ارسال به دیگران پرینت

کولاک | هشدار هواشناسی

هشدار جدی به این استان ها | کولاک شدیدی در راه است

فردا به‌تدریج از شدت بارش ها در غرب کاسته شده و عمده بارش در شمال شرق، شرق، جنوب و به‌صورت پراکنده در بخش‌هایی از جنوب شرق کشور پیش بینی می‌شود

هشدار جدی به این استان ها | کولاک  شدیدی در راه است

مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در نوار شمالی، نوار غربی، مرکز کشور، دامنه‌های و ارتفاعات البرز مرکزی، شمال بوشهر و غرب یزد بارندگی ادامه دارد که در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف و در مناطق گرمسیر گاهی همراه با رعدوبرق است.

شدت بارش‌های امروز برای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی، کرمانشاه، همدان، مرکزی و شمال استان‌های قزوین، البرز و تهران است.

فردا به‌تدریج از شدت بارش ها در غرب کاسته شده و عمده بارش در شمال شرق، شرق، جنوب و به‌صورت پراکنده در بخش‌هایی از جنوب شرق کشور پیش بینی می‌شود. طی این روز شدت بارش‌ها برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب شرق لرستان، شرق خوزستان، شمال بوشهر و شمال فارس است.

احتمال کولاک برف و بهمن در برخی مناطق کشور

امروز و فردا در دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس مرکزی و البرز مرکزی بارش برف، کاهش محسوس دما، مه‌آلودگی و در برخی مناطق کولاک برف و احتمال وقوع بهمن انتظار می‌رود.

روز پنجشنبه در استان‌های مرزی واقع در شمال غرب و غرب کشور و همچنین بوشهر، فارس، برخی مناطق کرمان، یزد، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی بارش‌ها ادامه دارد. روز جمعه در برخی مناطق واقع در شمال غرب و برخی مناطق استان‌های خراسان رضوی و جنوبی رگبار پراکنده روی داده و سامانه بارشی از شرق کشور خارج می‌شود. شنبه هفته آینده در بیشتر مناطق کشور جو پایداری حاکم است.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: شمال فارس، جنوب اصفهان، یزد، نیمه شمالی کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق خراسان رضوی، خوزستان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: نیمه شمالی فارس، یزد، جنوب اصفهان، کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و سست، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و سست، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در فعالیت کویرنوردی.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

نوع مخاطره: بارش برف یا باران، وزش باد، کولاک برف، پدیده مه و احتمال بهمن

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۱: اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، سمنان، نیمه شمالی فارس، غرب و شمال یزد، ارتفاعات گلستان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: اصفهان، یزد، سمنان، همدان، لرستان، جنوب آذربایجان غربی، نیمه شمالی تهران، مرکزی، البرز، کردستان، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، غرب کرمانشاه، جنوب قم.

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۳: کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، غرب آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، لرستان، شمال و شرق خوزستان، شمال سمنان.

چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۲: شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، شمال خراسان رضوی.

اثر مخاطره: انسداد راه‌های روستایی و اختلال جدی در جاده‌های مناطق سردسیر به‌ویژه کردستان، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات و دامنه استانهای واقع در رشته‌کوه البرز و زاگرس، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین‌شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به صنعت کشاورزی، رخداد بهمن، اختلال در انتقالِ منابع انرژی به‌ویژه برق و گاز.

توصیه: آمادگی ‌دستگاه‌های اجرایی برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرها، پرهیز از سفرهای خارج از شهر، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، مدیریت در مصرف و انتقال منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق، عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون‌شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی از جمله نمک‌پاشی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها و ارگان‌های امدادی و مدیریت مناسب توسط سازمان آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرایی مسئول.

منبع : اقتصاد آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه