ارسال به دیگران پرینت

درنای امیدمدیرکل محیط زیست مازندران:

امید و رؤیا به هم رسیدند | تک درنای سیبری و درنای ماده بلژیکی با رقص و آواز با هم آشنا شدند

دو پرنده حدود ۱۰ دقیقه در کنار هم با رقص و آواز خاص خود، نشان دادند که معارفه بسیار خوبی بین آنها شکل گرفته است.

امید و رؤیا به هم رسیدند | تک درنای سیبری و درنای ماده بلژیکی با رقص و آواز با هم آشنا شدند

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از معارفه درنای تازه از راه رسیده از بلزیک با تک درنای سیبری(امید) در تالاب فریدونکنار خبر داد و اینکه گام نخست پروسه رهاسازی ماده درنا، با موفقیت انجام شد.

 

 پنج روز از انتقال یک فرد درنای ماده از مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک به ایران می گذرد، دوستداران طبیعت منتظر شنیدن خبر خوشی از سازگاری این پرنده با محیط و با تک درنا سیبری یعنی امید که 15 سال است پس از مرگ جفت خود یعنی آرزو تنها به تالاب بین المللی فریدونکنار مهاجرت می کند، بودند.

درنای ماده بلژیکی

 
 
 
 

تک درنای سیبری و درنای ماده بلژیکی با رقص و آواز با هم آشنا شدند

در این زمینه عطا الله کاویان مدیرکل حافظت محیط زیست مازندران می گوید: پس از گذشت ۵ روز نگهداری از درنای ماده که از کشور بلژیک به ایران (مازندران - تالاب اوجاکله) منتقل شد، این پرنده در سازه ای که به همین منظور تا زمان رهاسازی تهیه شده بود، قرار داشت.

او ادامه داد: در این مدت، به صورت لحظه ای و شبانه روزی رفتار درنای ماده و همزمان نیز رفتار درنای امید که در تالاب مجاور این سازه قرار داشت، بررسی شد.

مدیرکل حافظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در پنج روز گذشته، فاصله دو پرنده به هم نزدیک تر شد، اعلام کرد که ساعت ۷ صبح امروز به سبب فراهم شدن شرایط، رهاسازی براساس پروتکل های لازم و خرد جمعی با مجموعه اداره کل محیط زیست استان و شهرستان فریدونکنار و همچنین پیگیری دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز تکثیر و نگهداری درنا در بلژیک، صورت گرفت.

کاویان تصریح کرد که این رهاسازی به تدریج و زمانی که درنای امید روبروی سازه و در واقع مقابل درنای ماده قرار گرفت مطابق با پروتکل استاندارد، انجام شد.

 او اظهار داشت که تقریباً پس از حدود ۵ دقیقه درنای ماده از سازه خارج شد و به تدریج خود را به درنای امید نزدیک کرد.
کاویان ادامه داد: دو پرنده حدود ۱۰ دقیقه در کنار هم با رقص و آواز خاص خود، نشان دادند که معارفه بسیار خوبی بین آنها شکل گرفته است.

او بیان کرد که انتظار این است که از این لحظه به بعد هم بر اساس ذات طبیعی پرنده ها و هم شرایط استاندارد محیط، این دو پرنده نقش خود را به انجام برسانند و ما شاهد بروز رفتارهای طبیعی در این دو فرد درنا باشیم.

photo_2023-02-01_10-22-25

مدیرکل حافظت محیط زیست مازندران با اشاره به باقی ماندن فرصت یک ماهه تا زمان برگشت این پرندگان به سیبری، امیدوار است که آنها بتوانند با تغذیه مناسب و کسب انرژی مناسب، و تقویت ماهیچه پروازی، به صورت همزمان مهاجرت کنند و هدف نهایی سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز تکثیر و نگهداری درنا در حفظ مسیر پروازی درنا در گله غربی محقق شود.

کاویان اظهار داشت که این دو پرنده امروز در کنار هم و در فاصله ۱۰۰ متری در حال تغذیه هستند و این نشان از موفقیت مرحله نخست انتقال درنای ماده به تالاب فریدونکنار دارد.

او در پایان به صورت ویژه از همکاران خود که به صورت شبانه روزی در پاسگاه اوجاکله فریدونکنار و در کنار زیستگاه درنا در حال پایش بوده و هستند، قدردانی کرد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه