ارسال به دیگران پرینت

پریود | درد پریود

آیا از درد پریود رنج می‌برید؟ | درمان فوری درد پریود با روش‌های خانگی

قاعدگی یا پریود در جنس ماده به جاری شدن خون از رحم اطلاق می شود عادت ماهیانه در زنان بالغ به مدت 3 تا 5 روز اتفاق می افتد تعداد این روزها ممکن است بین 5 تا 7 روز متغیر باشد.اگر شما هم از درد پریود رنج می‌برید باما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با روش‌های خانگی برای درمان فوری درد پریود آشنا شوید.

آیا از درد پریود رنج می‌برید؟ | درمان فوری درد پریود با روش‌های خانگی

درمان فوری درد پریود با روش‌های خانگی

قاعدگی یا پریود در جنس ماده به جاری شدن خون از رحم اطلاق می شود عادت ماهیانه در زنان بالغ به مدت 3 تا 5 روز اتفاق می افتد تعداد این روزها ممکن است بین 5 تا 7 روز متغیر باشد.اگر شما هم از درد پریود رنج می‌برید باما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با روش‌های خانگی برای درمان فوری درد پریود آشنا شوید.

دردهای پریود یا به عبارت دیگر دیسمنوره، از جمله درد های بسیار شایع در بین زنان به حساب می آید. درد های پریود اکثر زنان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می دهد. این درد معمولاً به صورت گرفتگی دردناک عضلات در معده احساس شده و می تواند تا ران ها و پشت گسترش یابد. گاهی اوقات این درد ها مانند اسپاسم شدید یا مانند یک درد مبهم اما دائمی به نظر می رسد. همچنین این نوع درد ها می تواند از یک دوره به دوره دیگر متفاوت باشد. برخی از قاعدگی ها می تواند باعث درد کم یا بدون درد شوند که به نام دیسمینوره اولیه یاد می شود. در حالی که برخی دیگر باعث درد شدید خواهند شد که به نام دوره دیسمنوره ثانویه گفته می شود و دلیل آن انقباضات رحمی می باشند. در نتیجه به وجود آمدن این حالت، اختلال یا عفونت در اندام‌های تناسلی زنانه به وقوع می پیوندد و این امر است که باعث درد های شدید و طاقت فرسایی می گردد. بنابراین در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه به روش های خانگی برای درمان فوری درد پریود پرداخته می شود. با این نکات و روش های ساده می توانید از شر درد پریود نجات یابید.

چه چیزی باعث دردهای پریود می شود؟

دیسمنوره اولیه (درد دوره‌ای مکرر) شایع ‌تر از دیسمنوره ثانویه است و معمولاً به دلیل هیچ نوع بیماری دیگری رخ می‌ دهد. انقباض ماهیچه‌های رحم و آزاد شدن ماده شیمیایی به نام پروستاگلاندین از بدن باعث ایجاد درد در طول دوره قاعدگی می ‌شود. دیسمنوره ثانویه در زنان مسن 30 تا 45 سال دیده می شود. که این بیماری میتواند نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد که از برخی از آنها قرار زیر بیان شده است

آیا درد پریودی در زمستان بیشتر میشود ؟

۱.روش های خانگی برای درمان فوری درد پریود ، فیبروم ها

تومورهای غیر سرطانی هستند که می توانند در رحم یا اطراف آن رشد نمایند و باعث ایجاد پریودهای دردناک شوند.

۲.آندومتریوز

این اختلال معمولاً برای عده سلول‌هایی که روی رحم قرار دارند رخ می دهد و در قسمت‌های تولید تخمدان‌ها و لوله فالوپ رشد کرده و باعث پریود های دردناک می ‌شوند.

۳.آدنومیوز

این اختلال بافت‌های رحمی را تحت تاثیر قرار می دهد، در دیواره عضلانی رحم شروع به رشد می‌ کنند و در نتیجه دوره‌های پریود را دردناک ‌تر می‌ نمایند.

۴.روش های خانگی برای درمان فوری درد پریود، بیماری التهابی لگنی

تمام قسمت‌ های اندام‌های تناسلی زنان (رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها) عفونی شده و التهاب شدید و پریودهای دردناک را به دنبال دارند.

۵.علائم دردهای پریود

اکثر زنان در طول دوره قاعدگی خود درد کمی را تجربه می کنند. درد به صورت اسپاسم عضلانی در معده احساس شده که می تواند به ران ها و پشت سرایت نماید. برای برخی از زنان، دردهای پریود می تواند شدید باشد و با علائم دیگری مانند تهوع، اسهال، استفراغ، سرگیجه و سردرد مواجه می شوند.درمان های خانگی پیشنهادی برای دردهای پریود یا قاعده گی

روش های خانگی ساده و موثر برای درمان فوری درد پریود

1. پدهای گرمایشی

می توانید یک پد گرم کننده یا یک کیسه آب گرم (پیچیده شده در حوله) روی شکم خود قرار دهید تا دردهای پریود را تسکین دهد. گرما می تواند به انبساط یا شل شدن عضلات شکم و کاهش تنش عضلانی کمک نماید. گرما همچنین باعث بهبود گردش خون شده و احتقان و تورم را نیز کاهش می دهد. این راهکار به تسکین درد ناشی از اسپاسم عضلانی و فشردگی عصب در طول زمان قاعدگی گزینه ی مناسبی خواهد بود.

2.روش های خانگی برای درمان فوری درد پریود، ورزش

ورزش بدون شک از نظر خیلی ها در دوره های دردناک قاعدگی ایده ی نامعقول تلقی گردد، اما می تواند در تقلیل درد موثر باشد. از گزینه های پیشنهادی فوق العاده مفید و با ارزش جهت کاستن از درد های پریود می تواند شنا، پیاده روی یا دوچرخه سواری باشد. ورزش با افزایش سطح تولید مواد شیمیایی که درد را مسدود می‌کند به تسکین آن کمک می نماید.

3. دوش آب گرم

می توانید با آب گرم دوش بگیرید. گرما نقش خیلی والایی در جهت نقصان درد و تسکین عضلات منقبض شده ایفا می کند. گرمای حاصل از حمام یا دوش آب گرم می تواند به آرامش و کاهش دردهای پریود کمک نماید. از مزایای دیگر آن افزایش جریان خون لگنی بوده که در نتیجه احتباس موضعی خون و مایعات بدن را از بین برده و از تورم و درد می کاهد.

4. ماساژ

ماساژ راه حل دیگر، می توانید یک ماساژ سبک و دایره ای دور شکم را امتحان نمایید. این عمل درمان دردهای پریود است.

چه زمانی لخته های خون در دوران قاعدگی خطرناک است؟

5. روش های خانگی برای درمان فوری درد پریود، تغییر سبک زندگی

بعلاوه این درمان‌ ها، بوجود آوردن تغییرات در سبک زندگی نیز به کاهش درد پریود و علائم مرتبط با آن کمک می کند. این تغییرات شامل موارد زیر می شود.

۱.ترک سیگار

ترک سیگار می تواند به کاهش درد پریود کمک چشمگیری نماید. سیگار کشیدن با کاهش اکسیژن رسانی به ناحیه لگن همراه بوده که منجر به افزایش دردهای پریود می شود.

۲.خوردن غذاهای سرشار از فیبر، سالاد و سبزیجات

استفاده از مکمل های ویتامین E در رژیم غذایی روزانه می تواند دردهای پریود تسکین دهد. از مصرف گوشت قرمز بدون چربی اطمینان حاصل نمایید، مرغ و ماهی در رژیم غذایی روزانه برای رفع این درد خیلی کاربرد دارد. ضمنا از مصرف غذاهای شیرین مانند کیک، شکلات و بیسکویت در این حین جلوگیری نمایید. در عوض اینها در جستجوی جایگزین مناسب تری باشید که می توانیم از آب میوه های خالص یا آب معدنی به عنوان جایگزین یادی نماییم. اما مصرف نمک را بکاهید جهت جلوگیری از احتباس آب.

۳.مکمل های حاوی اسیدهای گاما لینولنیک

مکمل حاوی اسیدهای گاما لینولنیک مانند روغن گل مغربی، روغن ستاره گل یا ویتامین B6 را جهت حفظ تعادل هورمونی بدن شامل رژیم غذایی خود سازید. نکته مهم تر اینکه مشورت با پزشک قبل از ایجاد هر یکی از تغییرات فوق در سبک زندگی جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی عاری از منفعت نخواهد بود.

سخن آخر

درد پریود یک مسئله رایج برای بسیاری از زنان است. این درد برای برخی از زنان می تواند خفیف باشد، و برعکس برای بعضی دیگر نیز می تواند بسیار شدید باشد. اما تعدادی از زنان روش های مبارزه با این وضعیت را شناسایی کرده اند. با این حال، درمان های خانگی ذکر شده در بالا به تسکین درد پریود موثر واقع می شوند. استفاده از پدهای حرارتی، ماساژ و ورزش راه های ساده و موثری برای تسکین درد پریود هستند. همچنین می ‌توانید تغییراتی در سبک زندگی ایجاد نمایید تا علائم را کاهش دهید. با این وجود، قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در سبک زندگی خود، ضروری پنداشته می شود که به پزشک مراجعه نمایید. مخصوصا با احساس چنین علائمی، بدتر شدن ناگهانی درد پریود، تب همراه با درد پریود یا عدم موثریت درمان‌های خانگی موجوده بود.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه