اجرا می شود قطعا نه! و در جاهایی تخلف صورت می گیرد ولی با نظارت ها این مشکلات برطرف می شود. حالا از سمت وزارت آموزش و پرورش این استارت خورده شده، باید همه با هم این مسیر را برویم.

–اما به نظر کارشناسان، استارت از جای اشتباهی خورده شده است.

اگر اشتباه است باید در آمریکا هم اول مشکلات هوا را حل می کردند بعد مدارس باز می شد. حفاظت محیط زیست آمریکا و مرکز کنترل پیشگیری بیماری های آمریکا و سازمان هایی که متولی سلامت بچه ها هستند یک برآیند همه جانبه از بچه ها دیدند که گفتند اگر به مدرسه بروند بهتر است و اولیا هم قانع شدند این جا هم ما قول می دهیم که بچه ها هم آسیبی نبینند اما اولیا هم به وزارت آموزش و پرورش در این امر کمک کنند.

–چقدر خوب است که همه استانداردها و مدیران ما را با آمریکا مقایسه می کردید، باور کنید من و شما الان در باره فرق آلودگی هوای ایران و آمریکا صحبت نمی کردیم که حداقل در صورت مسئله هنوز به نتیجه نرسیده ایم.

ببینید، یکسری کارها شده اما همه باید کمک کنند؛ کشور به گونه ای شده که همه بازتاب سیاهی از ایران نشان می دهند. مشکلات زیادی در کشور وجود دارد اما به این سیاهی نیست. چرا کل دنیا در شرایط کرونا و حتی آلودگی مدارس خود را باز می کنند؟ مطمئن باشید اگر هوا در شرایطی باشد که برای کودکان آسیب زا باشد،  قطعا مسؤولان وزارت بهداشت خواهند گفت.

–اگر چاره اندیشی وزیر محترم! درست است چرا قصد تغییر استانداردهای شاخص آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس مطرح است؟ چرا دولت به جای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهر‌ها به دنبال سهل گیری در تصمیمات اضطراری است؟ البته می توانید این سوالات را جواب ندهید اما چون آغاز این کار با استناد به تحقیق مجموعه شما است این سوالات را می پرسم.

هنوز که این کار انجام نشده. اگرهم اتفاق بیافتد حتما یکسری از افراد صاحب نظر از محیط زیست، وزارت بهداشت و سازمان های متولی این کار را می کنند که قطعا از من و شما آگاهتر هستند. واقعا فکر نکنید که آدم هایی بدون تفکر و جاهلند و این حکم ها را می دهند.

–آلودگی هوا قطعا برای سلامتی بچه ها بسیار خطرناک است و در بزرگسالی، آن ها را دچار مشکلات قلبی و عروقی می کند و آسیب های جدی به دستگاه تنفسی آن ها وارد می کند. آیا پیشنهاد دهندگان این طرح به خسارات ناشی از آن توجهی دارند؟ هزینه بیماری و آسیب‌های جسمانی فرزندان این مرز و بوم را چه کسی به عهده می گیرد؟

ما یک پیمایش آماری از کشورهای منطقه کردیم و براساس آن گفتیم که طبق استانداردها در دنیا وضعیت این گونه است، صرفا بدانید و آگاه باشید همین و بس؛ اما می توانم بگویم که افرادی که در این حوزه تصمیم می گیرند قطعا به آینده خود و بچه های کشور فکر می کنند. چرا فکر می کنید دانش آموزان کشور برای این افراد مهم نیستند؟ حالا من  از شما یک سؤال می پرسم آیا به نظر شما سلامت فرزندان این کشور برای تصمیم گیران مهم نیست؟

–من جواب این سؤال را نمی دانم از شما که به تصمیم گیران نزدیک هستید و تحقیق شما مبنا قرار می گیرد باید پرسید!

من با قاطعیت می گویم که قطعا هست، اثرات تعطیل کردن بسیار زیادتر از تعطیل نکردن است. ببینید این افراد به یک نتیجه ای رسیدند و همه جنبه ها دیده شده و آن تصمیم درست اتخاذ شده و ما باید حمایت کنیم. من خود خارج از این که نتیجه آن تصمیم چه باشد از آن حمایت می کنم همه باید همین باشیم. چون افرادی تصمیم می گیرند که هرکدام در حوزه خود متخصص هستند و حداقل نسبت به من که نادانم بیشتر می دانند.

–بله حق باشماست نتیجه تصمیمات مختلف همین افراد متخصص الان هم در همه حوزه های کشور کاملا پیداست!

در پایان خدمتتان عرض می کنم که شروع این داستان به خاطر همین بازی خبرگزاری ها بود که موجی از نارضایتی را درکشور ایجاد کردند؛ که در پی این مشکلات یا باید مدارس را باز می کردند یا می بستند، اگر دوتا اتفاق با هم می افتاد، بوی نفاق می داد که باید جلویش ایستاد و ما هم بر این منظور گزارش را ارائه دادیم. من نگرانی اولیا را فهمیدم و همه تلاشم این است که منتقل کنم و امیدوارم بچه ها هم در این میان آسیبی نبینند.

منبع : روند اقتصادی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه